Aké ťažké je založiť si vlastný e-shop? Väčšina zrejme verí tomu, že ide o komplikovaný proces, ktorý si vyžaduje dlhé prípravy a nemalé investície. A hoci je pravda, že na to treba trochu vedomostí, nie je to až tak náročné. V tomto smere možno poukázať na spoločnosť Shoptet, ktorá ponúka Slovákom možnosť založiť si e-shop bez akýchkoľvek zručností v oblasti programovania a bez potreby objemného rozpočtu. Ide o riešenie, ktoré volí čoraz viac nielen začínajúcich, ale aj skúsených online podnikateľov.
Kapitoly článku:
Počet slovenských e-shopov stúpa
Počet e-shopov fungujúcich na tejto platforme už presiahol 6 000 a naďalej rastie. Len v priebehu posledných troch rokov pritom na platforme pribudlo 4 000 nových online obchodov. Celkový obrat objednávok, ktoré sa cez ne realizujú, sa pritom pohybuje v miliardách eur.
„Za posledné tri roky počet e-shopov na Shoptete narástol o 4 000. Za tento čas vybavili obchody na Shoptete spolu 11,5 milióna objednávok a ich celkový obrat dosiahol takmer 7 miliárd eur,“ sumarizuje Ivo Mrena, CMO spoločnosti Shoptet. Platforma pritom oslovuje podnikateľov nielen svojou jednoduchosťou, ale aj atraktívnym rozhraním a zákazníckou podporou v slovenčine.
„Posledných desať-pätnásť rokov prebehli v oblasti e-commerce obrovské zmeny. Zatiaľ čo kedysi človek musel na založenie a údržbu e-shopu minúť množstvo peňazí a času, dnes si ho môže otvoriť a predávať doslova za jeden víkend. A túto možnosť e-shopári vo veľkom využívajú,“ konštatuje Mrena.
Čo najviac úspešných podnikateľov
Na rozdiel od konkurenčných platforiem spoločnosť Shoptet neponúka len možnosť e-shopu na prenájom. Poskytuje aj solídny ekosystém, ktorý podnikateľom poskytuje všetko, čo potrebujú na svoj rozvoj a rast – od možnosti vzdelávania sa cez kontakty na zaujímavých partnerov, kvalitnej zákazníckej podpory, vlastnej platobnej brány Shoptet Pay a silnej komunity až po prémiové riešenie pre náročnejších klientov v podobe Shoptet Premium.
„Uvedomujeme si zodpovednosť dominantného hráča na trhu a posúvame našich e-shopárov čoraz ďalej. Už roky pre nich tvoríme napríklad Shoptet Univerzitu, v rámci ktorej dávajú top odborníci z biznisu rady z rôznych oblastí e-commerce,“ hovorí Mrena. „Je pre mňa fascinujúce vidieť, ako sa z niektorých naozaj malých e-shopov stávajú čoraz väčší hráči s rastúcim počtom objednávok a obratom.“
Shoptet súčasne napreduje vo vlastných riešeniach. Pred dvoma rokmi spustil platobnú bránu Shoptet Pay. Zároveň ponúka množstvo doplnkov, ktoré si podnikatelia často len za pár eur mesačne môžu vyskúšať. A ak sa im určitá funkcia zapáči, nechajú si ju. To všetko je pritom možné bez vysokých nákladov a požiadaviek na programovanie.
Komunita so vzájomnou pomocou
Dôležitým faktorom, ktorý stojí za úspešnosťou platformy Shoptet, je aj silná komunita používateľov. V skupine na Facebooku si vyše 19 000 členov zo Slovenska aj Česka vymieňa skúsenosti a rady bez jazykovej bariéry. Ak niekto potrebuje pomôcť s nejakou časťou svojho podnikania, môže rady vyhľadať aj medzi až 117 Shoptet Partnermi.
„Naším cieľom je aj prepájať šikovných ľudí navzájom. To sa nám darí vďaka projektu Shoptet Partneri, kde si e-shopári vedia nájsť odborníkov na oblasť, v ktorej sa potrebujú posunúť vpred. Je to jedna z viacerých aktivít, ktorými podporujeme našich klientov,“ uzatvára Mrena.
Druhá strana mince
S pokrokom technológií sa nároky na založenie e-shopu postupne znižujú, čo je na jednu stranu dobrá správa, nakoľko umožňuje rýchlejší vznik čestných online obchodov. Nájdu sa však aj takí „podnikatelia“, ktorí chcú jednoduchší prístup len zneužiť na doslova okrádanie ľudí o peniaze.
Konkrétne na Slovensku existuje mnoho e-shopov, ktoré sú považované za rizikové. To znamená, že nákupy z nich nie sú bezpečné a môžu viesť k tomu, že zákazník príde o peniaze bez toho, aby dostal objednaný tovar.
V praxi to môže prebiehať tak, že osoba na takomto e-shope vytvorí objednávku na určitý tovar, zaplatí zaň a obratom dostane potvrdzujúcu faktúru. Svoju zásielku však nikdy neobdrží, pričom e-shop môže použiť rozličné výhovorky. Dosť často sú ako dôvod udávané bližšie nešpecifikované komplikácie s vybavením zásielky. Zdanlivo ide len o omeškanie, no v skutočnosti tovar nikdy neopustí pult obchodu, teda ak sa tu vôbec nachádza.
Našťastie existujú organizácie, ktoré sa snažia pred takýmito e-shopmi varovať. Obzvlášť dôveryhodná je databáza Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), ktorá pravidelne vydáva a aktualizuje zoznam rizikových e-shopov.
„Uvedené e-shopy SOI považuje za rizikové z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností, ako aj problematické vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych prvkov,“ uvádza SOI. „Zaradenie internetových stránok na zoznam rizikových e-shopov je len odporúčaním pre spotrebiteľov, aby nákup na internetových stránkach dôkladne zvážili. V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov.“
Online obchodmi, ktoré SOI považuje za rizikové, sú:
- rightdeal.sk
- mancini.sk
- urbantrend-sk
- nakupuj123.sk
- bonky.sk
- suprisimo.sk
- booho.sk
- finlando.sk
- rayray.sk
- fashy.sk
- gigastore.sk
- zozu.sk
- lunzo.sk
- shopolo.sk
- alabo.sk
- mobiluj.sk
- eleganceshop.sk
- autoelektrony.sk
- viagogo.sk
- rajpradla.sk
- zasielkonos.sk
- fashiononline.com
- jordanshoes.com
- moletka.eu
- svet-siat.eu
- vip-moda.eu
- perfektna.sk
- kociky-leja.sk
- elektroeldo.sk
- sunsea.sk