Tesla Cybertruck bolo bez akýchkoľvek pochýb jedným z najočakávanejších vozidiel posledných rokov. Debut elektrického pick-upu, ktorý bol pôvodne oznámený ešte v roku 2019, bol niekoľkokrát odložený, pričom prvé modely sa k zákazníkom dopracovali až koncom minulého roka. A teraz, o pár mesiacov neskôr, tu máme prvé sťažnosti. Poniektorí majitelia tvrdia, že ich nový elektromobil za desiatky tisíc dolárov, ktorého popredným lákadlom je konštrukcia z nehrdzavejúcej ocele, chytá hrdzu. Téme sa venuje server Hothardware.
Kapitoly článku:
Tesla Cybertruck bol predstavený ako nekonvenčný pick-up, ktorého unikátnosť sa odvíja najmä od dizajnu a konštrukčného prevedenia. Na rozdiel od iných vozidiel z tejto kategórie, Cybertruck má ostré hrany a línie, ktoré síce viacerí sprvu kritizovali, no aj napriek tomu bol (a stále je) po novinke veľmi silný dopyt.
Ešte než bol Cybertruck uvedený na trh, Tesla naň obdržala viac ako 2 milióny predobjednávok. To je obrovské číslo, ktoré ešte väčšmi umocňuje fakt, že výrobné kapacity spoločnosti nemajú ako takému objemnému dopytu stíhať. V ideálnom scenári má ročný objem produkcie elektromobilu činiť 250 000 až 500 000 kusov ročne. To znamená, že aj pri maximálnom výkone výroby sa čakacia doba niektorých zákazníkov naťahuje až na 4 roky.
Konštrukcia ako achillova päta
Tesla je nepochybne veľmi rada, že sa vozidlo teší takému objemu aj napriek tomu, že bolo jeho vydanie niekoľkokrát posunuté. Obľube sa teší aj napriek tomu, že počas úvodného odhalenia došlo k celkom veľkému fiasku – Musk sa pýšil, že Cybertruck má netradične odolnú konštrukciu, pričom táto odolnosť sa mala vzťahovať aj na okná. Počas demonštrácie sa však okno pri mieste vodiča rozbilo po prvom zásahu kameňom. Na druhú stranu, vtedy išlo viac-menej o prototyp, takže automobilka stále mala dosť času na to, aby všetky nedokonalosti vrátane tejto jednej vyladila.
Zdá sa však, že odolnosť konštrukcie je pre Cybertruck stále akousi achillovou pätou. Hoci sú prvé recenzie elektromobilu vo všeobecnosti priaznivé, viacero majiteľov neskrýva obavy zo znepokojujúceho zafarbovania vonkajších panelov.
Tesla síce propaguje Cybertruck ako odolný elektromobil s konštrukciou vyhotovenou z pevných a nepriepustných materiálov, no ak ste vlastnili alebo vlastníte akýkoľvek spotrebič z nehrdzavejúcej ocele, dokonca aj s dodatočnou povrchovou úpravou, viete, že aj napriek všetkej snahe sa na ňom začnú časom objavovať rôzne neatraktívne škvrny a známky opotrebenia. Cybertruck síce nie je spotrebič, no platí to aj pre neho.
Konkrétne na elektrickom pick-upe sa majú aj takto krátko po uvedení na trh objavovať náznaky hrdzavenia. Pochopiteľne, reakcia internetu je nemilosrdná. A asi sa niet čo čudovať, keďže Cybertruck rozhodne nie je lacné vozidlo. Pripomíname pritom, že odolnosť konštrukcie je jedným z jeho hlavných silných stránok, alebo ňou aspoň má byť.
„Dnes som si vyzdvihol svoj Cybertruck. Poradca výslovne spomenul, že na Cybertruckoch sa po dažďoch objavujú oranžové stopy hrdze a že je potrebné vozidlo vyleštiť,“ stojí v jednej zo sťažností pobúrených majiteľov.
„Svoj AWD Cybertruck som dostal 1. februára 2024. Počas dažďa v Los Angeles som si všimol, že sa na kovových častiach tvorí hrdza, ako si to všimli aj iní ľudia, a tak som sa rozhodol ju začať dokumentovať a upozorniť na ňu Teslu. Pomyslel som si, že to už majú v hľadáčiku, ale chcem, aby sa tomu venovali v rámci záruky,“ uviedol ďalší nespokojný používateľ v príspevku na fóre Cybertruck Owners Club. Dodal, že prvé známky hrdzavenia sa objavili len po 11 dňoch prevádzky, počas ktorých najazdil zhruba 613 km, píše Fox Business.
Na fóre však možno nájsť ešte extrémnejšie prípady. Ďalší majiteľ napísal, že sa známky hrdzavenia stihli objaviť len počas 2-hodinovej jazdy z Dublinu v Kalifornii, kde si vozidlo vyzdvihol, do Sacramenta. „Včera som si ho vyzdvihol v Dubline, pršalo ako z krhly, odviezol som ho do Sacramenta a na jeho povrchu je hromada drobných oranžových škvŕn a niekoľko fľakov. Oranžové bodky nie sú obrovskú, sú veľmi maličké, no sú viditeľné. Jasné, že som auto ešte neumýval, ale v daždi bolo len dva dni,“ uviedol.
Je viacero teórií
Prečo sa to deje? Existuje niekoľko teórií. Prvou je chybný výrobný proces, teda že sa v procese výroby ocele mohli na panely naniesť nečistoty, ktoré v kontakte s vlhkosťou a kyslíkom vedú k hrdzaveniu. Ďalšou možnosťou je, že buď hotové vozidlo, alebo oceľové panely počas prepravy do továrne alebo predajne zachytili kovový prach. Ak sa takéto kovové častice prehliadnu a neodstránia, časom sa prejavia ako škvrny alebo stopy od hrdze.
Tak či onak, pre Teslu to rozhodne nie je dobrá správa. Predsa len keď propagujete svoj nový elektromobil, ktorý sa predáva za najmenej 61 000 dolárov, ako odolný elektromobil z nehrdzavejúcej ocele, to posledné, čoho by sa mal zákazník obávať, je hrdza. A keď sa už má objaviť, rozhodne nie takto krátko po uvedení na trh.