Elektromobily sú stále relatívne nový koncept. A rovnako ako všetky nové technológie, elektrický pohon nie je lacná záležitosť. Schopné elektrické vozidlo vás v priemere vyjde na oveľa vyššie čiastky, než spaľovák. Našťastie sa ale automobilky postupne snažia tlačiť ceny nových modelov smerom nadol, hoci nie vždy sa to dá. Priekopníkom v segmente cenovo dostupných (alebo skôr dostupnejších) elektromobilov sa môže stať Tesla, ktorá údajne mala v pláne spustiť výrobu modelu za 25 000 dolárov.
Kapitoly článku:
Ako píše The Verge, tento plán vraj stále platí. A čo navyše, realizovať by sa mal už čoskoro. Tesla vraj spustí produkciu cenovo dostupnejšieho elektromobilu už v priebehu budúceho roku.
Stále sú príliš drahé, teda ako pre koho
Miera adopcie elektromobilov naprieč jednotlivými krajinami sa diametrálne odlišuje. Je to spôsobené viacerými faktormi, predovšetkým však priemernou mzdou, objemom stimulov zo strany štátu a stavom nabíjacej infraštruktúry. V krajinách, ktoré majú vyššiu priemernú mzdu, ktorých vláda ponúka štedré stimuly a ktoré majú rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru, sa elektromobily dostávajú k ľuďom oveľa jednoduchšie, rýchlejšie a vo väčších množstvách.
Napríklad také Slovensko na tom nie je veľmi dobre ani v jednom z uvedených. Naša priemerná mzda je v porovnaní s vyspelejšími krajinami EÚ celkom nízka. Stimuly našej vlády na rozmach osobných elektromobilov sú de facto nulové. Nabíjacia infraštruktúra je postačujúca len v niektorých regiónoch. To sú dôvody, prečo sa u nás elektrický pohon neteší ktovieakej popularite.
Dokazuje to aj správa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Hoci je pravda, že v minulom roku počet nových registrovaných vozidiel medziročne stúpol o 87 %, keď si toto percento prevedieme na reálne čísla, nejde o ktovieako slušný výkon. Vlani u nás pribudlo 4 293 novo registrovaných elektromobilov, pričom celkový počet registrácií na konci roka 2023 dosahoval 10 273. To je v porovnaní s viacerými inými krajinami EÚ veľmi málo.
Existuje nádej
Stále však existuje nádej, ktorá by mohla súčasný rozmach elektromobility na Slovensku popohnať. Štát môže konečne začať poskytovať schopnejšie stimuly, môže sa dvihnúť priemerná mzda. Nateraz to ale vyzerá tak, že pomoci sa dočkáme skôr zvonka. A poskytnúť ju môže aj už spomínaná Tesla vďaka svojmu cenovo dostupnejšiemu elektromobilu.
Veľa sa toho o ňom nevie. Viac-menej sa vie len toľko, že pôjde o kompaktný crossover, ktorého výroba započne v neskorších mesiacoch 2025. Tesla má v týchto okamihoch zháňať zamestnancov, ktorí by pracovali na tomto vozidle, pričom predpokladaný objem výroby je 10 000 kusov týždenne.
Pôvodne sa špekulovalo, že výroba tohto vozidla bude prebiehať v nemeckej Gigafactory, teda továrni pri Berlíne. Zdá sa však, že sa plány zmenili. Elon Musk, riaditeľ Tesly, počas rozhovoru k finančným výsledkom povedal, že prvé miesto výroby „vozidiel novej generácie“, kam by mal spadať aj cenovo dostupný elektromobil, bude v Austine v Texase. Dodal však, že udaný časový plán treba brať s rezervou, takže stále existuje riziko, že výroba začne neskôr ako v roku 2025. „Musíte navrhnúť stroj, ktorý nikdy neexistoval, aby ste mohli vyrobiť auto spôsobom, ktorý nikdy neexistoval,“ povedal Musk.
Pomoc v ostrom boji
Správa ohľadne cenovo dostupného elektromobilu prichádza v čase, kedy Tesla čelí silnej konkurencii zo strany čínskych hráčov, akým je napríklad BYD. Aj napriek tomu sa však v poslednom kvartáli (štvrťroku) 2023 stala najväčším výrobcom elektromobilov na svete, čo je ohromný úspech.
Jedno z jej vozidiel, konkrétne Model Y, sa dokonca malo stať najpredávanejším európskym automobilom za rok 2023. Hovorí tak prieskum spoločnosti Dataforce. Vraj sa mu podarilo vytvoriť si solídny náskok pred svojím rumunským konkurentom, menovite Daciou Sandero, a to v pomere 254 822 ku 235 893 predaným kusom.
Elektromobilu sa to malo podariť vďaka strategickému znižovaniu cien, ku ktorému Tesla pristúpila začiatkom roka 2023, a ktoré pretrváva aj v tomto roku. Tesla taktiež vlani ťažila zo stimulov pre firemné vozidlá v Nemecku. Len na tomto trhu si malo vozidlo v uplynulom roku vyslúžiť 45 800 registrácií.
Treba to brať s rezervou
Späť k cenovo dostupnejšiemu elektromobilu, Musk jeho vznik naznačil už dávnejšie. Dosiahnutie cenovky 25 000 dolárov naznačil ešte v roku 2018, a to počas rozhovoru so známym YouTuberom MKBHD. V roku 2020 oznámil, že takto „agresívnu“ cenovku sa podarí dosiahnuť znížením nákladov na batériové články.
Muskove očakávania ohľadne cien však treba brať s rezervou. Sľuboval ich totiž už niekoľkokrát, no nakoniec z nich nič nebolo. Plánoval napríklad vydanie Modelu 3 za 35 000 dolárov, no ten sa dlho neudržal. Dokonca aj Cybertruck mal v pláne predávať za menej ako 40 000 dolárov, no napokon debutoval za takmer 61 000 dolárov.