Na trhu so smartfónmi dnes figuruje mnoho veľkých výrobcov. Každý z nich pritom volí odlišný prístup k tomu, ako a v akom stave doručuje svoje produkty do rúk konečným zákazníkom. Nehovoríme však o obsahu krabičky, ale o predinštalovanej softvérovej výbave. Zatiaľ čo niektoré smartfóny sa dodávajú s čistým rozhraním, poniektoré majú mnoho predinštalovaných aplikácií.
Prejsť na:
Ako píše server Mobilizujeme.cz, hlavným dôvodom existencie predinštalovaných aplikácií v smartfónoch sú peniaze. Tieto aplikácie si totiž výrobca nevyberá sám. Výber je ovplyvnený firmami, ktoré dané aplikácie vyvíjajú, a ktoré platia za ich predinštalovanie na nové smartfóny.
Z podnikateľského hľadiska ide o výhodný obchod. Výrobca zariadení dostane peniaze, vývojár aplikácií zase nových používateľov. Netreba pritom zabúdať, že čím má aplikácia viac používateľov, tým viac ľudí vidí reklamu alebo platí za určité „bonusové“ možnosti. V oboch prípadoch sú to peniaze navyše.
Výhodné aj pre zákazníkov
A čo zákazníci? Je to výhodné aj pre nich? Dá sa povedať, že áno. Tí pozornejší si možno všimli, že predinštalované aplikácie sa objavujú iba na cenovo dostupných smartfónoch. Na vlajkových lodiach sa nevyskytujú takmer vôbec.
Výrobcovia za využitia finančných prostriedkov, ktoré získavajú z predinštalovaných aplikácií tretích strán, dokážu znížiť konečné ceny smartfónov, pri ktorých je to potrebné. Táto praktika sa uplatňuje iba pri tých najdostupnejších zariadeniach, a to preto, aby bola ich cena tak nízka, aby nalákala čo najväčšie množstvo zákazníkov.
Vlajkové lode dnes stoja ďaleko cez 1 000 €. Obsahujú prémiovú softvérovú s tými najlepšími funkciami, sú vyhotovené z prémiových materiálov a v interiéri nájdeme prémiové komponenty. Výrobcovia pri takýchto smartfónoch jednoducho nemajú potrebu šetriť. Koniec koncov, za svoju snahu si pýtajú často viac ako primerané sumy.
Predinštalované aplikácie sa obecne spájajú s nižšou cenovou kategóriou. Ak by sme ich nachádzali na vlajkových lodiach, možno by boli o čosi lacnejšie, no zaručene by to ubralo na tom slastnom pocite prvotriednosti, ktorý máte pri kúpe vlajkovej lode.
Na druhú stranu, predinštalované aplikácie sa vo väčšine prípadov dajú zmazať. Áno, je to otravný proces, ktorý zaberie trochu času, no aspoň že tu je tá možnosť.
Propagácia vlastných služieb
Nie sú to však len aplikácie tretích strán, ktoré na smartfónoch nachádzame predinštalované. Výrobcovia často túto praktiku používajú aj na svoje služby a platformy, primárne za účelom propagácie vlastného ekosystému. Používa ju mnoho vplyvných značiek, hoci si to často neuvedomujeme. Je medzi nimi dokonca aj Samsung, ktorého aplikácie často, priamo i nepriamo, propagujú jeho ďalšie produkty.
Špehovanie používateľov
Napokon môžu predinštalované aplikácie slúžiť aj na účel, ktorý u nás nie je veľmi bežný, našťastie. Bežný je v krajinách, ako je Čína. O čo presne ide? Poniektoré čínske firmy inštalujú do smartfónov aplikácie, ktoré obsahujú spyware. Ten má za úlohu sledovať aktivitu používateľov a na jej základe zbierať citlivé dáta.
Tie sa následne zasielajú na čínsky server, kde s nimi firmy obchodujú alebo si ich vzájomne vymieňajú. Využiť ich môžu napríklad inzerenti, ktorý tak dokážu lepšie cieliť reklamy.