Čakali sme na to dlhé roky. A napokon sme sa naozaj dočkali. Xiaomi v Číne zorganizovalo predstavenie svojho vôbec prvého elektromobilu. Odhalených bolo celkovo 5 kľúčových technológií Xiaomi EV, a to elektromotor, batéria, Xiaomi Die-Casting, autonómna jazda Xiaomi Pilot a inteligentná kabína.
Kapitoly článku:
Prvým elektromobilom z dielne Xiaomi EV je model Xiaomi SU7. Predstavený bol „predpremiérovo“ spoločne so svojim dizajnom, výkonom, dojazdom, bezpečnosťou a ďalšími detailmi. Xiaomi SU7 figuruje ako „plnohodnotný vysokovýkonný elektrický sedan“, ktorého cieľom je posunúť hranice výkonu, ekosystému a mobilného inteligentného priestoru.
Lei Jun, generálny riaditeľ Xiaomi Group, tvrdí, že vstup Xiaomi do automobilového priemyslu znamená významný skok od odvetvia smartfónov a zásadný krok k uzavretiu kruhu inteligentného ekosystému človek x auto x domácnosť.
Podľa Juna dnes už storočný automobilový priemysel ponúka iba malý manévrovací priestor. „Spoločnosť Xiaomi sa rozhodla veľmi výrazne investovať, počnúc vývojom základných kľúčových technológií, pričom sa zaviazala skonštruovať vynikajúce vozidlo. Cieľom 15 až 20-ročného úsilia sa chce Xiaomi stať jedným z piatich najväčších svetových výrobcov automobilov,“ tvrdí.
Nová definícia priemyslu
Xiaomi EV má nanovo definovať automobilový priemysel, a to integráciou priemyselnej výroby, inteligentného softvéru a umelej inteligencie. Automobilka fungujúca pod záštitou jednej z najobľúbenejších značiek spotrebnej elektroniky sa mala zaviazať k prístupu „zdola nahor“, počnúc vývojom základných kľúčových technológií a hĺbkovým nezávislým výskumom v kľúčových technologických odvetviach.
Do počiatočnej fázy výskumu a vývoja mala investovať viac ako 10 miliárd jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 1,277 miliardy eur. Výskumný a vývojový tím pritom pozostáva z viac ako 3 400 inžinierov a vyše tisícky technických expertov, ktorí pôsobia ako v Číne, tak aj v zahraničí.
Xiaomi SU7: E-motor
Vrátime sa späť k hlavnej téme tohto článku, a to k elektromobilu SU7 a jeho piatim kľúčovým technológiám. Tou prvou je vlastný rad elektromotorov Xiaomi, ktorý pozostáva z troch modelov, a to HyperEngine V6, HyperEngine V6s a HyperEngine V8. Všetky tri využívajú inovatívne technológie, medzi ktoré spadá napríklad technológia obojsmerného plného chladenia oleja , konštrukcia olejového okruhu v tvare písmena S a konštrukcia stupňovitých laminácií z kremíkovej ocele. Vďaka týmto a ďalším črtám e-motory od Xiaomi konkurujú tradičným veľkým pohonným jednotkám V8 a V6 z éry spaľovacích motorov a posúvajú hranice výkonu v tomto odvetví.
HyperEngine V8 s 27 200 otáčkami za minútu, výkonom 425 kW a maximálnym krútiacim momentom 635 Nm predstavuje v rámci elektromotorov svetový rekord. Na dosiahnutie takto vysokého počtu otáčok motor ako prvý v segmente využíva ultra pevnú silikónovo-oceľovú zliatinu s pevnosťou v ťahu 960 MPa, ktorý sa môže pochváliť pevnosťou prevyšujúcou bežné priemyselné materiály, a to až 2-násobne.
Pri konštrukcii chladenia sa využíva technológia obojsmerného celotelového olejového chladenia a konštrukcia olejového okruhu v tvare písmena S. V prípade statora sa používa dvojcyklový olejový okruh, čím sa zväčšuje plocha rozptylu o 100 %. Chladiaci účinok sa tak dosahuje do 20 °C.
Rotorová časť využíva patentovaný olejovú okruh v tvare písmena S, čím sa plocha rozptylu tepla zväčšuje o 50 % a dosahuje sa chladiaci účinok 30 °C. Lamely statora z kremíkovej ocele majú „stupňovité“ usporiadanie, čím sa efektívna plocha odvodu tepla zväčšuje o ďalších 7 %.
Tento motor je v súčasnosti vo vývoji, pričom do štádia sériovej výroby a implementácie by sa mal dopracovať v roku 2025.
V prípade motorov HyperEngine V6 a V6s možno rátať s rýchlosťou 21 600 otáčok za minútu, čím prekonávajú najvýkonnejší sériovo vyrábaný elektromotor na svete. Spomedzi nich má HyperEngine V6 maximálny výkon 299 kW a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Jeho súrodenec, teda V6s, sa pýši maximálnym výkonom 374 kW a krútiacim momentom 500 Nm.
Xiaomi SU7: Batéria
Xiaomi si samo vyvinulo technológiu integrovanej batérie CTB, a to prostredníctvom tzv. technológie obrátených článkov, multifunkčnej elastickej medzivrstvy a minimalistického sysétmu vedenia.
Účinnosť integrácie batérie má dosahovať až 77,8 %, čo je najvyššia hodnota spomedzi batérií CTB na svete. Celkové zlepšenie výkonu predstavuje 24,4 % a zníženie výšky 17 mm. Kapacita batérie dosahuje až 150 kWh, pričom teoretický dojazd na nabitie CLTC presahuje 1 200 km.
Xiaomi využíva špičkové konštrukčné štandardy, aby zabezpečila stabilný výkon počas cestovania na dlhšie vzdialenosti. Ventil smerujúci nadol rýchlo uvoľňuje energiu v extrémnych situáciách, čím maximalizuje bezpečnosť kabíny pre cestujúcich. Vynechať nemožno ani 14-vrstvový robustný systém fyzickej ochrany, ktorý zahŕňa tri vrstvy hornej podpory, tri vrstvy bočnej ochrany a osem vrstiev spodnej ochrany.
Čo sa týka chladenia, Xiaomi uplatnilo vodné chladenie s dvojitou stranou s doskami na rozptyl tepla umiestnených na oboch dlhých stranách článkov batérie, čoho výsledkom je chladiaca plocha 7,8 m2, teda 4-násobok priemeru odvetvia.
Po stranách článku sa nachádza až 165 kusov aerogélového izolačného materiálu, ktorý je schopný odolávať teplotám až do 1000 °C.
Maximálnu ochranu zdravia batérie a posádky Xiaomi ďalej zabezpečuje vlastným systémom riadenia batérie (BMS), ktorý obsahuje tri nezávislé monitory tepelného vybitia a alarmy spolu s nepretržitým systémom včasného varovania.
Každá batéria navyše prechádza najprísnejšími bezpečnostnými testami vrátane viac ako 1 050 bezpečnostných overení a 96-násobného prekročenia medzinárodného štandardu trvania testov odolnosti.
Xiaomi SU7: Die-Casting
Xiaomi Die-Casting možno poňať ako vlastný systém spoločnosti pre lisovanie pod tlakom. K tomuto systému predstavila aj vlastný materiál s názvom Xiaomi Titans Metal, čo zo Xiaomi robí prvého domáceho výrobcu automobilov, ktorý súčasne sám skúma veľké tlakové liatie aj materiály.
Xiaomi Die-Casting T9100 má plochu 840 m2, hmotnosť 1 050 t a uzamykaciu silu 9 100 t. Xiaomi vyvinulo vlastný systém posudzovania kvality základného modelu, ktorý dokáže dokončiť kontrolu jednotlivých kusov do 2 sekúnd a ponúka 10-násobne vyššiu účinnosť v porovnaní s manuálnou kontrolou.
Aplikácia tohto klastra umožňuje Xiaomi EV pozoruhodné úspechy. Zadný podvozok integruje 72 komponentov do jedného, znižuje počet zváraných spojov o 840, znižuje celkovú hmotnosť vozidla o 17 % a napokon skracuje čas výroby o 45 %.
Čo sa týka Xiaomi Titans Metal, ide o extra pevný a odolný, tepelne spracovaný materiál na tlakové lisovanie. „Multi-Material Performance Simulation System“ vyberá optimálny vzorec zliatiny, a to z 10,16 milióna možností, čím zabezpečuje dokonalú kombináciu pevnosti, odolnosti a stability.
Xiaomi SU7: Xiaomi Pilot Autonomous Driving
Presne tak, Xiaomi vyvinulo aj vlastný systém autonómneho riadenia. V tomto smere je Xiaomi priekopníkom troch kľúčových technológií, a to:
- Adaptívnej technológie BEV – špičková inovácia, ktorá využíva rôzne algoritmy vnímania na základe situácie. Mriežka vnímania má minimálnu granulitu 5 cm a maximálnu granulitu 20 cm, pričom rozsah rozpoznávania siaha od 5 do 250 cm. Technológia zabezpečuje širšiu viditeľnosť v mestskom prostredí, rozšírenie videnie pri vysokých rýchlostiach a lepšiu presnosť pri parkovaní.
- Základného modelu mapovania ciest – sľubuje revolúciu v tradičných metódach vnímania stavu ciest. Model ich dokáže rozpoznať v reálnom čase a inteligentne prepínať na rozumnejšiu trajektóriu jazdy. Vďaka učeniu sa zo zložitých situácií v križovatkách a zo zvyklostí skúsených vodičov však dokáže aj plynulo navigovať vodiča bez toho, aby sa spoliehal na mapy s vysokým rozlíšením.
- Technológie Super-Res Occupancy Network – šikovný systém na rozpoznávanie neočakávaných prekážok. Na rozdiel od tradičných sietí, ktoré interpretujú prekážky ako bloky, systém Xiaomi používa inovatívny vektorový algoritmus, ktorá stimuluje viditeľné objekty ako súvislé zakrivené plochy. To zvyšuje presnosť rozpoznávania až na 0,1 m. Okrem toho funkcia redukcie šumu vyvinutá spoločnosťou Xiaomi jedným kliknutím eliminuje vplyv dažďa a snehu na rozpoznávania, čím výrazne znižuje pravdepodobnosť nesprávnej identifikácie.
Xiaomi taktiež vyvinulo prvý „End-to-End Sensing a Decision-Making AI Model“ na svete, ktorý je pripravený na nasadenie a je určený na automatizované parkovanie.
Po hardvérovej stránke sa uvedené technológie a systémy opierajú o dva vysokovýkonné čipy NVIDIA Orin s kombinovaným výpočtovým výkonom 508 TOPS. Hardvér na vnímanie zahŕňa LiDAR skener, 11 kamier s vysokým rozlíšením, tri radary s milimetrovými vlnami a 12 ultrazvukových radarov (SU7 Max).
Xiaomi SU7: Inteligentná kabína
Presúvame sa k poslednej odhalenej črte, a to k inteligentnej kabíne, ktorá využíva architektúru interakcie zameranú na človeka. Je vybavená 16,1-palcovou centrálnou konzolou s rozlíšením 3K, 56-palcovým UHD head-up displejom, 7,1-palcovým otočným prístrojovým panelom a dvoma predĺženými držiakmi na operadlách sedadiel, ktoré umožňujú montáž dvoch tabletových zariadení.
O pohon sa v tomto prípade stará čip Snapdragon 8295 od Qualcommu s výpočtovým výkonom AI až 30 TOPS, ktorý umožňuje dokonalý interaktívny zážitok s prepojením piatich rôznych obrazoviek.
Systém funguje hladko a bleskovo – spustiť sa dokáže do 1,49 sekundy po odomknutí dverí. Taktiež ponúka bezproblémové prepojenie so smartfónom. Napríklad po prinesení telefónu do kabíny sa na konzole automaticky zobrazí ikona, ktorá umožňuje jednoduchý prístup k rozhraniu telefónu jediným dotykom.
Pokiaľ ide o operačný systém, ten v elektromobile od Xiaomi integruje hlavné aplikácie vrátane celého ekosystému aplikácií pre tablety Xiaomi s postupnou adaptáciou na viac ako 5 000 aplikácií. Aplikácie smartfónu možno pohodlne pripnúť priamo na konzolu vozidla, čím sa okamžite zmenia tak, aby pôsobili ako aplikácie pre auto
Xiaomi SU7 podporuje vyše 1 000 domácich zariadení Xiaomi pre bezproblémovú integráciu s vozidlom. To umožňuje automatické zisťovanie, prístup bez hesla a možnosť nastavenia automatizačných scenárov, čím sa vytvára robustný ekosystém s názvom CarIoT.
Interiér Ďalej disponuje pin-point prípojkami podporujúcimi funkciu plug-and-play pre širokú škálu zariadení. V snahe vyhovieť potrebám používateľov Xiaomi EV plne podporuje CarPlay, montáž iPadov a príslušenstva iPad a aplikácií na zadnom rozširujúcom držiaku.
„Vozidlo snov“
Lei Jun počas pútavej prezentácie uviedol, že cieľom spoločnosti v oblasti automobilového priemyslu je vyvinúť vozidlo snov, vozidlo, ktoré je estetické, príjemné na riadenie, pohodlné, inteligentné a bezpečné.
Xiaomi SU7, ako už bolo spomenuté, predstavuje plnohodnotný vysokovýkonný ekologický sedan. Okrem toho je všestranný, a to vďaka úplne vlastnému algoritmu ovládania Xiaomi Smart Chassis s dvoma hlavnými schopnosťami – inteligentné viacrozmerné snímanie a globálne synchronizované riadenie.
A aby toho nebolo málo. Xiaomi SU7 obsahuje tri hlavné ekosystémové posilnenia integráciou aplikácií, hardvéru a ekosystémov CarIoT tretích strán, čím poskytuje bezprecedentný zážitok z inteligentného mobilného priestoru.
Človek x auto x domácnosť
Ide o inteligentný ekosystém, resp. komplexnou integráciou scenárov zahŕňajúcich ľudí, autá a domácnosti, čo uľahčuje bezproblémové prepojenie hardvérových zariadení, koordináciu v reálnom čase a podporuje spoluprácu medzi partnermi v odvetví. Pridaním elektromobilu Xiaomi bol ekosystém „človek x auto x domácnosť“ oficiálne dokončený.
Tento ekosystém umožňuje vzájomnú spoluprácu medzi jednotlivcami, zariadeniami a inteligentnými službami. Vďaka prepojeniu medzi zariadeniami HyperConnect dokáže Xiaomi HyperOS, čerstvo predstavený operačný systém, integrovať viac ako 200 kategórií produktov, a to vrátane Xiomi EV. Pokrytie ekosystému sa rozširuje na viac ako 95 % každodenných scenárov.
Okrem toho ekosystém dosahuje vzájomné posilnenie medzi produktmi, technológiami a priemyselnými odvetviami a udržiava otvorenú platformu.
„Vstup Xiaomi do automobilového priemyslu znamená pre spoločnosť nový začiatok, verím, že jedného dňa budú elektromobily Xiaomi rozšíreným javom na cestách po celom svete,“ zavŕšil Lei Jun.