Známa francúzska automobilka Renault v roku 2021 predstavila koncept nového elektromobilu Renault 5. Od toho času už ubehol nejaký ten piatok, čo znamená, že mnohí netrpezlivo vyčkávajú na ďalšie informácie, prípadne hotové vozidlo. Dobrou správou je, že toto čakanie teraz končí. Automobilka totiž oznámila, že elektromobil mieri do sériovej výroby. Na cestách by sa mal objaviť niekedy začiatkom budúceho roka, informuje server TechRadar.
Kapitoly článku:
Model, ktorý bol uznaný ako hodný výroby, zostal verný pôvodnému konceptu spred troch rokov. Renault konkrétne uvádza, že mu ostal verný na 95 %, čo znamená, že niečo málo sa zmenilo.
Retro prvky, moderné technológie
Čo sa týka dizajnu, Renault 5 si požičal niekoľko vizuálnych prvkov od úspešného hatchbacku, ktorého sa medzi rokmi 1972 až 1985 podarilo predať okolo 5,5 milióna kusov, čo v tom čase nebolo zrovna málo. Pochopiteľne, tieto retro prvky sa prepájajú s modernou elektrickou architektúrou a podvozkom.
Vozidlo bude jazdiť na novom podvozku AmpR Small. Ten bol navrhnutý pre viaceré kompaktné elektromobily, ktoré vyjdú v dohľadnej dobe. Pokiaľ ide o batériou, na výber bude z dvoch možností. Tá lacnejšia (pravdepodobne) má kapacitu 40 kWh, zatiaľ čo tá drahšia (opäť pravdepodobne) dostala kapacitu 52 kWh. Menšia batéria bude spolupracovať s 90 kW, tá väčšia až so 110 kW elektromotorom.
Konkrétne elektromotory si novinka vypožičala od modelu Megane E-Tech. Prešli si však pár kľúčovými úpravami, výsledkom ktorých je znížená hmotnosť až o 15 kg. Renault dodáva, že pri svojich motoroch vyhýba permanentným magnetom v prospech medených cievok, čo má znamenať nižšiu závislosť od vzácnych materiálov.
Výkon tak akurát do mesta
Keď už sme pri tých elektromotoroch, môžeme si rovno opísať aj výkon. Ten sa zdá byť na dnešné pomery celkom nedostačujúci. Automobilka uvádza, že novinka v najvyššom prevedení dokáže zrýchliť z 0 na 10 km/h v priebehu ôsmich sekúnd. Dodáva však, že disponuje „agilnými“ vlastnosťami, ktoré vedú k zábavnej jazde.
Na chvíľku sa ešte vrátime späť k batérii. Podporovaný výkon nabíjania sa má pri väčšej kapacite (52 kWh) pohybovať v rozmedzí 11 kW striedavým prúdom až po 100 kW priamym prúdom. Pri menšej kapacite (40 kWh) je podporované nabíjanie výkonom 80 kW priamym prúdom. Obidvom batériám pritom na obnovenie z 5 na 80 % stačí okolo 30 minút na nabíjačke.
Uvedené parametre celkom jasne naznačujú, že Renault 5 E-Tech nebude vozidlom určeným na ďaleké cesty. Pôjde skôr o mestské vozidlo, ktoré výborne poslúži na cestu do práce či na nákup v supermarkete. Automobilka tvrdí, že cielila na udržanie hmotnosti pod 1 500 kg, aby sa čo najviac predĺžil dojazd. Ten však má aj napriek tomu dosahovať iba 400 km (52 kWh) alebo 300 km (40 kWh).
Kratší ako Clio
Čo sa týka veľkosti, vozidlo má na dĺžku merať 3,92 m, čo znamená, že je kratšie ako najnovší Renault Clio. Stále sa však doň dokáže zmestiť päť osôb a 326 l batožinového priestoru. Jazdiť bude na 18-palcových diskoch.
Interiér do veľkej miery pripomína model R5 Turbo, avšak sedadlá sú v tomto prípade potiahnuté akýmsi denimovým čalúnením, ktoré je zo 100 % vyrobené z recyklovaných plastových fliaš. Rátať potom možno aj s high-tech palubovou doskou. Celkovo má interiér nádych luxusu a prémiovosti.
Integrácia s ChatGPT
Vozidlo pritom bude šikovné nielen vďaka svojmu kompaktnému konštrukčnému prevedeniu, ktoré sa náramne hodí do preplnených miest, ale aj vďaka integrácii generatívneho modelu ChatGPT. Renault 5 E-Tech tak bude disponovať de facto inteligentným asistentom, ktorému budete môcť pokladať rôzne otázky. Poradiť si potom má aj s rôznymi príkazmi.
O cene sa zatiaľ oficiálne nehovorí, no očakáva sa, že pôjde o čosi dostupnejší model, než je bežné. Po uvedení na európsky trh by sa podľa očakávaní mal predávať za približne 30 000 britských libier, čo v prepočte vychádza na zhruba 35 000 €.