Meta je jedným z najväčších prevádzkovateľov sociálnych sietí na svete. Pod jej ochranné krídla spadajú mnohé popredné platformy, ako je napríklad Instagram, Threads či Facebook. Tieto príklady pritom neuvádzame len-tak náhodou – spoločnosť v rámci všetkých z nich chystá dôležitú zmenu. Ako píše CNN, Meta minulý týždeň oznámila, že jej platformy už nebudú propagovať politický obsah. Ide o dôležité rozhodnutie, ktoré nepochybne bude mať veľký dopad na verejnú diskusiu.
Kapitoly článku:
Adam Mosseri, výkonný riaditeľ spoločnosti, ktorý dohliada na Instagram a Threads, v sérii príspevkov oznamujúcich novú politiku uviedol, že spoločnosť nechce „proaktívne posilňovať politický obsah z účtov, ktoré nesledujete“. To znamená, že používateľom sa na ich nástenke bude zobrazovať menej príspevkov politického charakteru z účtov, ktoré nesledujú. Politický obsah zo sledovaných účtov sa tak zrejme bude zobrazovať v rovnakej miere ako doposiaľ.
„Našim cieľom je zachovať možnosť ľudí vybrať si interakciu s politickým obsahom a zároveň rešpektovať chuť každého človeka naň,“ povedal Mosseri.
Je to správne rozhodnutie?
Ambícia spoločnosti Meta obmedziť politický obsah zdieľaný na jej platformách sa spočiatku stretol s celkom pozitívnou spätnou väzbou. Takýto krok by totiž mohol znížiť riziko sietí propagovať používateľom falošné či zavádzajúce príspevky zo sveta politiky, ktoré môžu viesť k horlivým diskusiám plným nenávisti a konfliktov, a to nielen zo strany používateľov smerom k politikom, ale aj medzi používateľmi vzájomne.
Pozitívnej odozvy sa Meta dočkala najmä od používateľov zo Spojených štátov, kde sa čoskoro budú konať kľúčové prezidentské voľby.
Je však dôležité poznamenať, že spoločnosť presne neuvádza, čo definuje ako „politický obsah“. Hoci nepochybujeme, že cieľ je šľachetný a úprimný – prevádzkovať bezpečný priestor sociálnych médií bez znepokojujúcich správ – zadefinovanie „politického obsahu“ je oveľa náročnejšia úloha, ako sa môže zdať.
„Výzvou je identifikovať, čo je a čo nie je politický obsah,“ odpovedal na príspevky Mosseriho miliardár Mark Cuban. „Ako určíte, čo ním je a čo ním nie je?“
Mosseri na túto otázku neodpovedal, pričom aj samotná Meta sa otázkam tohto typu vyhýba. „Zdá sa, že Meta nedokáže identifikovať „politický“ obsah,“ povedal Charlie Warzel z magazínu The Atlantic. „Aby som bol spravodlivý, je to ťažká otázka, najmä vo volebnom roku, keďže politika nie je nejakým úhľadne ohraničeným prvkom života – prelína sa s kultúrou, popkultúrou a správami o všetkom od technológií cez obchod až po zdravie a vedu.“
Taktiež treba poznamenať, že hoci Meta plánuje rázne zakročiť proti politickým príspevkom, zdá sa, že nemá problém s propagovaním platených politických príspevkov. Podľa knižnice Meta Ad Library spoločnosť od roku 2018 získala viac ako 4 miliardy dolárov z reklám týkajúcich sa politických a sociálnych tém.
Reaguje, no nie úplne presne
Hovorca spoločnosti Meta pre CNN uviedol, že Mosseri sa nemohol zúčastniť vyžiadaného rozhovoru, nakoľko bol na cestách. Keď redakcia požiadala o možnosť náhradného termínu, ostala bez odpovede. Zdá sa teda, že Mosseri nateraz radšej len sporadicky odpovedá na príspevky, ktoré si sám vyberie.
K otázke, čo Meta definuje ako politický obsah, napokon odpovedal hovorca spoločnosti, a to nasledovným vyjadrením: „Na základe prieskumu je našou definíciou politického obsahu ten obsah, ktorý sa pravdepodobne týka tém súvisiacich s vládou alebo voľbami; napríklad príspevky o zákonoch, voľbách alebo sociálnych témach. Tieto globálne otázky sú zložité a dynamické, čo znamená, že táto definícia sa bude vyvíjať, pretože budeme naďalej spolupracovať s ľuďmi a komunitami, ktorí používajú naše platformy, ako aj s externými odborníkmi, aby sme spresnili náš prístup.“
Žiaľ, toto vysvetlenie vyvolalo viac otázok, než koľko prinieslo odpovedí. Do kategórie sociálnych tém totiž možno zaradiť mnoho vecí. Sociálnou témou je napríklad aj globálne otepľovanie, nielen politika. Do tejto triedy zrejme možno zaradiť aj príspevky týkajúce sa komunity LGBTQ.
„Ako nezávislá vydavateľka a členka komunity LGBTQ, ktorá príležitostne píše o svojom živote, sa obávam, že moje písanie a odkazy budú kategorizované ako „politické“ bez ohľadu na to, či sa skutočne týkajú politiky,“ uviedla pre CNN Parker Malloyová, ktorá je autorkou bulletinu The Present Age.
Ovplyvniť to môže mnohé
Oblastí a odborov, ktorých sa môže nový prístup spoločnosti Meta týkať, je oveľa viac. Ak nebude kategorizovanie politického obsahu prebiehať správne, môžu byť takto označené napríklad aj príspevky technologických médií, ktoré varujú pred dezinformáciami. V tomto konkrétnom prípade by teda obmedzenie politických príspevkov prinieslo viac škody než úžitku.
Z uvedeného jasne vyplýva, že kategorizovanie politického obsahu nie je také jednoduché, ako sa niektorým môže zdať. Je veľmi náročné stanoviť jasnú a presnú hranicu toho, čo je, resp. čo nie je potrebné označiť za politický obsah. A žiaľ, ľudská kontrola každého jedného príspevku, ktorý sa objaví na sociálnej sieti, jednoducho nie je možná.
„Je to taká bezvýchodisková situácia, keď Meta robí rozsiahle redakčné rozhodnutia, aby mohla robiť menej redakčných rozhodnutí, a publikum, ktoré chce, aby sa platformy vymanili z ich politických presvedčení, ale nechce, aby nechali hyperstranícky odpad voľne a bez kontroly kolovať,“ dodáva Warzel.