Nech už je reč o hocijakom smartfóne, zaručujeme vám, že žiadny z nich nie je dokonalý. Z času na čas sa jednoducho niečo pokazí. No je pravda, že niektoré smartfóny vyžadujú opravu častejšie ako iné. Zamysleli sa niekedy nad otázkou, ktorý smartfón sa opravuje alebo opravoval najčastejšie? Ak áno, no doposiaľ ste nenašli odpoveď, nezúfajte – nájdete ju v tomto článku. Priniesli ju výskumníci zo spoločnosti Electronics Hub na základe analýzy údajov z iFixit. Na ich zistenia upozornil server PhoneArena.
Kapitoly článku:
Výhodné pre zákaznícka, nevýhodné pre biznis
Pokiaľ ide o opravy smartfónov, za posledné roky sa značne skomplikovali. Výrobcovia totiž zistili, že pre nich nie je výhodné, keď sú ich telefóny ľahko opraviteľné. Pamätáte na časy, kedy pri problémovej batérii stačilo jednoducho vysunúť zadný kryt a jednoducho ju vymeniť za novú? S tým sa dnes už len-tak nestretnete. A áno, z veľkej časti je to kvôli peniazom.
Keď je možné si telefóny opravovať doma, výrobcovia sa pripravujú o príjmy, ktoré by mohli plynúť z opráv v servise. Ak sa vám teda dnes v smartfóne niečo pokazí, de facto nemáte inú možnosť, než ísť do servisu. A aj vtedy býva bežnou praxou, že vám odporučia rovno kúpiť nový telefón.
Našťastie ale nepokročili len výrobné procesy firiem, ktorým vďačíme za sťažené domáce opravy. Pokročili aj schopnosti kutilov, ktorí dokážu opraviť či vymeniť niektoré komponenty. Nedokážu to však pri všetkých telefónoch, takže potreba navštevovať servis je stále častá.
Ktorý telefón má na konte najviac opráv?
S ohľadom na túto krutú realitu sa výskumníci zo spoločnosti Electronics Hub rozhodli zistiť, ktoré smartfóny boli alebo sú opravované najčastejšie. Z nazbieraných údajov vytvorili niekoľko zoznamov. Jeden z nich zobrazuje najčastejšie opravované telefóny všetkých čias, ďalší zobrazuje najčastejšie opravované telefóny od roku 2022. Konkrétne štatistiky vyhotovovali na základe objemu požadovaných manuálov na opravu.
Asi vás veľmi neprekvapí, že značkou s najžiadanejšími manuálmi na opravu je Apple s celkovo 17 511 792 zobrazeniami. Drží si tak gigantický náskok oproti druhému miestu, na ktorom je Samsung s 2 834 523 zobrazeniami. Na treťom mieste skončil čínsky Huawei so 768 114 zobrazeniami, na štvrtom LG s 526 354 zobrazeniami a na piatom Xiaomi so 459 950 zobrazeniami.
Pokiaľ ide o konkrétne modely, najčastejšie opravovaným smartfónom v histórii je iPhone 4 s takmer 5 192 539 zobrazeniami návodov. Na druhom mieste skončil iPhone 6 (3 295 793 zobrazení), na treťom iPhone 5 (3 088 178 zobrazení) a na štvrtom iPhone 4s (2 942 903 zobrazení). Iný smartfón ako iPhone nájdeme až na 14. priečke, kde sedí Samsung Galaxy III s 972 558 zobrazeniami.
Ako to vyzerá dnes?
Presuňme sa však viac do súčasnosti. Ktorý smartfón sa opravuje najčastejšie, ak sa bavíme len o modeloch, ktoré debutovali od roku 2022 hore? Smutná správa pre všetkých jabĺčkárov, aj v tomto prípade je na prvom mieste iPhone. Konkrétne je najviac opravovaný iPhone 14 Pro Max so 111 453 zobrazeniami návodov. Za ním nasledujú modely iPhone 14 a iPhone 14 Pro. Až na štvrtom mieste nájdeme Samsung Galaxy S22 Ultra s 54 643 zobrazeniami.
Uvedené zoznamy však nemusia nutne znamenať, že by boli smartfóny na prvých miestach nekvalitné. Problém je skôr v tom, že Apple aplikuje celkom prísnu politiku, čo sa týka opráv. Doma vás nenechá opraviť prakticky nič. Ak sa niečo pokazí, jedinou voľbou je servis. Kutilovia síce môžu vedieť, ako na to, no nemajú veľmi veľa možností, ako sa dostať k oficiálnym komponentom.
EÚ zamieša karty
Ťažká opraviteľnosť smartfónov je však jednou z tém, na ktoré sa aktuálne zameriava Európska únia (EÚ). Európska rada a Európsky parlament sa predbežne dohodli o smernici, ktorá má za cieľ podporiť právo spotrebiteľov na opravu rozbitého alebo chybného tovaru. Toto práve sa medzinárodne označuje ako right-to-repair alebo R2R.
Novo dohodnuté právne predpisy majú spotrebiteľom uľahčiť, urýchliť, sprehľadniť a obecne zatraktívniť prístup k opravárenským službám, ako aj zabrániť zamedzovaniu opráv zo strany firiem a núteniu spotrebiteľov ku kúpe nového zariadenia. Okrem toho smernica zavádza tzv. európsky informačný formulár, ktorý spotrebiteľom poskytne kľúčového informácie o opravárenských službách.
„Vďaka dnes dosiahnutej dohode sa Európa jednoznačne rozhoduje pre opravu namiesto likvidácie. Uľahčením opravy chybného tovaru nielenže dávame našim výrobkom nový život, ale zároveň vytvárame kvalitné pracovné miesta, znižujeme množstvo odpadu, obmedzujeme našu závislosť od zahraničných surovín a chránime naše životné prostredie,“ uviedla Alexia Bertrandová, belgická štátna tajomníčka pre rozpočet a ochranu spotrebiteľa.
Zo všetkých povinností, ktoré smernica udáva, však najviac prekvapila povinnosť predávajúceho predĺžiť svoju zodpovednosť (čiže záruku) o 12 mesiacov od okamihu oprav výrobku. Tým sa má podporiť správne fungovanie cirkulárnej ekonomiky, čo by viedlo k zníženiu nákladov pre spotrebiteľov, ako aj ku zníženiu množstva elektronického odpadu, ktorý znečisťuje naše životné prostredie.
Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.