Spoločnosť Apple má toho na konte naozaj mnoho. Väčšina túto značku pozná pre špičkové smartfóny, tablety a slúchadlá, hoci po novom si veľkú časť publicity zasluhuje aj kvôli celkom kontroverznému AR/VR headsetu Vision Pro. Dlhé roky sa však špekulovalo, že Apple v určitom bode rozšíri svoje produktové portfólio aj o elektromobil, podobne ako to spravilo čínske Xiaomi. Tieto predikcie sa ale zrejme napokon nenaplnia. Ako informuje Business Insider, Apple mal tento projekt definitívne pochovať.
Kapitoly článku:
Očakávalo sa, že prvý elektromobil spoločnosti ponesie názov Apple Car. Lákať mal nielen vysokým výkonom, ale aj prémiovým dizajnom, podobne ako iné produkty tejto značky.
Je však pravda, že špekulácie týkajúce sa tohto vozidla v priebehu posledných rokov postupne utíchali, čo naznačovalo dva scenáre – buď to Apple odvádza výbornú prácu v utajovaní informácií, alebo sa na projekt jednoducho vykašlal. Najnovšie informácie hovoria, že realitou je tá druhá možnosť.
Rozruch postupne utíchol
Analytik Ming-Či Kuo dávnejšie uviedol, že Apple pri svojom elektromobile použije platformu E-GMP od spoločnosti Hyundai, čo malo zaručiť dojazd približne 480 km na jedno nabitie. Rovnako slušné malo byť aj nabíjanie. Obnovenie na 80 % kapacity malo trvať len 18 minút, pričom len 5 minút na nabíjačke malo poskytnúť dojazd približne 100 km. Pokiaľ ide o výkon, z 0 na 100 km/h sa malo vozidlo vedieť vyšplhať v priebehu 3,5 sekundy.
Agentúra Bloomberg v tom čase informovala, že Apple vo vývoji svojho elektromobilu učinil zásadné pokroky, pričom výsledný produkt sa mal na cesty dostať v roku 2025. Taktiež sa očakávalo, že vozidlo bude autonómne, teda že na jeho riadenie nebude potrebná ľudská interakcia.
Projekt (zrejme) skončil
Všetky tieto plány ale napokon skončili v odpadkovom koši. Bloomberg v utorok na základe informácií od osôb oboznámených so záležitosťou informoval, že Apple po dekáde plánovania ukončil projekt zameraný na vývoj elektrického vozidla.
Reakcia konkurencie na seba nenechala dlho čakať. Elon Musk, šéf spoločností Tesla, Neuralink, SpaceX a ďalších, na sieti X odpovedal na príspevok salutujúcim smajlíkom a smajlíkom cigarety. „Prirodzený stav automobilovej spoločnosti je mŕtvy,“ napísal v ďalšom príspevku.
Pokiaľ ide o zamestnancov, ktorí na elektromobile pracovali, údajne budú presunutí do divízie zameranej na vývoj a rozvoj umelej inteligencie. Údajne však môže dôjsť aj k prepusteniu niektorých inžinierov a konštruktérov.
Vyššie sme spomenuli, že Apple ukončil projekt po približne dekáde dlhých plánov. To sme nemysleli obrazne. Pokiaľ vieme, spoločnosť mala na vlastnom elektrickom vozidla pracovať už od roku 2014, avšak vývoj viackrát skomplikovali a zbrzdili zmeny vo vedení.
Musk, hoci sa zúčastnil „pohrebu“, ako šéf spoločnosti zameranej na výrobu elektromobilov, môže s Apple sympatizovať. Aj Tesla si viackrát prešla rôznymi problémami, medzi ktorými nechýbali komplikácie vo výrobe či nedostatky finančných prostriedkov.
Pozoruhodnou skutočnosťou je, že Musk už takmer od začiatku nevnímal elektromobil od Apple ako niečo, čo by mohlo ohroziť postavenie jeho automobilky. Ťažkú hlavu mu očividne nerobila ani skutočnosť, že Apple je jednou z najbohatších firiem na svete, takže rozhodne má (alebo môže mať) dostatok zdrojov na výrobu schopného elektromobilu.
„Je dobré, že sa Apple uberá týmto smerom a investuje doň. Ale autá sú v porovnaní s telefónmi alebo inteligentnými hodinkami oveľa zložitejšie,“ uviedol Musk pre Handelsblatt v čase, kedy mal byť elektromobil od Apple v počiatočnej fáze vývoja. „Nemôžete len tak prísť za dodávateľom, ako je Foxconn, a povedať: „Vyrobte mi auto.““
Musk v tom čase dokonca žartom označil Apple za „cintorín Tesly“. Následne však povedal: „Ak sa vám nedarí v Tesle, idete pracovať do Apple. Nežartujem.“
Samozrejme, treba pripomenúť, že informácia o ukončení vývoja elektromobilu Apple pochádzajú od osôb oboznámených so záležitosťou, nie od samotnej spoločnosti. Preto ju teda, aspoň zatiaľ, berte s rezervou.
Xiaomi píše iný príbeh
V úvode článku sme poukázali na spoločnosť Xiaomi a jej ambície v oblasti elektromobility. Tej sa, na rozdiel od Apple, v tejto oblasti zatiaľ darí. Nedávno oficiálne predstavila svoje prvé elektrické vozidlá zo série SU7, ktoré sa pýšia viacerými špičkovými technológiami, veľmi slušným výkonom a atraktívnym dizajnom.
V tejto oblasti pritom má nemalé ambície – chce sa vypracovať na jedného z najväčších výrobcov elektromobilov na svete. „Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20-ročného úsilia sa chce Xiaomi stať jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov,“ uviedol Lei Jun, generálny riaditeľ Xiaomi Group, pri príležitosti predstavenia.
Xiaomi má v úmysle nanovo definovať automobilový priemysel, a to integráciou priemyselnej výroby, inteligentného softvéru a umelej inteligencie. Zaviazala sa k prístupu „zdola nahor“, čo znamená, že na začiatku stojí vývoj základných technológií a hĺbkový nezávislý výskum v kľúčových technologických odvetviach.
Do počiatočnej fázy výskuumu a vývoja mala investovať viac ako 10 miliárd jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 1,277 miliardy €. Výskumný a vývojový tím pozostáva z viac ako 3 400 inžinierov a vyše tisícky technických expertov.
Vozidlá SU7 dokážu uchvátiť nielen po technickej stránke, ale aj svojim softvérom a pozíciou v portfóliu Xiaomi. Elektromobily totiž figurujú ako vitálna súčasť nového ekosystému „človek x auto x domácnosť“. Ktorý možno poňať ako snahu spoločnosti nanovo definovať hranice integrácie technológií.
„V spoločnosti Xiaomi bude technológia vždy zameraná na ľudskosť. Naše inovácie sú navrhnuté predovšetkým na základe potrieb našich používateľov. „Človek x auto x domov“ stelesňuje tento náš záväzok poskytovať komplexné, lepšie prepojené zážitky. Integráciou ľudí, áut a domácností chceme vytvoriť komplexné prepojenie, ktoré presahuje všetko, čo je dnes k dispozícii,“ hovorí Daniel Desjarlais, riaditeľ komunikácie Xiaomi International.