Elektronika, nech je hocijako drahá, sa jednoducho časom kazí. A žiaľ, poniektorí výrobcovia ani dnes neposkytujú dostatočné záruky či práva na opravy. Zrejme aj preto sa Európska rada a Európsky parlament predbežne dohodli o smernici, ktorá cieli na podporu práva na opravu rozbitého alebo chybného tovaru (right-to-repair/R2R). Informuje o nej priamo Rada na svojej webovej stránke.
Kapitoly článku:
Dohodnuté právne predpisy majú spotrebiteľom uľahčiť, urýchliť, sprehľadniť a obecne zatraktívniť prístup k opravárenským službám. Taktiež majú zamedziť celkom bežnému scenáru, ktorým je zamedzenie opravy zo strany firmy a tlačenie ku kúpe nového zariadenia.
Predbežná dohoda sa vzťahuje na všetky výrobky s požiadavkami na opravu na základe práva EÚ. Stanovuje povinnosť opravy pre výrobcov, taktiež zavádza európsky informačný formulár, ktorý spotrebiteľom poskytuje kľúčové informácie o opravárenských službách, ale aj zjednocuje vnútroštátne informačné platformy o opravách v rámci online platformy.
„Vďaka dnes dosiahnutej dohode sa Európa jednoznačne rozhoduje pre opravu namiesto likvidácie. Uľahčením opravy chybného tovaru nielenže dávame našim výrobkom nový život, ale zároveň vytvárame kvalitné pracovné miesta, znižujeme množstvo odpadu, obmedzujeme našu závislosť od zahraničných surovín a chránime naše životné prostredie,“ uvádza Alexia Bertrandová, belgická štátna tajomníčka pre rozpočet a ochranu spotrebiteľa.
Oprava, nie náhrada
Celkom často sa stáva, že keď sa nám pokazí napríklad kávovar, vysávač alebo umývačka riadu, považujeme za jednoduchšie sa chybného zariadenia zbaviť a nahradiť ho novým, než ho skúsiť dať do opravy. Obzvlášť to platí vtedy, ak sa to stane po uplynutí záručnej doby. Z tohto dôvodu nová smernica vytvára stimuly na predĺženie životnosti elektronických výrobkov. Medzi ne patria:
- Možnosť spotrebiteľov požiadať výrobcov o opravu zariadení, ktoré sú technicky opraviteľné podľa právnych predpisov EÚ (napr. práčky, vysávače alebo mobilné telefóny);
- Európsky informačný formulár o oprave, ktorý môžu opravovne ponúknuť spotrebiteľom. Tento formulár obsahuje jasne podané kľúčové informácie, vrátane podmienok opráv, čas na dokončenie potrebných prác, ceny či náhradné výrobky;
- Európska online platforma pre opravy, ktorá uľahčí vyhľadávanie spojenia medzi spotrebiteľmi a opravármi;
- Predĺženie doby zodpovednosti predávajúceho o 12 mesiacov po oprave výrobku.
Predbežná dohoda dosiahnutá medzi Radou a Parlamentom zachováva rozsah pôsobnosti smernice na tie výrobky, pre ktoré sa v právnych predpisoch EÚ stanovujú požiadavky na opraviteľnosť. Týmito výrobkami môžu byť už zmienené práčky, vysávače, umývačky riadu, ale napr. aj chladničky. V budúcnosti sa môže zoznam výrobkov, na ktoré sa vzťahuje R2R, rozšíriť o ďalšie zariadenia.
Stručne a jasne
Dohoda taktiež prikazuje výrobcom, aby na svojich webových stránkach poskytovali dôkladne spracované a jasne podané informácie týkajúce sa náhradných dielov. Taktiež ich zaväzuje k tomu, aby diely sprístupnili všetkým subjektom v opravárenskom sektore za primeranú cenu a upustili od postupov, ktoré bránia nezávislým opravovniam používať náhradné diely z druhej ruky alebo diely vyhotovené 3D tlačou.
Pokiaľ ide o ceny opráv, ak táto služba nebude zadarmo, podľa zákona má byť spoplatnená primeranou čiastkou. Ťažko si predstaviť, aká čiastka je „primeraná“, no to asi závisí od produktu. Obecne však má smernica za cieľ motivovať spotrebiteľov k tomu, aby v prípade, keď sa im doma pokazí dôležitý spotrebič, uvažovali najskôr o oprave, nie hneď o vyhodení a kúpe náhrady.
Po oprave nová záruka
No azda tým najdôležitejším aspektom smernice je povinnosť predĺženia zodpovednosti predávajúceho (čiže záruky) o 12 mesiacov od okamihu opravy výrobku. Tým sa podporí správne fungovanie cirkulárnej ekonomiky, čo povedie k zníženiu nákladov pre spotrebiteľov, ako aj ku zníženiu množstva elektronického odpadu, ktorý znečisťuje životné prostredie, okrem iného. A čo navyše, členské štáty EÚ si môžu túto lehotu predlžovať podľa vlastného uváženia.