Nie je žiadnym tajomstvom, že Čína a Spojené štáty americké voči sebe neprechovávajú zrovna najvrúcnejšie vzťahy. Vzájomné nezhody sa pretavujú do mnohých oblastí, predovšetkým však do obchodu. Spojené štáty nie sú veľkými fanúšikmi čínskych produktov. A po novom to platí aj pre elektromobily, ktoré sa z najľudnatejšej krajiny sveta exportujú. Biely dom varuje, že elektrické vozidlá vyrobené v Číne môžu predstavovať vážne riziko pre národnú bezpečnosť. Téme sa venuje server Electrek.
Kapitoly článku:
Ak sú vám tieto obavy povedomé, nečudujeme sa. Presne to isté varovanie totiž bolo vydané aj v čase, keď Spojené štáty pod vedením Donalda Trumpa uvalili tvrdé sankcie na spoločnosť Huawei, ktorá v tom čase figurovala ako jeden z najväčších a najúspešnejších výrobcov smartfónov na svete. Smartfóny síce vyrába aj naďalej, no rozhodne nie v takom objeme, aký by si želala. Koniec koncov, bez služieb Google sa dá uspieť len veľmi ťažko, teda ak hovoríme o regiónoch mimo Číny.
Neskôr sa Spojené štáty začali obávať sociálnej siete TikTok, ktorá mala (a stále má) zbierať citlivé údaje o svojich používateľoch a odosielať ich predstaviteľom domácej vlády, čiže do Číny. A teraz už sú problémom aj čínske elektromobily.
Citlivé informácie pre Peking
Gina Raimondová, americká ministerka obchodu, uviedla, že elektrické a autonómne vozidlá z Číny zhromažďujú podozrivé množstvo informácií o vodičovi, polohe vozidla aj okolí vozidla: „Chceme, aby všetky tieto údaje putovali do Pekingu?“
V súvislosti s touto situáciou má Biely dom pripravovať samostatné nariadenie s cieľom zabrániť zahraničným „protivníkom“ získať prístup k údajom, ktoré sú klasifikované ako vysoko citlivé.
Vyššie sme síce uviedli, že „teraz už sú problémom aj čínske elektromobily“, v skutočnosti sú problémom už dlhšie. Pôvodne Spojené štáty zaviedli clá na čínske elektrické vozidlá v roku 2019, pričom tamojší predstavitelia už nejaký ten piatok varujú pred hrozbami, ktoré má Čína predstavovať v spojitosti s bezpečnosťou údajov. Nové nariadenie vraj môže mať vážne dôsledky vo viacerých smeroch.
„Len nás očierňujú“
To je však len jeden pohľad na vec. Čínsky publicista Ruan Jiaqi kritizoval vyjadrenie Raimondovej so slovami, že iba očierňuje čínskych výrobcov elektromobilov.
Že by to malo čo dočinenia s rastúcou popularitou čínskych automobiliek vo svete? Možné to je, no nie je to isté. Je však pravda, že napríklad spoločnosť BYD zaznamenáva obrovský úspech v Európe a Latinskej Amerike, pričom Spojeným štátom sa vyhla kvôli zmieneným vysokým clám. Tie sa majú pohybovať na úrovni až 25 %.
A aby toho nebolo málo, americké ministerstvo financií v decembri minulého roka zverejnilo nový zoznam usmernení pre federálne dotácie, ktorý vylučuje všetky vozidlá obsahujúce komponenty vyrobené alebo zmontované „zahraničným subjektom vzbudzujúcim obavy“. Je to pekne napísané, no všetci veľmi dobre vieme, kto sa tým myslí – áno, Čína.
Od roku 2025 tak nebudú mať nárok na daňovú úľavu ani tie vozidlá, ktoré obsahujú určité súčiastky, nech sú to aj nevyhnutné minerály, s pôvodom v Číne.
Bariér pribúda, no zatiaľ bez efektu
Ťažko povedať, či americká vláda svojím rozhodnutím skutočne cieli na bezpečnosť svojich obyvateľov, alebo sa len snaží ochrániť svojich výrobcov pred silnou konkurenciou. Elon Musk, generálny riaditeľ Tesly, však skonštatoval, že keby nebolo obchodných bariér, čínske automobilky by absolútne rozdrvili všetku konkurenciu.
Tých obchodných bariér je celkom hojne. A žiaľ pre Čínu, časom ich zrejme bude len pribúdať. Napríklad koncom decembra americkí zákonodarcovia schválili zákon, ktorý bude od októbra 2027 brániť ministerstvu obrany v nakupovaní batérií vyrábaných spoločnosťami CATL, Envision Energy a ďalšími čínskymi výrobcami.
Američania teda rozmachu čínskych elektromobilov rozhodne neprajú. Zdá sa ale, že ich snaha zatiaľ prichádza navnivoč. Čínskym automobilkám sa totiž náramne darí. Už zmienená spoločnosť BYD presadzuje medzinárodný rast svojimi ambicióznymi plánmi na výstavbu továrne na elektrické vozidlá v Maďarsku. Výstavbu výrobných liniek v Európe však plánujú aj iné čínske automobilky.