To, že nie je každý návrh našich zákonodarcov sa stretne s otvorenou náručou či ováciami, vám asi nemusíme hovoriť. Niektoré návrhy sú však tak absurdné, že sa nad nimi jednoducho nedokážeme nezamýšľať. Takýmto prídavným menom asi môžeme popísať aj nedávnu výzvu Jindřicha Doležala, českého audítora Európskeho dvora audítorov (EDA), smerom k Európskej komisii (EK). Táto výzva sa týkala posilnenia predaja elektromobilov, resp. zvýšenia ich trhového podielu, píše Autosalon TV.
Kapitoly článku:
Doležal oznámil, že podľa neho sú elektromobily hlavným dôvodom, prečo sa emisie v doprave začali v priebehu posledných troch rokov znižovať. Logicky by teda bolo prospešné, ak by podiel elektromobilov na trhu v dohľadnej dobe rástol. No hoci na niektorých trhoch tomu tak je, v mnohých krajinách elektromobilita stále akosi stagnuje.
V tejto súvislosti Doležal vyslovil odporúčanie, ktoré by podľa neho mohlo pomôcť k posilneniu predaja elektrických vozidiel. Podľa neho by mohlo byť jedným z riešení zdraženie vozidiel so spaľovacím motorom.
Pekný úmysel, ktorý je ťažké realizovať
Elektromobily nám sľubujú mnoho výhod. Ich hlavnou črtou je však ekologickosť. Na pohon nevyžadujú benzín a naftu, ktorých získavanie sa spája s obrovským množstvom emisií. Namiesto toho sa opierajú o energiu z batérie, ktorej nabíjanie prebieha prúdom často získavaným z obnoviteľných zdrojov.
Áno, je pravda, že aj výroba batérií nie je bezemisná a môže predstavovať nemalú záťaž pre životné prostredie. Treba však mať na pamäti, že zatiaľ čo batéria zaťažuje životné prostredie de facto len počas výroby, spaľovací motor ho zaťažuje kontinuálne počas celej doby prevádzky.
Samozrejme, ani elektromobily nie sú dokonalé, takže majú aj pár nevýhod. Je však pravda, že za niektoré z nich veľmi nemôžu. Tým narážame napríklad na predajné ceny. Hoci všeobecne platí, že priemerná cena nového elektromobilu je oveľa vyššia ako priemerná cena nového auta so spaľovacím motorom, ak by krajiny a ich vlády poskytovali dostatočné dotácie a stimuly, tento faktor by nemal až takú váhu.
Poniektoré štáty sa snažia podporiť rozmach elektromobility štedrými finančnými príspevkami, ale aj benefitmi, z ktorých môžu priaznivci elektrického pohonu čerpať počas prevádzky. Pre príklad takéhoto benefitu sa stačí pozrieť na susedné Česko – elektromobily tu majú bezplatné diaľnice.
Žiaľ, nie všade je adopcia elektromobilov dostatočne rýchla. Hovoríme predovšetkým o ekonomicky slabších trhoch, ktoré na niečo také jednoducho nemajú dostatok peňazí. A žiaľ, medzi tieto krajiny trhy aj Slovensko. Naša priemerná mzda je relatívne nízka, životné náklady vysoké, vláda poskytuje prakticky nulové stimuly a aby toho nebolo málo, stav nabíjacej infraštruktúry je u nás prinajmenšom chabý.
V takýchto prípadoch sa postupne snažia pomôcť samotní výrobcovia elektromobilov, a to formou cenovo dostupnejších modelov. Jeden taký už oznámila napríklad Tesla, hoci nám zatiaľ chýbajú detaily. S lacnejšími elektromobilmi má potom začať aj skupina Stellantis, a to v spolupráci s čínskym výrobcom Leapmotor.
„Drastickejšie“ riešenie
Samozrejme, slabé šírenie elektromobilov možno riešiť viacerými spôsobmi. Konkrétne Jindřich Doležal volí radikálnejšiu cestu – je toho názoru, že podielu elektromobilov na trhu by mohlo pomôcť umelé zdraženie spaľovacích vozidiel. Z ekonomického hľadiska to síce môže dávať zmysel, no z praktického vôbec.
„Peňazí asi nie je dosť na to, aby sa predaj elektrických áut masívne podporoval. Výrobcovia by preto mali zatlačiť a prísť s lacnejšími elektrickými vozidlami. Ďalšou možnosťou by mohlo byť zdraženie tých áut, ktoré znečisťujú prostredie, čo by zároveň umožnilo vybrať finančné prostriedky na dotácie pre tie elektrické,“ povedal Doležal.
Jeho zápal pre rozmach elektromobility je skutočne evidentný. A má pre to celkom pochopiteľný dôvod – ako už bolo spomenuté, za posledné roky sa podarilo znížiť emisie produkované dopravou, čo audítor pripisuje najmä elektrickému pohonu. „Skutočné emisie sa v priebehu desiatich rokov do roku 2019 znížili o zhruba 6,6 %, zatiaľ čo za tri roky od roku 2019 do roku 2022 išlo o zníženie o 13 %. Takže sme za tri roky vďaka elektromobilom dosiahli viac než za desať rokov,“ skonštatoval Doležal.
Pár slov venoval aj systému kontroly emisií novo vyrobených spaľovákov. Uviedol, že emisie naftových a benzínových vozidiel sa už 12 rokov pohybujú okolo tých istý úrovní. Tieto údaje zodpovedné orgány získavajú prostredníctvom akejsi čítačky, ktorá zaznamenáva dáta o skutočnej spotrebe.
Presnejšie ide o softvér zabudovaný v nových autách, ktorý sníma napríklad dáta o spotrebe paliva či prejdenej vzdialenosti, a následne umožňuje ich prenos. „Existujú dva spôsoby, ako tieto informácie získať. Buď si ich môžete nechať odčítať pri návšteve servisu, podobne ako pri bežnej technickej kontrole, kedy sa systém skenuje na prípadné vady, alebo niektorí výrobcovia umožňujú automatický prenos dát v pravidelných intervaloch,“ vysvetlil Doležal.
Prečo je návrh „absurdný“?
Niet pochýb, že český audítor má v mnohých veciach pravdu. Elektromobily skutočne pomáhajú znížiť emisie v doprave, a teda je na mieste usilovať sa o ich rozmach. Toto úsilie by sa však vždy malo opierať nohami o pevnú zem.
Odporučenie umelého zdraženia spaľovacích vozidiel, aby sa podporil predaj elektromobilov, je jasný úkaz toho, ako sú niektorí politici (viac či menej) odtrhnutí od reality života bežných ľudí. Keď si človek jednoducho nemôže kúpiť nový elektromobil, ako pomôže zdraženie spaľovákov? Vyčaruje mu to na bankovom účte finančné prostriedky? Asi (určite) nie.
Samozrejme, v niektorých prípadoch by to predaju elektromobilov mohlo pomôcť, no pre ekonomicky slabšie krajiny by išlo o priam katastrofický scenár.