Návštevníci hlavného mesta Francúzska, ktoré je vnímané aj ako hlavné mesto módy, sa po novom dozvedajú celkom nepríjemnú správu. Tamojší obyvatelia totiž odhlasovali zdražovanie parkovania pre motoristov so športovo-úžitkovými vozidlami (SÚV) a silných áut s pohonom AWD, teda pohonom všetkých štyroch kolies.
Kapitoly článku:
Parkovanie je dlhodobým problémom azda každého mesta. No je pravda, že v tých väčších či hlavných mestách je ho cítiť oveľa viac. Svoje by o tom vedeli povedať návštevníci Paríža, kde obyvatelia rozhodli pre zvýšenie cien za parkovanie pre SÚV a výkonné autá s pohonom všetkých štyroch kolies. Toto zdražovanie rozhodne nebude mierne. Práve naopak, ceny za parkovanie sa tu majú dvihnúť hneď niekoľkonásobne. Dosť možno sa z nich zatočí hlava aj vám.
Slabá, no postačujúca účasť
Zvýšenie cien za parkovanie pre návštevníkov hlavného mesta Francúzska odráža výsledok hlasovania v referende. Z asi 1,3 milióna oprávnených voličov sa malo k hlasovaniu dostaviť iba 78 000 ľudí, čo nie je ktovieaká účasť, no stále je to viac, než keď sa v minulom roku hlasovalo o zákaz zdieľaných kolobežiek.
Účasť teda bola celkom slabá. Aj napriek tomu ale stačila na to, aby sa rozhodlo v prospech priam drastického navýšenia cien za parkovanie. V prospech tohto návrhu malo hlasovať takmer 55 % účastníkov.
108 € za 6 hodín?
O koľko sa dvihnú ceny za parkovanie? Odporúčame vám posadiť sa. Každé auto so spaľovacím motorom alebo hybrid s hmotnosťou presahujúcou 1,6 tony (2 tony pre elektromobily), musí za hodinu parkovania v centrálnej štvrti Paríža platiť až 18 €, zatiaľ čo vo vonkajších štvrtiach sa cena stanovila na 12 € za hodinu. Pre porovnanie, v súčasnosti sa za hodinu parkovania v centre platí 6 € a vo vonkajších častiach 4 €.
Ak sa teda rozhodnete odparkovať auto v centre mesta s tým, že si nasledujúcich 6 hodín budete obhliadať pamiatky, budete za parkovanie musieť zaplatiť až 108 €.
Treba však pripomenúť, že novo zvýšené poplatky sa vzťahujú iba na návštevníkov Paríža. Netýka sa teda miestnych obyvateľov, ale ani remeselníkov či poskytovateľov opatrovateľských služieb. Vyššie ceny napokon nebudú platiť ani pre súkromné parkovacie domy.
SÚV sú špinavšie a nebezpečnejšie
Prečo ale k zdraženiu vôbec došlo? Zdá sa, že aspoň časť dôvodu je ekologického charakteru. Starostka mesta Anne Hidalgová uviedla, že väčšie a výkonnejšie autá sú problém pre naše životné prostredie. „Čím väčšie (auto) je, tým viac znečisťuje,“ skonštatovala.
Anne Hidalgová je veľkou podporovateľkou ekologického myslenia, pričom za ňu hovoria nielen slová, ale aj činy. Stihla už napríklad zakázať vjazd osobných automobilov na Rue de Rivoli, jednu z najfrekventovanejších ciest v centre Paríža, z viac ako 200 ulíc odstránila dopravu, čím ich ozelenila, a taktiež spriechodnila nábrežie Seiny.
Hidalgová ďalej tvrdí, že SÚV sú nebezpečnejšie aj pre chodcov. Keďže sú väčšie a ťažšie, v prípade nehody je chodec vystavený oveľa väčšiemu nebezpečenstvu, než pri zrážke s „bežným“ automobilom.
Nie každý súhlasí
Nie každý však s jej názorom súhlasí. Poniektoré motoristické skupiny kritizujú obmedzovanie SÚV, pričom popierajú tvrdenia, že by tento typ vozidla znečisťoval životné prostredie viac ako malé naftové auto vyrobené pred rokom 2011.
Ak sa teda chystáte navštíviť Paríž autom, pripravte sa, že za parkovanie zaplatíte poriadny balík. Viac sa vám asi oplatí letieť a radšej si za peniaze, ktoré by ste inak vytrieskali za parkovacie miesto, dopriať krajší hotel, prípadne viac atrakcií v meste.