Keď si dnes chceme niečo kúpiť, je vysoká pravdepodobnosť, že tak spravíme cez internet, teda priamo z pohodlia domova. A asi sa niet čo čudovať, nakoľko ide o rýchly a predovšetkým pohodlný proces. Žiadne tlačenie sa v preplnených predajniach, žiadne čakanie v dlhých radoch, žiadne únavné hľadanie parkovania. Ľudia si veľmi dobre uvedomujú, že online nakupovanie so sebou prináša kopu skvelých výhod. A medzi nimi rozhodne nechýbajú ani Slováci, ktorí v roku 2023 nakupovali online v nemalej miere, vyplýva z údajov spoločnosti Shoptet.
Kapitoly článku:
Shoptet zabezpečuje fungovanie viac ako 5 800 slovenských e-shopov. Jej najnovšie výsledky nám hovoria, že rok 2023 bol pre online obchody na Slovensku veľmi úspešný. Ich celkový obraz mal vzrásť takmer o tretinu. „Celkový obrat e-shopov na Shoptete sa za rok 2023 zvýšil na 365 miliónov €. Oproti predchádzajúcemu roku ide o nárast o 27 %,“ uvádza Ivo Mrena, CMO spoločnosti Shoptet.
Mrena dodáva, že malé a stredné e-shopy si udržujú stabilný rast a predstavujú čoraz silnejšiu konkurenciu pre väčšie firmy. Vzhľadom na ich veľkosť totiž disponujú niekoľkými kľúčovými výhodami, ako sú schopnosť sa lepšie prispôsobiť prípadným zmenám, lepší zákaznícky servis či schopnosť kupujúcemu dobre poradiť.
Slováci objednávajú čoraz častejšie
Počet online objednávok sa zo strany Slovákov v roku 2023 náramne zvýšil, a to na vyše 4,9 milióna. Toto číslo predstavuje viac ako tretinový medziročný nárast. Čo naopak kleslo, je priemerná cena jedného nákupu. Zatiaľ čo v roku 2022 predstavovala 79 €, vlani to bolo 75 €. V uplynulom roku však Slovensko, podobne ako mnoho iných krajín, postihla zložitá ekonomická situácia, ktorá utiahla mnoho rozpočtov.
„Môže to naznačovať, že v týchto ekonomicky zložitejších časoch si ľudia nákupy radšej rozvrhnú v čase, a snažia sa vyhnúť utrácaniu vyšších súm naraz,“ vysvetľuje Mrena.
Darčeky sme kupovali v predstihu
Veľmi zaujímavé sú aj výsledky za koniec roka, teda za obdobie Vianoc a honu na darčeky. Ako už býva zvykom, obratovo najsilnejším mesiacom bol november, predovšetkým vďaka Black Friday, počas ktorého viacerí obchodníci ponúkali svoje tovary s výraznými zľavami.
Druhým najsilnejším mesiacom bol december. Mnohí Slováci pritom nakupovali darčeky so značným predstihom, nakoľko nákupy vyvrcholili o 5 dní skôr ako v roku 2022 – už 11. decembra. „Následne po 19. decembri nastal značný pokles. Zaujímavosťou je, že v decembri minulý rok ľudia najviac kupovali v pondelky, v roku 2022 boli najpopulárnejšie piatky.“
Tretím najsilnejším mesiacom bol október, zatiaľ čo najslabším mesiacom zo všetkých, čo sa týka obratov, bol február. Treba však poznamenať, že tento výsledok je sčasti daný menším počtom dní, ako aj tým, že február je považovaný za akési preklenovacie obdobie medzi povianočnými výpredajmi a novou sezónou.
Darilo sa najmä parfumom a kozmetike
Absolútne najlepšie sa v uplynulom roku darilo segmentu s parfumami a kozmetikou. Medziročný rast predstavuje až 63 %. „V tejto oblasti je nákup veľmi jednoduchý, najmä ak človek používa tie isté výrobky opakovane. Keď si zvykne na pohodlie a často aj nižšie ceny online, neraz radšej tovar objedná, ako by mal chodiť do obchodu a prípadne zaň zaplatiť aj vyššiu sumu. Plus, internetoví predajcovia často ponúkajú aj značky, ktoré v bežnej predajni nekúpite,“ konštatuje Mrena.
O viac ako polovicu sa potom zvýšil aj predaj detských potrieb, zatiaľ čo auto-moto segment stúpol o 38 %. Viac sa objednávala aj móda a doplnky. „Pokles, aj keď nie veľmi výrazný, sme zaznamenali v segmente elektroniky,“ dopĺňa Mrena.
Najrýchlejšie rastie Trenčín a okolie, najpomalšie Trnava
Na Shoptete v roku 2023 vzniklo viac ako 1 000 nových e-shopov, pričom percentuálne najrýchlejšie rástol Trenčiansky kraj. Naopak, najpomalší rast vykázal Trenčiansky kraj. Jednotkou je však stále Bratislavský kraj, ktorý si stále drží rast až 25 % ročne.
Dajte si pozor, nie každý e-shop je čestný
Uvedené čísla sú rozhodne priaznivé. Rast popularity online nakupovania však znamená aj rast rizika vzniku podvodu, v dôsledku ktorého môžu zákazníci prísť o peniaze. Žiaľ, nie každý e-shop, na ktorý natrafíme, je čestný.
Existuje kopa obchodov, ktoré môžu vyzerať legitímne, no ich prevádzka má od tohto slova na míle ďaleko. Našťastie existuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá sa zameriava aj na túto problematiku. Pravidelne publikuje zoznamy obchodov, ktorým by sa nákupcovia mali oblúkom vyhýbať. Naposledy takýto zoznam publikovala v novembri 2023.
„Uvedené e-shopy SOI považuje za rizikové z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností, ale aj problematického vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov,“ uviedla inšpekcia. Opakovane však zdôrazňuje, že jej zoznamy nemusia byť vždy kompletné. „Zaradenie internetových stránok na zoznam rizikových e-shopov je len odporúčaním pre spotrebiteľov, aby nákup na internetových stránkach dôkladne zvážili. V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov.“
Posledný zoznam SOI varuje pred nasledovnými e-shopmi:
- Nakupuj123.sk
- Bonky.sk
- Suprisimo.sk
- Booho.sk
- Finlando.sk
- Rayray.sk
- Fashy.sk
- Gigastore.sk
- Zozu.sk
- Lunzo.sk
- Shopolo.sk
- Huglo.sk
- Alabo.sk
- Mobiluj.sk
- Eleganceshop.sk
- Chyza.sk
- Rajpradla.sk
- Zasielkonos.sk
- Fashionline.com
- Jordanshoes.com
- Moletka.eu
- Svet-siat.eu
- Vip-moda.eu
- Perfektna.sk
- Kociky-leja.sk
- Elektroeldo.sk
- Sunsea.sk
Ako taký podvod prebieha?
V praxi môže prebiehať napríklad tak, že zákazník navštívi e-shop a niečo si z neho vyberie. Všetko prebieha v poriadku, od výberu tovaru až po jeho vloženie do košíka. Akonáhle je výber ukončený, zákazník je presmerovaný k platbe. Tú s plnou dôverou vykoná, pričom na e-mail mu príde potvrdenie o transakcii.
Svoj objednaný tovar však nikdy neuvidí. Obchody to môžu ospravedlňovať napríklad nedostatočnými zásobami v skladoch, prípadne inými komplikáciami. V prípade, že sa ich zákazník snaží osloviť, buď nedostane žiadnu odpoveď, alebo dostane len stručný e-mail, ktorý vlastne neposkytuje nič iné, než chabé výhovorky.
V ojedinelých prípadoch môže byť tovar dodaný, no aj to po mnohých mesiacoch od zadania objednávky.
Preto veľmi dobre zvažujte každý online nákup. Ak náhodou natrafíte na e-shop, ktorý ste predtým nevideli, pre istotu si ho pred nákupom preklepnite. Môžete si pohľadať recenzie na Google, prípadne skontrolovať spätnú väzbu zákazníkov, ktorí z danej stránky už objednávali.