Tesla ešte donedávna figurovala ako najväčší výrobca elektromobilov na svete. No hoci v priebehu minulého roku zaznamenala naozaj pôsobivé čísla, pokiaľ berieme do úvahy výhradne objem predaja, po novom už nesedí na tróne. Veľmi dobre sa jej darilo aj v posledných 3 mesiacoch 2023, kedy prekonala očakávania analytikov a predala 484 507 elektromobilov, no ani to nestačilo na udržanie pozície svetovej jednotky.
Kapitoly článku:
Ako informuje Finbold, v poslednom kvartáli predošlého fiškálneho roku predbehla Teslu čínska spoločnosť BYD, ktorá v tomto období dokázala predať až 526 409 elektromobilov.
Je celkom pozoruhodné, že aj keď trh s elektromobilmi v priebehu minulého roka zápasil s viacerými problémami, obidve automobilky si dokázali udržať kontinuálny rast. Zhoršenie situácie pocítili skôr menší hráči, ako napríklad NIO alebo Lucid.
Tesla teda stratila pozíciu najväčšieho výrobcu elektromobilov v prospech BYD, hoci po zohľadnení celkových čísel je na tom stále o čosi lepšie. Nás ale zaujíma posledný kvartál. A v tom jednoznačne dominoval čínsky výrobca.
Tesla to nemá jednoduché
Tesla úspešne zdolala všetky výzvy, ktoré jej minulý rok nadelil. Dokonca začala uplatňovať politiku znižovania cien, aby zlepšila svoju konkurencieschopnosť.
Jej súčasná situácia je však stále na míle ďaleko od prechádzky ružovou záhradou. Do roku 2024 vstúpila sporom s odbormi v severských krajinách, predovšetkým v Nórsku a Švédsku, čo môže mať vážne následky. Nórsko je totiž lídrom v oblasti adopcie elektrických vozidiel, pričom Tesla tu figuruje ako jedna z najpopulárnejších značiek.
Tesla stále má na rok 2024 dobré predpoklady na expanziu výroby a predaja. Pomôcť jej môže vydanie cenovo dostupného elektromobilu, ktorý by sa mal vyrábať v Nemecku.
BYD však môže úspechy americkej automobilky zatieniť. Tempo výroby je porovnateľné s Teslou, no tempo rastu vôbec. Čínska firma vykázala oveľa silnejší medziročný rast, nakoľko vyprodukovala zhruba dvojnásobne viac vozidiel. Taktiež stojí za zmienku, že BYD okrem elektromobilov vyrába aj hybridy, ktoré sa v Európe aj naďalej tešia oveľa väčšej popularite.
Investori sa zatiaľ netešia
Hoci BYD vykázal rekordné predaje, správanie čínskych i amerických investorov sa zdá byť neovplyvnené, teda aspoň zatiaľ. Akcie spoločnosti porástli len minimálne. V čase písania tohto článku cena jednej akcie dosahuje 192,68 čínskych juanov (24,83 €), čo za posledných 24 hodín predstavuje pokles, nie rast, a to o 1,28 % (Yahoo Finance).
Tesla je na tom dosť podobe. Napriek pozitívnym údajom za štvrtý kvartál jej akcie stagnujú. Za posledný týždeň sa cena jednej akcie mení len mierne. Skôr však klesá.