Známa automobilka Stellantis, ktorá má prítomnosť aj na Slovensku, má aktuálne uvažovať nad zahájením výroby cenovo dostupnejších elektromobilov. Produkcia by mohla prebiehať v Taliansku, konkrétne v komplexe Mirafiori v Turíne, a to za asistencie čínskej spoločnosti Leapmotor, píše agentúra Reuters na základe informácií Automotive News Europe.
Kapitoly článku:
Stále príliš drahé
Hoci sa na elektrický pohon kladie čoraz väčší dôraz, mnoho krajín a ľudí žijúcich v nich si len-tak nemôže dovoliť kúpu nového elektromobilu. Nakoľko stále ide o celkom novú technológiu, ktorá sa každou chvíľou zlepšuje a zefektívňuje, nie je lacná. Priemerná nákupná cena elektromobilu je aj dnes o poznanie vyššia, než priemerná nákupná cena auta so spaľovacím motorom.
Vysoké ceny by však možno neboli taký problém, ak by všetky krajiny poskytovali adekvátne dotácie a stimuly na nákup elektromobilov. No žiaľ, tie v mnohých prípadoch chýbajú. A jedným z takých prípadov aj Slovensko, hoci nová vláda plánuje v tomto smere učiniť výrazné zmeny.
Adopciu elektromobilov však brzdí aj slabá nabíjacia infraštruktúra. Ako príklad možno opäť použiť naše Slovensko. Sieť nabíjacích staníc je u nás stále veľmi málo rozvinutá a rozšírená. Pohodlne sa dá elektromobil prevádzkovať len v niektorých lokalitách, ako je napríklad Bratislava. Veľmi riedko sú pokryté najmä južné oblasti krajiny.
Asi však nebudeme ďaleko od pravdy, ak povieme, že cena je hlavným brzdiacim faktorom, čo sa týka šírenia elektromobility. Platiť totiž netreba len za samotné vozidlo, ale aj za jeho prevádzku a údržbu. Nabíjanie nie je veľmi drahé, teda ak nenabíjate na najrýchlejších nabíjačkách. Opačným prípadom sú opravy, ktorých nákladovosť sa stále týči o čosi vyššie ako nákladovosť opráv bežných spaľovákov. Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku.
Samozrejme, faktorov, ktoré brzdia rozmach elektromobility, je omnoho viac. Zaradiť medzi ne možno napríklad aj obavy z prevádzky v extrémnych počasiach. Nedávny výskum portálu Geotab ukázal, že elektromobily po vystavení extrémne nízkym, ale aj extrémne vysokým teplotám, prichádzajú o veľkú časť štandardného dojazdu.
Riešenie môžu ponúknuť automobilky
Viaceré krajiny príliš dlho čakali na zavedenie adekvátnych stimulov, ktoré by motivovali ľudí ku kúpe elektromobilov. Výsledkom sú výrazné vzájomné nerovnosti. Zatiaľ čo na Slovensku je počet elektromobilov na cestách priam chabý, v takom Nórsku minulý rok tvorili až 82,4 % predaja nových vozidiel (Nordic EV Summit).
Avšak ešte nie je všetko stratené. Postupne sa zo strany niektorých automobiliek objavujú náznaky, že by neboli proti výrobe nielen astronomicky drahých, ale aj cenovo dostupnejších elektromobilov. Po novom tieto náznaky prichádzajú zo strany automobilky Stellantis.
Tá minulý rok odkúpila 21-percentný podiel v čínskej spoločnosti Leapmotor, čo ju vyšlo na zhruba 1,6 miliardy dolárov. V rámci dohody obe skupiny oznámili založenie spoločného podniku, v ktorom má Stellantis 51-percentný, čiže väčšinový podiel. Vďaka nemu má Stellantis exkluzívne práva na využitie skúseností Leapmotor mimo Číny.
Carlos Tavares, výkonný riaditeľ spoločnosti Stellantis, v tom čase uviedol, že vozidlá Leapmotor sa v Európe objavia najneskôr do dvoch rokov. Teraz zdroje oboznámené so záležitosťou, ktoré nie sú presne menované, hovoria, že výroba vozidiel čínskej značky by mohla v Taliansku započať už v roku 2026 alebo 2027. Očakáva sa, že v tamojšom komplexe vyrobí až 150 000 cenovo dostupných elektromobilov.
Tavares pritom len minulý týždeň uviedol, že vozidlá Leapmotor by mohla vyrábať v Taliansku, ak by na to existovali obchodné dôvody. „Závisí to len od našej konkurencieschopnosti v oblasti nákladov a kvality. Takže je pre nás otvorené chopiť sa tejto príležitosti v určitom okamihu,“ oznámil.
Hovorca spoločnosti Stellantis uviedol, že k poznámkam generálneho riaditeľa nateraz nie je čo dodať.
Obchodné dôvody však sú, a to celkom dôležité. Ak by automobilka začala vyrábať vozidlá Leapmotor v talianskom komplexe, mohlo by jej to pomôcť splniť cieľ, ktorý bol dohodnutý s tamojšou vládou. Týmto cieľom je zvýšenie produkcie skupiny v krajine do konca dekády na jeden milión vozidiel.
Spoločnosť uviedla, že výrobný cieľ na talianskej pôde je ovplyvnený mnohými faktormi, medzi ktoré patria verejné stimuly na nákup, rozvoj nabíjacej infraštruktúry a nižšie náklady na energiu.
Dostupnejší elektromobil chystá aj Tesla
Výrobu cenovo dostupnejších elektromobilov má aktuálne zvažovať aj Tesla. V tomto prípade nám chýba mnoho podrobných informácií, no očakáva sa, že pôjde o kompaktný crossover. Jeho výroba by mala započať v neskorších mesiacoch 2025. Predpokladaný objem výroby dosahuje 10 000 kusov týždenne.
Elon Musk, šéf spoločnosti, však uviedol, že uvedený časový plán treba brať s rezervou. Existuje teda riziko, že výroba začne o čosi neskôr. Vznik cenovo dostupného elektromobilu totiž vraj nie je tak jednoduchá úloha, ako sa môže zdať. „Musíte navrhnúť stroj, ktorý nikdy neexistoval, aby ste mohli vyrobiť auto spôsobom, ktorý nikdy neexistoval,“ skonštatoval Musk.