Rok 2023 je oficiálne za nami. Počas uplynulých 365 dní sa toho odohralo naozaj mnoho, dobrého i zlého. Čo sa týka smartfónov, mnohé značky začali registrovať postupné zotavovanie po nepriaznivej ekonomickej situácii vo svete, kvôli ktorej mnohí spotrebitelia oveľa dôkladnejšie rozmýšľali nad tým, aké zariadenie si kúpia. No aj napriek tomu sa prémiovému segmentu darilo náramne dobre, uvádzajú výsledky prieskumu spoločnosti Counterpoint.
Prejsť na:
Prémiový segment podľa spoločnosti tvoria smartfóny s cenou vyššou ako 600 dolárov, čo v prepočte vychádza na približne 550 €. Nad touto cenou sa dnes predáva mnoho zariadení, takže výber je celkom pestrý.
Podľa Counterpoint mal tento segment smartfónov v roku 2023 porásť o 6 % v medziročnom porovnaní, čiže v porovnaní s rokom 2022, a dosiahnuť nový rekord. Ide o výrazný kontrast s poklesom, ktorý sa pôvodne predpokladal pre tento segment na rok 2023. Podľa prieskumu mal tento segment v uplynulom roku tvoriť takmer štvrtinu celkového objemu predaja smartfónov a približne 60 % príjmov.
„Na trhu smartfónov došlo k zmene nákupných zvyklostí spotrebiteľov. Vzhľadom na dôležitosť, ktorú smartfón má, spotrebitelia sú ochotní minúť viac, aby získali vysokokvalitné zariadenie, ktoré môžu používať dlhšie obdobie,“ uviedol Varun Mishra, senior analytik v spoločnosti Counterpoint. „Vlastníctvo najnovších a najlepších vlajkových lodí sa tiež stalo pre mnohých spotrebiteľov symbolom statusu, najmä na rozvíjajúcich sa trhoch, kde prechádzajú priamo zo stredného cenového pásma do prémiového pásma. Okrem toho sa tieto zariadenia stávajú čoraz dostupnejšími vďaka sezónnym akciám a možnostiam financovania.“
Výrazne dominovala jedna značka
Hoci jeho trhový podiel v porovnaní s rokom 2022 klesol, Apple je aj naďalej nesporným lídrom v segmente prémiových smartfónov. Pokles možno pripísať viacerým faktorom, napríklad vzkrieseniu Huawei v Číne. Dodávame, že iPhone sa na tomto trhu stretáva s ostrou kritikou kvôli nedostatku nových inovácií. Veľmi dobre sa potom darilo aj juhokórejskému Samsungu, konkrétne vďaka vlajkovému radu Galaxy S23 a skladacím smartfónom.
Prečítajte si tiež:
- Samsung Galaxy S24 Ultra získa oveľa vyššiu kvalitu videa, pomôže k tomu AI
- Nová aktualizácia iOS má vážne problémy. Tu je NÁVOD, ako sa s nimi vysporiadať
- Odborníčka radí: Takto jednoducho zlepšíte ochranu svojho konta WhatsApp (NÁVOD)
Apple si v prémiovom segmente smartfónov pripísal až 71-percentný podiel. To znamená, že zhruba 7 z 10 prémiových modelov, ktoré sa v uplynulom roku predali, boli značky iPhone. Na druhom mieste, ako sme avizovali v predošlom odseku, skončil Samsung s podielom 17 %. Tretie miesto, pre mnohých asi prekvapivo, obsadil čínsky Huawei, ktorý si pripísal podiel 5 %. Štvrté miesto pripadlo spoločnosti Oppo s trhovým podielom 2 %.
Pokiaľ ide o regióny, rast prémiového segmentu v roku 2023 ťahala Čína, západná oblasť Európy, India, ďalej regióny Blízkeho východu a Afriky. Konkrétne Čína, India, regióny Afriky a Latinská Amerika mali v rámci predaja prémiových smartfónov vykázať nový rekord. Absolútne najrýchlejšie segment rástol v Indii.
Čo sa týka ultraprémiového segmentu, do ktorého spadajú smartfóny s cenou od 1 000 dolárov (cca 900 €) vyššie, ten si na celkovom objeme predaja smartfónov v roku 2023 pripísal viac ako tretinový podiel.
Slováci preferujú cenovo dostupnejšie modely
A čo Slovensko? Presné štatistiky k dispozícii nemáme, no čo máme, sú výsledky predaja, ktoré nám kontinuálne v priebehu roka poskytovali mobilní operátori. Z nich môžeme vyčítať, že najobľúbenejšími boli cenovo dostupnejšie modely, predovšetkým od Samsungu. Úspech však zaznamenali aj jeho vlajkové lode Galaxy S23.
Modely od Apple v rebríčkoch operátorov nemali až tak veľké zastúpenie. Taktiež si možno všimnúť, že u operátorov sa najviac predávali najlacnejšie konfigurácie základných modelov, predovšetkým iPhone 14 a iPhone 15.