Rovnako ako mnoho ďalších popredných firiem z technologickej sféry, aj Sony zavítalo na veľtrh CES 2024, ktorý sa koná v americkom Las Vegas. Japonský výrobca si nachystal viacero zaujímavých oznámení. Obzvlášť zaujímavá však bola prezentácia týkajúca sa nového systému na tvorbu priestorového obsahu, ktorý sa opiera o náhlavnú súpravu XR vybavenú vysoko kvalitnými OLED displejmi s rozlíšením 4K.
Kapitoly článku:
Cieľom tohto systému je podporiť tvorcov v úsilí vytvárať sofistikovanejší 3D obsah. Sony za týmto účelom plánuje nadviazať spoluprácu s vývojármi rôzneho produkčného 3D softvéru, a to nielen v oblasti zábavného priemyslu a priemyselného dizajnu. Okrem náhlavnej súpravy bude systém využívať aj dvojicu ovládačov optimalizovaných pre intuitívnu interakciu s 3D objektmi a presným smerovaním.
V čase uvedenia nového produktu na trh bude Sony spolupracovať exkluzívne so spoločnosťou Siemens, ktorá figuruje ako líder v oblasti priemyselných technológií. Táto dvojica spoločne predstaví nové riešenie pre pohlcujúci dizajn a kooperatívne navrhovanie produktov s využitím softvéru otvorenej digitálnej platformy Siemens Xcelerator.
Viacero kľúčových informácií ohľadne nového systému, ako sú podrobné špecifikácie, dátum uvedenia, cena či kompatibilita, nám nateraz nie sú známe. Sony však tvrdí, že bude dostupný neskôr v tomto roku.
4K OLED mikrodispleje a špičkový procesor
Systém na tvorbu priestorového obsahu, ktorý zahŕňa náhlavnú súpravu XR s OLED 4K mikrodisplejmi a vlastnou technológiou renderingu od Sony, umožňuje v reálnom čase a s vysokým rozlíšením realisticky vykresľovať textúry 3D objektov a výrazy ľudských tvárí. Okrem funkcie priehľadového videa a rozpoznávania priestoru s celkom šiestimi kamerami a snímačmi je systém vybavený ovládačom, ktorý umožňuje intuitívnu manipuláciu s objektmi vo virtuálnom priestore. Ďalej je k dispozícii ukazovací ovládač, ktorý umožňuje presné ukazovanie a tvorcom dovoľuje tvoriť vo virtuálnom svete pomocou ovládačov a klávesníc.
Vďaka dvojici displejov s ostrým rozlíšením 4K si tvorcovia budú môcť nielen prezerať 3D modely, ale ich aj vytvárať a upravovať. Veľkou výhodou je integrácia s aplikáciami tretích strán na tvorbu 3D, ktorá poskytuje podporu pre vzdialené prezeranie v reálnom čase na rôznych miestach. Ide teda o intuitívny a pôsobivý nástroj, ktorý podporuje celý proces tvorby priestorového obsahu.
Zariadenie poháňa najnovší XR procesor od spoločnosti Qualcomm, a síce Snapdragon XR2+ Gen 2. Tento čip poskytuje viac ako dostatočný výkon 4K OLED mikrodisplejom, ktoré prinášajú ohromujúcu kvalitu obrazu. Umožňuje taktiež sledovanie používateľa a priestoru pre bezproblémový zážitok z XR a ponúka tvorcom vysoko výkonný platformu pre ich tvorivú prácu.
Sony uviedlo na trhu technológie, ktoré podporujú pracovné postupy a kvalitu tvorby priestorového a zároveň uľahčujú využitie 3D CG v rôznych tvorivých oblastiach. Mobilný systém na snímanie pohybu s názvom mocopi, ktorý používa malé a ľahké senzory a špeciálnu aplikáciu pre smartfóny, umožňuje sledovanie pohybu celého tela pomocou patentovaných technológií od Sony.
Displeje pre priestorovú realitu (Spatial Reality Displays) dokážu zobraziť presvedčivo realistický trojrozmerný obsah, a to bez použitia špeciálnych okuliarov alebo robustných súprav pre virtuálnu realitu.
Prostredníctvom nového systému a hardvéru chce Sony umožniť tvorcom prekonávať hranice medzi fyzickou a virtuálnou realitou a vytvárať tak ešte pohlcujúcejšie tvorivé zážitky.
„Pre mnoho ľudí je metaverzum prostredím, kam sa vydávajú, aby unikli skutočnému svetu, ale pre spoločnosť Siemens a našich zákazníkov je priemyselné metaverzum prostredím, do ktorého sa vydávate, aby ste vytvorili skutočný svet. Je to miesto, kde riešime klimatické zmeny, globalizáciu a digitalizáciu. Je to miesto, kde premieňame priemyselné odvetvia, ktoré tvoria chrbticu ekonomík,“ hovorí Cedrik Neike, člen predstavenstva spoločnosti Siemens AG a generálny riaditeľ divízie Siemens Digital Industries. „V spolupráci so spoločnosťou Sony predstavujeme najnovší stavebný kameň priemyselného metaverza: imerzívny engineering. Poskytuje prostredia, ktoré umožňujú zažiť skutočnú realitu fyziky bez obmedzenia časom. Priemyselné metaverzum, umocnené technológiou imerzívneho inžinierstva, spája reálny a digitálny svet ako nikdy predtým a zásadne ovplyvní spôsob, akým naši zákazníci pracujú, a to deň čo deň.“
Pokiaľ ide o čip Snapdragon XR+ Gen 2, ten je navrhnutý tak, aby umožnil zobrazenie v rozlíšení 4K, špičkovú grafiku a bezkonkurenčný výkon, teda aby umožnil tvorcom vytvárať čo najinovatívnejší priestorový obsah. „Je vzrušujúce sledovať, ako spoločnosť Sony vstupuje so svojím zariadením XR do firemného priestoru a využíva technológie Snapdragon XR na to, aby umožnila realistickejšie, detailnejšie a presnejšie zážitky v zmiešanej realite (MR)/VR, ktoré pomôžu vývojárom a tvorcom pokročiť smerom k ešte viac pohlcujúcej budúcnosti,“ prehlasuje Said Bakadir, hlavný riaditeľ produktového manažmentu spoločnosti Qualcomm.
Kvalitný zážitok, kreatívne využitie
Náhlavná súprava, teda ak ju tak môžeme pomenovať, je vybavená mikrodisplejmi OLED typu 1.3 s rozlíšením 4K a širokým farebným gamutom, ktorý pokrýva až 96 % DCI-P3. Zárukou je detailné a realistické podanie textúr 3D objektov a výrazov ľudských tvárí, čo tvorcom umožňuje prejsť celým procesom, teda od modelovania až po kontrolu, pri súčasnom používaní súpravy.
Podporuje aj tzv. rozdelený rendering, ktorý rozdeľuje zaťaženie pri renderovaní medzi súpravu a počítač. Systém je tak schopný stabilne a vo vysokom rozlíšení vykresľovať 3D modely veľkých rozmerov.
Sony sa vďaka spolupráci so spoločnosťou Qualcomm zaradilo medzi prvých výrobcov, ktorí využívajú najnovšiu platformu Snapdragon XR2+ Gen 2. Procesor dokáže utilizovať výkon 4K OLED mikrodisplejov na dosiahnutie ohromujúcej kvality obrazu. AI integrovaná v čipe zase umožňuje vylepšené sledovanie pohybu používateľov a priestoru pre dokonalé zážitky z XR a prepája reálny a digitálny priestor na jednoduchú navigáciu a intuitívnu interakciu v kreatívnych priestoroch XR.
Intuitívny zážitok vďaka špeciálnym ovládačom
Systém je okrem už niekoľkokrát zmienených displejov vybavený aj kruhovým ovládačom, ktorý umožňuje intuitívnu manipuláciu s objektmi vo virtuálnom priestore. Ďalej tu máme aj ukazovací ovládač, ktorý umožňuje stabilné a presné ukazovanie vo virtuálnom priestore, s optimalizovaným tvarom a rozložením tlačidiel na efektívne a presné ovládanie. Držaním ukazovacieho ovládača v dominantnej ruke a pripevnením kruhového ovládača na prsty druhej ruky môžu tvorcovia modelovať 3D objekty pomocou oboch ovládačov a klávesnice, pričom môžu mať súčasne nasadený náhlavnú súpravu.
S ohľadom na pohodlie
Súprava nie je len výkonná a efektívna, ale aj pohodlná a stabilná, čo náramne spríjemňuje jej dlhodobejšie používanie pri kreatívnej práci. Ta tieto atribúty možno vďačiť vyladenému vyváženiu ťažiska, dizajnu a materiálu podložiek, ktoré prichádzajú do priameho kontaktu s hlavou používateľa. Výklopný mechanizmus displeja navyše umožňuje jednoduché a plynulé prechádzanie medzi reálnym a virtuálnym priestorom, a to bez toho, aby sa používatelia museli pri sňatí a nasadení celého zariadenia zaoberať rekalibráciou.
Integrácia so softvérom pre 3D tvorbu
Sony sa pri vývoji 3D produkčného softvéru snaží nadviazať spoluprácu s rôznymi vývojármi v oblasti zábavného priemyslu a priemyselného priemyslu. Ako bolo spomenuté, pri uvedení produktu na trh bude exkluzívne spolupracovať so spoločnosťou Siemens, aby dokázala preniesť inovatívne možnosti pohlcujúceho inžinierstva do výrobného priemyslu, a to prostredníctvom integrácie s novým softvérom NX Immersive Designer, čo je riešenie pre produktové inžinierstvo z portfólia priemyselného softvéru spoločnosti Siemens Xcelerator.
Integrácia výkonného hardvéru a softvéru rozšíri možnosti tvorcov v oblasti priemyselného dizajnu a produktového inžinierstva tým, že poskytne nástroje pre imerzívnejší návrh, kontrolu a spoluprácu.