Telekom sa podelil o svoje výsledky, ktoré sa mu podarilo dosiahnuť v priebehu minulého roka. Nehovorí pritom len o financiách, ale aj o projektoch, platformách, paušáloch, sieťach či zariadeniach. Vo všetkých oblastiach zaznamenal nemalé úspechy, za čo mu nepochybne patrí veľká pochvala. A pokiaľ ide o konkrétne čísla, tie nájdete v článku nižšie.
Kapitoly článku:
Po finančnej stránke nebol rok 2023 pre Telekom ktovieako jednoduchý. Celý čas, podobne ako mnohé iné firmy, musel zápasiť s rastúcimi cenami energií, vysokou infláciou a obecne vyššími nákladmi na prevádzku. Aj napriek tomu si ale dokázal udržať pozitívne finančné ukazovatele a popri tom investovať do zákazníkov, sietí a podnetných projektov.
„Investície smerovali opäť do optickej siete, kde sme prekročili 1,12 milióna domácností – vlastnou výstavbou, aj partnerskou spoluprácou so Západoslovenskou distribučnou. V oblasti 5G sme priniesli viac pokrytia, nasadili prvú slovenskú privátnu 5G stand-lone sieť na Technickej univerzite v Košiciach a uviedli nové 5G zariadenia ako T Tablet,“ hovorí Pavel Hadrbolec, finančný riaditeľ Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic.
Operátor taktiež predstavil niekoľko prínosných noviniek v oblasti služieb. Za zmienku stoja nové mobilné paušály či vylepšenia pre Wow Wi-Fi. „Máme za sebou ďalšie ročníky ENTER Programiády a grantového programu Zrelí na dobu digitálnu pre seniorov, ktorými rozširujeme digitálne zručnosti. A teší ma aj naša nová komunikačná platforma #rešpekt, ktorá už rok poukazuje na viaceré chýbajúce aspekty v celej spoločnosti,“ dodáva Hadrbolec.
Slovenská spoločnosť potrebuje #rešpekt
Telekom v prvom kvartáli (štvrťrok) spustil #rešpekt, svoj nový projekt so zameraním na komunikáciu. Tento komunikačný koncept využíval v priebehu celého roka. V úvodnej fáze Telekom upriamil pozornosť na šesť aspektov, ktoré majú byť kľúčové pre slušnú vzájomnú komunikáciu medzi ľuďmi. Týmto aspektmi boli:
- Tolerancia
- Prijatie
- Láska k blížnemu
- Ohľaduplnosť
- Slušnosť
- Úcta
V neskorších mesiacoch rozšíril líniu o niekoľko ďalších tém, medzi ktorými nájdeme pomáhanie alebo rešpekt dobrovoľníkom.
5G sieť pre viac ako polovicu populácie SR
Nemalé úspechy operátor zaznamenal aj v súvislosti s pokrytím 5G siete. Plošné pokrytie malo ku koncu roka dosiahnuť 76 miest a 472 obcí, čo zodpovedá približne 51,1 % populácie Slovenska.
Pokiaľ ide o 5G v súvislosti s modelom B2B a nastupujúcou érou Priemyslu 4.0, Telekom v júni uviedol prvú 5G stand-alone privátnu sieť na Slovensku, konkrétne v priestoroch Technickej univerzity v Košiciach. Partneri Siemens a SOVA Digital tu nasadzujú nové riešenia pre digitalizáciu, robotizáciu či rozšírenú realitu.
Ďalším smerom je široká paleta 5G zariadení, kam patria aj novinky z vlastnej dielne operátora. V auguste Telekom uviedol novú generáciu smartfónov T Phone a T Phone Pro, ako aj svoj prvý tablet s názvom T Tablet. Aj ten ponúkol solídnu hardvérovú výbavu a 5G konektivitu za nízku cenu. T Tablet sa zrejme aj preto stal najpredávanejšom tabletom z ponuky operátora za rok 2023.
Zdieľanie sietí
August bol pre Telekom dôležitým mesiacom aj kvôli uzavretí prvej dohody o zdieľaní technológie mobilných sietí. Konkrétne ju uzavrel s operátorom O2. Výhody tejto spolupráce zákazníci pocítia v podobe rýchlejšieho nasadzovania sieťových inovácií aj vyššej kvality signálu. Výhodou bude lepší rozvoj sietí i šetrenie nákladov spojených so spotrebou elektriny. Obaja operátori však aj naďalej majú svoje frekvencie a vlastnú ponuku služieb. Spoločné budú napríklad základňové stanice.
Paušály a Wow Wi-Fi
V súvislosti so službami bol štedrý najmä tretí kvartál. Dočkali sme sa nových mobilných paušálov, z ktorých každý obsahuje určitý element nekonečných dát, pričom väčšina má aj nekonečné volania. Nové paušály sa do predaja dopracovali v septembri – jedna skupina je určená pre domácnosti, druhá pre malé firmy.
Mesiac predtým bola do pilotnej prevádzky uvedená služba Volanie cez Wi-Fi. Najskôr sa podpory dočkali modelové rady Samsung Galaxy S22 a S23, T Phone, T Phone Pro a T Tablet. Neskôr ju získali aj smartfóny iPhone od Apple.
Čo sa týka pevnej siete, Telekom nasadil viaceré vylepšenia zákazníckej skúsenosti. Jednou z nich je možnosť on-line predobjednávky služby Wow Wi-Fi a sledovanie celého nákupu zadania až po spracovanie objednávky. Pre Wow Wi-Fi môžu využiť zákazníci aj možnosť merania nehnuteľnosti cez rozšírenú realitu (AR), tiež priamo v Telekom aplikácií.
Napokon do aplikácie pribudli aj služby Sledovania polohy technika a Sledovanie a riešenie porúch služieb pevnej siete. Aj v tomto prípade sa dá priamo z aplikácie zadať porucha a potom sledovať jej stav.
Pokrytie optiky rástlo
V súvislosti s optickou sieťou bola veľkým prínosom dohoda, ktorá Telekomu umožní využiť existujúcu infraštruktúru Západoslovenskej distribučnej pre poskytovanie kvalitného optického pripojenia v oblastiach na západe Slovenska. Pokrytie optickej siete kontinuálne rástlo naprieč celým rokom, hoci silnejší rast bol zaznamenaný v druhej polovici. Ku koncu decembra dosiahlo pokrytie až 1,121 milióna domácností, pričom väčšina prípojok patrí vlastnej výstavbe operátora.
Programiáda ENTER
Platforma ENTER zahŕňa mnoho aktivít, ktoré sa udávajú rôznymi smermi. V prvom štvrťroku bola vyhodnotená druhá výzva pre seniorov Zrelí na dobu digitálnu, do ktorej sa zapojilo až 90 združení. Telekom celkovo prerozdelí viac ako 50 000 € medzi 13 projektov po celom Slovensku.
V júni zase vyvrcholil druhý ročník ENTER Programiády. Do súťaže sa zapojilo až 76 projektov zo 62 škôl. Žiaci ukázali rôzne šikovné riešenia z oblasti ekológie, edukácie i formy pomoci znevýhodneným skupinám.
Prestížny titul
Než sa pozrieme na prevádzkové ukazovatele, treba ešte spomenúť, že Telekom v každoročnej súťaží Najzamestnávateľ, ktorú vyhlasuje Profesia.sk, získal 1. miesto v kategórii IT a telekomunikácie. Je to cenné víťazstvo, ktoré bolo podporené ako hlasmi zamestnancov, tak aj verejnosťou a odbornou komisiou hodnotiacou viaceré aktivity spoločnosti.
Priaznivé tabuľky
V tomto bode môžeme premostiť k prevádzkovým ukazovateľom, počínajúc pevnou sieťou. Operátor zaznamenal zlepšenie vo všetkých troch sledovaných oblastiach, ktorými sú pevné prístupy, širokopásmové prístupy a zákazníci digitálnej TV. Konkrétne počet TV zákazníkov stúpol na 685 000 z pôvodných 673 000. O viac ako 2 % potom vzrástol počet širokopásmových prístupov.
V tisícoch (vrátane DIGI) | 2023 | 2022 | Medziročný nárast/pokles |
Pevné prístupy | 860 | 854 | 0,8% |
Širokopásmové prístupy | 808 | 790 | 2,2% |
Zákazníci digitálnej TV | 685 | 673 | 1,9% |
Hovoriac o mobilnej sieti, služby operátora v priebehu 2023 využívalo až 2 525 tisíc zákazníkov, čo prestavuje nárast o 3,3 % oproti roku predtým. Je ale nutné poznamenať, že tento údaj zohľadňuje počet klientov s vykázanou aktivitou v priebehu sledovaných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby operátora v priebehu posledných troch mesiacov, dosiahol 2 219 tisíc.
O rovnaké percento stúpol aj počet zmluvných zákazníkov. Najvýraznejšie sa zvýšil počet M2M SIM kariet, a to o 4,2 % v medziročnom porovnaní.
v tisícoch | 2023 | 2022 | Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet | 2 525 | 2 446 | 3,3% |
– z toho počet zmluvných zákazníkov | 1 417 | 1 371 | 3,3% |
– z toho počet zákazníkov predplatených kariet | 499 | 490 | 1,8% |
– z toho počet M2M SIM kariet | 609 | 584 | 4,2% |
Na záver tu máme finančné výsledky. Skupina Slovak Telekom za rok 2023 dosiahla konsolidované výnosy na úrovní 825 miliónov €. Prevádzkový zisk EBITDA napokon zaznamenal podobnú hodnotu ako v predchádzajúcom roku. Pripomíname však, že v roku 2023 sa operátor musel vysporiadať s vysokou infláciou i vyššími cenami energií.
V miliónoch EUR | 2023 | 2022 | Medziročný nárast/pokles |
Výnosy | 825,0 | 781,7 | 5,5% |
EBITDA (upravený) IFRS15 AL | 350,1 | 348,4 | 0,5% |