Nebudeme si klamať, stav elektromobility na Slovensku nie je zrovna priaznivý. V súčasnosti naša vláda neposkytuje prakticky žiadne efektívne dotácie a stimuly na nákup elektrických vozidiel, čo je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa im u nás ktovieako nedarí. Čoskoro sa to ale môže zmeniť, naznačuje nedávny prejav Roberta Fica. Ako informuje server TOPSPEED.sk, predseda vlády oznámil že vláda do konca mesiaca usporiada rokovanie ohľadne posilnenia elektromobility v automobilovom sektore.
Kapitoly článku:
Už bolo celkom na čase. Ako sme uviedli vyššie, podpora vlády v súvislosti s nákupom elektromobilov je v súčasnosti na bode mrazu. Elektromobily u nás dokonca nie sú ani nijak extra zvýhodnené. Napríklad diaľničné známky ich stoja to isté, čo spaľováky. Pre porovnanie, v Českej republike majú elektromobily diaľnice bezplatné.
Dotácie a stimuly sú celkom potrebné, nakoľko preukázateľne podporujú rast a šírenie elektromobility, a teda úbytok spaľovákov. Koniec koncov, presne to má za cieľ legislatíva Európskej únie (EÚ), ktorá už od roku 2035 umožní ako nové predávať iba vozidlá s nulovými emisiami. Tradičným spaľovákom by tak malo v tom roku odzvoniť.
Postupne sa objavujú náznaky, že EÚ môže zákaz predaja nových spaľovákov napokon odložiť na neskôr. Prvý sa objavil krátko po tom, čo bola legislatíva oznámená. Viaceré krajiny vrátane Slovenska oznámili, že úplný prechod na elektromobilitu do roku 2035 nemajú ako stihnúť, keďže na to nemajú dostatočne vhodné podmienky, a to aj čo sa týka nabíjacej infraštruktúry.
Kľúčové dotácie zrušila aj najväčšia ekonomika Európy
Nedávno sa otázke možného odkladu zákazu venoval aj Lutz Meschke, finančný riaditeľ automobilky Porsche. Konkrétne sa o svoje myšlienky podelil pri príležitosti predstavenia nového Porsche Macan, čo je celkom paradox, keďže ide o elektrické vozidlo.
„V súčasnej dobe sa o konci spaľovacieho motora veľa diskutuje, myslím, že by sa to mohlo odložiť,“ uviedol Meschke podľa denníka Automotive News. Dodal, že zrušenie dotácií na masovo vyrábané autá je veľkou chybou. „Musíme zistiť, ako strmá bude krivka nárastu v nadchádzajúcich rokoch. Pokiaľ nastane situácia ako teraz, teda určitá neochota kupovať elektromobily v Európe, potom sa možno dotácie vrátia,“ skonštatoval.
Smutnou správou je, že ukončenie dotácií urýchlilo dokonca aj Nemecko, ktoré figuruje ako najsilnejšia európska ekonomika. Stále je však dosť času na to, aby sme mohli situáciu otočiť. A platí to aj pre Slovensko.
Začíname konať
Premiér Robert Fico po diskusii o stave a budúcnosti elektromobility a automobilového priemyslu na Slovensku zo štvrtka 25. januára uviedol, že do mesiaca bude pripravený dokument s detailnými návrhmi zákonov, ako aj inštitucionálnych a finančných zmien.
Pokiaľ ide o rokovanie na túto tému, stretnutia sa mali zúčastniť zástupcovia Európskej komisie, slovenskej vlády, Národnej rady, ale aj predstavitelia automobilového sektora a asociácií zameraných na automobily.
„Toto stretnutie bolo do istej miery jedinečné, keďže sa pri jednom stole stretli predstavitelia všetkých výrobcov automobilov pôsobiacich na Slovensku alebo tých, ktorí majú v pláne tu začať produkciu. Zúčastnili sa aj predstavitelia akademickej obce a firmy zamerané na výrobu autobatérií,“ vysvetlil premiér.
Naliehavá potreba
Vláda po vypočutí názorov všetkých zainteresovaných strán vyhodnotila, že ďalšie odkladanie rozhodnutí, byť to o rok či dva, by pre pozíciu Slovenska v oblasti elektromobility rozhodne nebolo prospešné. V takom prípade by sme vraj zaostávali za globálnym trendom. Preto bola prijatá dohoda o prevedení prediskutovaných návrhov do bilaterálnych rozhovorov s ministerstvom hospodárstva, ktoré bude koordinovať celonárodnú stratégiu prechodu od tradičnej výroby automobilov k elektromobilite.
Fico taktiež naznačil zvolanie špeciálneho zasadnutia vlády so zameraním na problematiku prechodu slovenskej automobilovej výroby na elektromobilitu. „V priebehu mesiaca vypracujeme dokument obsahujúci komplex opatrení vrátane legislatívnych, inštitucionálnych a finančných krokov. Očakávame jasný zákonodarný rámec,“ vysvetlil.
Predseda vlády chce spolupracovať s automobilkami a slovenskou vládou, aby sa dosiahol synergický prístup k rozvoju elektromobility. V tejto súvislosti požiadal zástupcov automobilového priemyslu, aby podporili realizáciu špeciálneho zasadnutia vlády. Konať by sa malo buď to v priestoroch jednej z automobiliek alebo na technickej vysokej škole. Aj v tomto prípade bola stanovená lehota v trvaní jedného mesiaca.
„Bol by som potešený, ak by na začiatku jari mohlo na Slovensku prebehnúť špecifické zasadnutie vlády zamerané na všetky kroky potrebné pre úplný prechod slovenského automobilového priemyslu na elektromobilitu,“ uviedol premiér.
Dôležité odvetvie
K situácii sa vyjadril aj eurokomisár Maroš Šefčovič, ktorý zdôraznil význam automobilového priemyslu ako pre slovenskú, tak aj európsku ekonomiku. „Hovoríme o 13 miliónoch pracovných miest spojených priamo či nepriamo s automobilovým priemyslom. Tento sektor prispieva k vede a výskumu v Európe sumou viac než 59 miliárd € ročne, čo je najviac zo všetkých odvetví prispievajúcich k vedeckému a výskumnému rozvoju európskej ekonomiky,“ vysvetlil.