Elektromobilita je budúcnosť, ktorej sa asi nedá veľmi vyhnúť. Kvôli udržateľnosti sa mnoho popredných svetových automobiliek rozhodlo postupne obmeniť spaľovacie motory za elektrický pohon, čo teší najmä environmentalistov. Medzi týmito automobilkami nechýba ani Porsche, ktoré je známe svojimi luxusnými vozidlami s vysokým výkonom a elegantným dizajnom. Tieto črty si zrejme ponechajú aj do budúcnosti, avšak bez zvuku motora, ktorý mnohí tak obľubujú.
Kapitoly článku:
Ako informuje portál Carscoops, jeho „špionážni fotografi“ mali po novom zachytiť čerstvý prototyp nadchádzajúcej generácie Porsche 718 Boxster. Snímky, ktoré vyhotovili, prinášajú hneď niekoľko zaujímavých informácií. Tou najdôležitejšou však je, že tento model má byť už od budúceho roka plne elektrický.
Porsche v oblasti elektromobility nie je žiadnym zelenáčom. V tomto segmente sa činí už dlhšie, pričom svoje schopnosti v súvislosti s utilizovaním elektrického pohonu nádherne ukázalo (a ukazuje) napríklad prostredníctvom modelu Taycan. Očakáva sa pritom, že postupne elektromotory osadí do väčšiny a eventuálne do všetkých svojich vozidiel. Konkrétne do roku 2030 majú elektromobily tvoriť viac ako 80 % jeho flotily.
Po novom bez výfuku
Zdá sa, že najbližšie je na rade model Porsche 718 Boxster, ktorého nový prototyp prináša modernizovaný dizajn bez prvkov kamufláže a výfukového potrubia. Všimnúť si však možno aj nových svetiel, ktoré kopírujú dizajn z modelov Taycan a Macan. Snímky nám tak ponúkajú ako-takú predstavu toho, čo môže zákazník očakávať, keď sa rozhodne pre kúpu plne elektrifikovaného kabrioletu. Vynovený Porsche Boxster by sa pritom mal začať vyrábať ešte tento rok, zatiaľ čo predaj by mal odštartovať niekedy v priebehu 2025.
Veľmi pozoruhodnou črtou sú nové svetlomety. Ísť má o špičkovú technológiu, ktorá bola odhalená koncom minulého roka. Svetelné lúče dokáže vypúšťať do vzdialenosti až 600 m, čo sa náramne hodí počas nočných jázd v odľahlých oblastiach, kde sa navôkol nachádzajú len lesy alebo polia s divou zverou.
Prototyp sa taktiež zdá byť vybavený novými zadnými svetlami v podobe úzkych LED pásikov, ktoré obopínajú zadné štvrťové panely – stred je prekrytý maskovaním. Porsche však práve predstavilo nový model GT3 R Rennsport so svetelnou LED lištou, ktorá sa rozprestiera po celej šírke. Tá sa pritom montuje aj na elektrický 718 Cayman GT4 E-Performance, čo značí, že 718 Boxster ho dostane taktiež. Prípadne dostane niečo veľmi podobné.
Maskované sú aj ďalšie časti karosérie. Všimnúť si možno napríklad drobných obkladov na nárazníku a bokoch, ktoré bránia vo výhľade na drobné detaily. Nemôžeme si teda byť úplne istí, či Porsche okrem výfuku upustilo aj od bočných vetracích otvorov, ktoré sú dizajnovým špecifikom radu Boxster. Ak však ostanú, nebudú slúžiť žiadnemu účelu, keďže pre elektrický pohon nie sú potrebné.
Napokon sa očakáva, že Porsche bude ponúkať elektrických 718 Boxster, ako aj jeho súrodenca 718 Cayman s pevnou strechou, vo viacerých konfiguráciách odlišujúcich sa veľkosťou batérie a výkonom. Základné verzie vraj budú mať len jeden motor, a to v oblasti zadných kolies, čo značí zadný náhon. Drahšie varianty by mali disponovať dvoma elektromotormi, a teda pohonom všetkých štyroch kolies. V prípade vyšších konfigurácií sa očakáva výkon zhruba 400 konských síl, čo rozhodne nie je málo.
Neodkladná zmena
Mnohí by boli radi, keby luxusné značky športových áut, akou je aj Porsche, ostali verné spaľovaciemu motoru. Tie im však túto radosť zrejme nedoprajú. Konkrétne Porsche je vlastnené koncernom Volkswagen, ktorý má v oblasti elektromobility naozaj veľké plány.
Jeho elektromobily majú do roku 2030 tvoriť viac ako 80 % objemu predaja, konkrétne na území Európy. V Spojených štátoch má o čosi miernejšie ciele, a to 55 % objemu predaja do toho istého roku. Neskôr však od spaľovacieho motora upustí úplne. Jeho definitívne vyradenie v rámci Európy je nateraz naplánované na rok 2033.
Prísne ciele v oblasti Európy sú celkom pochopiteľné, keďže Európska únia (EÚ) plánuje uvaliť zákaz predaja nových spaľovákov už od roku 2035. Obmedzenia však začnú oveľa skôr. Napríklad medzi rokmi 2025 až 2030 budú musieť nové spaľováky produkovať o 25 % menej emisií CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021. V nasledujúcich piatich rokoch sa hranica dvihne na 55 %, pričom od roku 2035 budú musieť byť všetky nové autá úplne bezemisné.