Elektromobily prinášajú kopu skvelých výhod, predovšetkým čo sa týka náročnosti ich prevádzky na životné prostredie a naše peňaženky. Stále však ide o celkom novú technológiu, ktorá si vyžaduje patričnú kalibráciu. V súvislosti s elektrickým pohonom sa naprieč spoločnosťou stále šíri nejedna stigma, čím jeho reputácia schytáva tvrdé rany. Kritizovaný je napríklad aj kvôli jeho slabej odolnosti voči nízkym teplotám. Tie totiž preukázateľne znižujú dojazd elektromobilov, často aj o desiatky percent.
Kapitoly článku:
O vplyve zimného počasia na správanie elektrických vozidiel môžete na internete nájsť mnoho článkov. Po novom sa však na túto problematiku zameral aj portál Geotab, ktorý v súvislosti s ňou publikoval celkom rozsiahlu analýzu. Vysvetľuje mnohé, no predovšetkým sa snaží poskytnúť čo najjednoduchšiu a najpresnejšiu odpoveď na otázku, ako veľmi nízke teploty skutočne ovplyvňujú dojazd elektromobilov.
Výsledky, ktoré poskytuje, majú byť založené na analýze viac ako 4 200 pripojených batériových elektromobilov a 5,2 milióna jázd. „Odhaľujeme optimálnu prevádzkovú teplotu, koľko dojazdu môžete stratiť v najtuhšej zime alebo najhorúcejšom lete, a kľúčové poznatky o tom, čo môžete urobiť, aby ste predĺžili denný dojazd svojich elektrických vozidiel,“ uvádza Geotab.
Dojazd ovplyvňujú mnohé faktory
Dojazd elektromobilov sa síce vyjadruje jedným údajom, no v skutočnosti ide o celkom komplexnú tému, ktorej by sa pokojne mohol venovať celý jeden samostatný článok.
Existuje mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú počet kilometrov, ktoré elektromobil dokáže prejsť na jedno nabitie. Samozrejme, hlavným smerodajným údajom je kapacita batérie. Logicky platí, že čím je kapacita akumulátora vyššia, tým viac kilometrov zo seba dokáže vymačkať.
Číslo udávané batériou sa však kontinuálne upravuje podľa spôsobu, akým sa využíva. Aj smartfón vám môže raz vydržať dva dni, druhýkrát len pár hodín, hoci stále má rovnakú maximálnu kapacitu batérie. Čím je spôsob používania náročnejší, tým rýchlejšie sa batéria míňa a naopak.
Treba mať na pamäti, že všetko, čo elektromobil robí a ponúka, sa opiera o energiu čerpanú z batérie. Nenapája teda iba samotnú jazdu, ale aj rádio, klimatizáciu či vyhrievanie, infotainment a podobne. Ak si teda sadnete za volant elektromobilu a nič z uvedeného nezapnete, je zrejmé, že dosiahnete dlhší dojazd, ako keby ste celú cestu počúvali hudbu a nechali vyhrievanie na maximum.
Sú tu však aj faktory, ktoré vodič ovplyvniť nemôže. Dojazd elektromobilu silno závisí aj od dizajnu vozidla. Konštrukcie, ktoré dokážu efektívne presúvať vzduch z priestoru pred sebou do priestoru za sebou s minimálnym odporom, zájdu ďalej ako tie, ktorých aerodynamika nie je taká pokročilá.
Zima ako najväčší nepriateľ?
Samozrejme, finálny dojazd napokon ovplyvňujú aj ročné obdobia, a to aj kvôli už zmienenej potrebe vyhrievania alebo chladenia. Náročnejšie je rozhodne vyhrievanie, čo možno vnímať ako prvý z dôvodov, prečo elektromobily strácajú dojazd najmä v zime. Vyhrievanie sa totiž netýka len kokpitu, ale aj základných systémov, bez ktorých by prevádzka vozidla nebola možná.
Mnohí by si mysleli, že chladné počasie priamo ovplyvňuje dojazd tým, že znižuje výkonnosť akumulátora. To ale nie je tak úplne pravda. Všeobecne platí, že batéria v elektromobile môže správne fungovať len v určitom teplotnom rozmedzí. Ak je vonku príliš zima, systém zadá pokyn na vyhriatie batérie na požadovanú prevádzkovú teplotu, ako aj na vyhriatie ostatných kľúčových komponentov. A práve udržiavanie batérie v primeranej teplote je to, čo spotrebúva nemalé množstvo energie, čiže znižuje dojazd.
Geotab na základe analýzy celkovo 5,2 milióna jázd vykonaných 4 200 elektromobilmi vytvoril krivku, ktorá znázorňuje vplyv počasia na dojazd. Zistilo sa, že dojazd môžu negatívne ovplyvniť aj príliš vysoké teploty, no stále platí, že väčší vplyv majú mrazy.
Graf, ktorý nájdete pod týmto odsekom, vyjadruje priemerný dojazd elektromobilu v závislosti od vonkajšej teploty. Prezrádza nám, že pri optimálnych teplotách, ktoré zažívame predovšetkým na jar, dokážu aj prekonať oficiálne udaný dojazd, a to až o 15 %. Najideálnejšou teplotou pre elektromobily má byť 21,5 °C.
V takomto počasí dokážete z elektromobilu dostať maximum, teda aspoň čo sa týka dojazdu. Akonáhle sa však teplota zvýši alebo zníži, dojazd sa skracuje. Napríklad pri teplote -15 °C priemerný dojazd klesá až o 54 %, čo znamená, že ak má elektromobil ohodnotený dojazd na 402 km, v skutočnosti prejde len 217 km.
Môžeme si však všimnúť, že dojazd sa znižuje aj pri vysokých teplotách. Háčik je v tom, že teplota na Zemi len zriedka kde a zriedka kedy prekročí hranicu 50 °C. Vidíme teda, že krivka stúpa, no nemáme možnosť naplno preskúmať, kam až a ako veľmi stúpa.
Najhoršie a najlepšie scenáre
Analýza taktiež skúmala priemernú najlepšiu a najhoršiu efektivitu jázd pri daných teplotách. Keďže skúmané jazdy sa neuskutočnili v laboratórnych podmienkach, ale v reálnom svete, zahŕňajú širokú škálu vonkajších faktorov, s ktorými sa stretáva bežný vodič. Medzi týmito faktormi nájdeme rôznorodosť vozovky, rôzne dĺžky ciest, ale aj rôzne podmienky štartu (niekto štartuje z garáže, niekto z nekrytého parkoviska).
Najefektívnejšie elektromobily, ktoré sa nachádzajú v 90. percentile, dosiahli v priemere o 32 % dlhší dojazd v porovnaní s priemerom. V porovnaní s vozidlami, ktoré skončili v najhoršom 10. percentile, bol dojazd dlhší až 2-násobne.
To nám hovorí, že príliš chladné či príliš horúce počasie neovplyvňuje všetky elektromobily rovnako. Platí však, že čím je teplota extrémnejšia, tým viac je dojazd ovplyvnený. Samozrejme, existujú spôsoby, ako spotrebu energie redukovať. Batéria však vždy potrebuje svoju optimálnu teplotu, takže až tak veľa toho spraviť nemôžete.
Elektromobily jednoducho v zime vydržia o čosi menej. A zrejme tomu tak bude aj v dohľadnej dobe, teda ak niektorý z výrobcov nepríde s revolučným riešením, ktoré ponúkne efektívnejší spôsob udržiavania batérie v primeraných teplotách.