Apple sa nikdy nikam neponáhľa. Pri každej veľkej inovácií, s ktorou nepríde on sám, najskôr pozorne sleduje reakciu trhu a konkurencie. Ak sa daná novinka uchytí, začne uvažovať na tým, či by ju nemohol nejak prerobiť podľa vlastného vkusu a ponúknuť svojim používateľom. V minulosti sme si mohli tejto stratégie všimnúť hneď niekoľkokrát. A zrejme ju uplatňuje aj v súvislosti s rozmachom generatívnych modelov umelej inteligencie (AI), informuje AppleInsider.
Kapitoly článku:
Umelá inteligencia je už dlhšie jednou z najhorúcejších tém. Prvotný ošiaľ spôsobil debut systému ChatGPT v novembri 2022. Od toho času spustili vývoj vlastných jazykových modelov ďalšie popredné firmy z technologickej sféry, pričom mnohé z nich už dokázali priniesť aj kompletné výsledky. Výnimkami nie sú ani výrobcovia smartfónov.
Napríklad Samsung ešte počas veľtrhu CES 2024 v americkom Las Vegas oznámil svoju novú víziu s názvom AI for all (AI pre všetkých). Tú realizoval spoločne s debutom vlajkovej série smartfónov Galaxy S24, ktoré sa pýšia viacerými špičkovými AI kapacitami. Umožňuje ich však nielen nový špičkový procesor, ale aj šikovný softvér.
Softvér ako základný stavebný kameň
Softvér vo svete smartfónov zohráva čoraz dôležitejšiu úlohu. Mnohí tento pojem v súvislosti so smartfónmi vnímajú len ako kombináciu OS Android s nadstavbou, ktorá je špecifická pre danú značku. Do istej miery to je pravda, no v skutočnosti kapacity softvéru siahajú oveľa ďalej.
Softvér zohráva veľmi dôležitú úlohu napríklad pri fotografiách a videách. Áno, záleží aj na technických parametroch snímača, no je to práve systém, ktorý zabezpečuje správny priebeh post-produkčného procesu a presné úpravy výsledných záberov. Ak je softvér nepostačujúci, snímač môže byť hocijako špičkový, no kvalitný záber zo seba nedostane.
Tohto dôkazom boli dlhé roky smartfóny Pixel, ktoré používali hlavný snímač s rozlíšením len 12 Mpx, zatiaľ čo konkurencia už experimentovala so 48 Mpx, 64 Mpx či 108 Mpx fotoaparátmi. Fotografie zachytené Pixelmi sa však vždy radili medzi špičku aj napriek nižšiemu rozlíšeniu. A áno, vďačili za to najmä šikovnému softvéru.
Samozrejme, fotografia nie je jediná oblasť, kde cítime pričinenie softvéru. Kľúčovú úlohu zohráva aj v adopcii nového trendu, ktorým je už zmienená AI.
Apple trpezlivo vyčkáva
Samsung už pracuje na zavedení hojnej plejády funkcií opierajúcich sa o umelú inteligenciu, pričom podobný úmysel postupne prejavujú aj ďalší výrobcovia. No čo taký Apple?
Ako sme zmienili v úvode, Apple zrejme aj pri tomto „ošiale“ čaká na reakciu trhu. No zdá sa, že už čaká pridlho. V súčasnosti totiž ide o jednu z mála popredných technologických firiem (ak nie o jedinú), ktoré stále neponúkajú vlastný pokročilý systém umelej inteligencie, napríklad vo forme generatívneho modelu.
To sa ale má čoskoro zmeniť. Apple vraj investoval do väčšieho počtu firiem zaoberajúcich sa AI ako ktorýkoľvek z konkurentov. Taktiež má inzerovať čoraz viac pracovných ponúk na pozíciu inžinierov, ktorí by dokázali pracovať na generatívnom modeli. A nielen to. Po novom si vraj podmanil spoločnosť WaveOne, ktorá sa zaoberá kompresiou videa pomocou umelej inteligencie.
Denník Financial Times, ktorý, okrem iného, zostavuje správy o pracovných inzerátoch, výskumných prácach a investíciách do AI uvádza, že Apple v súčasnosti maximalizuje svoje úsilie o zavedenie generatívnej umelej inteligencie v štýle ChatGPT do iPhonov.
Už s príchodom iOS 18?
Je teda dosť pravdepodobné, že smartfóny od Apple už čoskoro získajú natívnu podporu pre generatívnu AI. Je však otázne, v akej podobe príde. Niektorí špekulujú, že na tento účel môže poslúžiť asistentka Siri, teda že by ju Apple mohol preprogramovať na generatívny model, a to už s príchodom iOS 18.
„Apple sa pripravuje na významné fúzie a akvizície,“ uviedol Daniel Ives zo spoločnosti Wedbush Securities pre Financial Times. „Prebiehajú preteky v zbrojení a Apple sa im rozhodne nebude len prizerať.“
Zatiaľ teda nevieme, čo presne si na nás Apple v súvislosti s AI chystá. No nech už je to čokoľvek, je potešujúce, že v tejto oblasti neplánuje zaostávať za konkurenciou príliš dlho.