Telemarketing je niečo, čo aktuálne v Európe vyvoláva skôr vrásky, než záujem. Prakticky v celom regióne sú predmetom mnohých sťažností, hoci im národné legislatívy a dozorné orgány prikladajú určitú mieru dôležitosti. Problémom sú predovšetkým nelegálne marketingové hovory. Smutnou skutočnosťou je, že konkrétne na Slovensku proti nim máme veľmi slabú ochranu. Musíme sa teda brániť sami, uvádza advokátskej kancelárie Dagital Legal v tlačovej správe.
Kapitoly článku:
Najnovšie pokuty za nelegálne marketingové hovory boli udelené spoločnostiam Pixell Ltd a Skean Homes Ltd, a to zo strany britského dozorného orgánu Information Commissioner’s Office (ICO). Celková výška pokút dosiahla 250 000 libier (292 500 €), pričom prešetrovanie bolo zahájené na základe až 413 spotrebiteľských sťažností.
Nízke pokuty, slabý odpor
Telemarketing je téma, ktorá sa týka všetkých z nás, bez ohľadu na krajinu, z ktorej pochádzame. A ako sme spomenuli vyššie, Slovensko nie je výnimkou. Úrad pre reguláciu obdržal podľa Správy o ochrane osobných údajov z dielne Dagital Legal viac ako 800 podnetov, pričom všetky z nich boli odoslané v priebehu roka 2023. Adekvátne konania boli zahájené v 103 prípadoch.
Rovnako ako všetko, aj telemarketing má svoje pravidlá. A keď sa porušia, prídu tvrdé následky. Na Slovensku je však problém v tom, že priemerná výška pokút dosahuje iba 580 €. Žiaľ, to nie je dostatok na to, aby boli všetci marketéri odradení od používania protizákonných praktík.
„Napriek rastúcemu počtu sťažností verejnosti sú na Slovensku pokuty za porušenie pravidiel telemarketingu stále relatívne nízke, keďže ich priemerná výška predstavuje 580 €. Najvyššia pokuta dosiahla výšku iba 1 000 €, čo rozhodne nie je dostatočne odradzujúce,“ hovorí Jakub Berthoty, odborník na ochranu osobných údajov z Dagital Legal.
Príliš benevolentná legislatíva
Na Slovensku na bežné marketingové volania už nie je nutný súhlas podľa GDPR. Ten sa vyžaduje iba na automatické, vopred nahrané marketingové hovory. Tie však takmer nikto nevyužíva.
„Legislatíva, ktorá vstúpila do platnosti vo februári 2022, dala telemarketingu bez súhlasu zelenú. Prešli sme z opt-in režimu do opt-out. Vyvažovať to má tzv. Robinsonov zoznam a predvoľba marketingových volaní, ale aj z týchto pravidiel existujú výnimky, ktoré podľa nás nemajú oporu v GPDR. Nevieme, prečo sú napríklad živnostníci diskriminovaní a nemajú rovnakú ochranu ako fyzické osoby. Dlhodobo upozorňujeme na to, že to, čo dovoľuje § 116 zákona o elektronických komunikáciách pri telemarketingu, nemusí dovoľovať GDPR a európska legislatíva,“ vysvetľuje Berthoty.
Urob si sám
Keďže na Slovensku nie je silná ochrana pred protizákonnými marketingovými hovormi, ľudia sa musia chrániť sami. Urobiť tak môžu napríklad prostredníctvom zmieneného Robinsonovho zoznamu, kde sa môžu zapísať fyzické aj právnické osoby, ktoré si neželajú byť kontaktované za účelom priameho marketingu. Radikálnejšou možnosťou je podanie sťažnosti na telekomunikačný úrad, ktorý bude následne rozhodovať o začatí konania.
Treba však mať na pamäti, že ani rozhodnutia telekomunikačného úradu nemusia pomôcť. Rieši totiž len to, či je telemarketing v súlade s už tak problematickým § 116 zákona o elektronických komunikáciách. Najlepším odporúčaním je podľa odborníka na ochranu osobných údajov obracať sa prednostne na Úrad na ochranu osobných údajov.
„Úrad na ochranu osobných údajov síce nemôže riešiť súlad so zákonom o elektronických komunikáciách, ale to ani nechceme. Chceme, aby sa pri telemarketingu riešil súlad so základnými zásadami s GDPR, pretože stále ide o spracúvanie osobných údajov. V tejto rovine som presvedčený o tom, že mnohé telemarketingové kampane narazia na preukázanie oprávneného záujmu, najmä ak ide o typický cold-calling na nezákazníkov. Tam oprávnený záujem na kontaktovaní jednoducho nepreukážu. Zverejnili sme preto na našej webstránke vzor podania na Úrad na ochranu osobných údajov, ktorý môže každý použiť, prispôsobiť a podať na tento úrad,“ uzatvára Berthoty.
1 EUR = 0,85 GBP