Na elektromobilitu je kladený čoraz väčší dôraz. Viaceré krajiny, zoskupenia, organizácie aj územné celky usilujú o to, aby elektrický pohon jedného dňa úplne a definitívne nahradil spaľovací motor. A dá sa povedať, že toto úsilie naberá celkom rýchly spád. Európska únia (EÚ) chce zakázať predaj nových spaľovákov od roku 2035, čomu bude predchádzať niekoľko vĺn čiastočných obmedzení. Nie každý je však ochotný čakať tak dlho. Ako píše Autosalon TV, prvá krajina na svete už teraz uvaľuje zákaz na dovoz tradičných benzínových a naftových áut. Po novom je sem teda možné dovážať iba elektromobily.
Kapitoly článku:
Uhádnete, ktorá krajina to je? Ak by ste povedali Nórsko, išlo by o pochopiteľnú odpoveď. To totiž figuruje ako jeden z najväčších propagátorov elektromobility, a to nie iba v rámci Európy. No žiaľ, skutočná odpoveď je iná.
Hoci sa v Nórsku predávajú skôr elektromobily, spaľováky tu zakázané nie sú. Prvou krajinou, ktorá oficiálne zamedzila ich distribúcii na svojom území, je Etiópia, ktorá sa nachádza na africkom kontinente.
Platí okamžite
Táto prekvapujúca novinka okamžite obletela celý svet, pričom aktuálne o nej informujú mnohé zahraničné médiá. Zákaz je navyše okamžitý, čo znamená, že platí ihneď a bez akýchkoľvek zdĺhavých debát. Oznámil ho tamojší minister dopravy Alemu Sime.
Mnoho detailov zatiaľ nepoznáme. Keďže sa však na území Etiópie nevyrábajú žiadne autá, znamená to, že zákaz sa týka importu, resp. dovozu. Po novom je sem teda možné dovážať iba elektromobily. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako podivné rozhodnutie, no v skutočnosti celkom dáva zmysel.
Nafta je drahá, väčšinu spotreby pokrývajú obnoviteľné zdroje
Fosílne palivá sú pre Etiópiu celkom nákladná záležitosť. Minulý rok na ich dovoz vynaložila finančné prostriedky v hodnote 6 miliárd dolárov (5,57 milióna €), pričom polovica z dovezeného objemu skončila v nádržiach áut. To ale nie je jediný možný dôvod, prečo sa krajina rozhodla pre tak drastický zákrok.
Server Electrek informuje, že Etiópia v priebehu posledných dvoch desaťročí investovala nemalé čiastky do rozvoja energetickej infraštruktúry, pričom dnes až 97 % tamojšej elektrickej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov. A aby toho nebolo málo, čoskoro plánuje spustiť prevádzku vodnej elektrárne s výkonom až 6 500 MW.
Mnoho otáznikov
Samozrejme, okamžitý zákaz predaja spaľovákov so sebou prináša aj mnoho nezodpovedaných otázok. Otázne je napríklad to, ako budú vyzerať nasledujúce dovozy fosílnych palív. Dovážané objemy sa môžu znížiť o podiel, ktorý sa vynakladal na tankovanie áut, prípadne môže objem ostať rovnaký, len sa využije inde. A keď už sme pri tom – čo sa stane s už existujúcimi spaľovákmi… a čo budú tankovať?
Rovnako je otázne, ako dovoz iba elektromobilov ovplyvní finančnú situáciu krajiny. Predsa len elektrické autá nie sú zrovna lacné. Ich priemerná nákupná cena je stále vyššia v porovnaní s benzínovými a naftovými vozidlami.
O odpovediach môžeme nateraz len polemizovať. Dúfajme, že nám etiópska vláda o svojom zámere čím skôr poskytne podrobnejšie informácie.