Ak ste si mysleli, že v roku 2023 sa v Európe najlepšie predávali spaľováky, boli by ste na veľkom omyle. V najväčších množstvách sa tu totiž v uplynulých 365 dňoch predával elektromobil, a to od známej americkej automobilky Tesla. Hovorí tak prieskum trhu spoločnosti Dataforce, na ktorý upozornil server Motor1.com.
Kapitoly článku:
Podľa prieskumu sa mal v Európe v roku 2023 najlepšie predávať elektromobil Tesla Model Y. Vraj sa mu podarilo vytvoriť si solídny náskok pred svojim rumunským konkurentom, menovite Daciou Sandero. Údaje, ktoré majú reprezentovať výsledky predaja v Európskej únií (EÚ), Veľkej Británii a krajinách EZVO, tvrdia, že Modely Y prekonal Daciu Sandero v pomere 254 822 ku 235 893 kusom.
Dôležitý okamih
Táto informácia mnohých prekvapí, čo je pochopiteľné. V roku 2023 sme totiž registrovali značné makroekonomické problémy, ktoré výrazne ovplyvnili správanie spotrebiteľov. Ich výdavky boli o čosi rozvážnejšie. Preto je prekvapivé, že sa najpredávanejším vozidlom v Európe stal práve Model Y, ktorý rozhodne nepatrí medzi najlacnejšie autá na trhu.
Dôvodom stojacim za úspechom tohto elektromobilu (alebo aspoň jedným z nich) je strategické zníženie cien, ku ktorému Tesla pristúpila začiatkom roka 2023, pričom tento trend pretrváva aj v súčasnom roku. Rovnako Tesla vlani ťažila zo stimulov pre firemné vozidlá v Nemecku. Len na tomto trhu si malo vozidlo v uplynulom roku vyslúžiť 45 800 registrácií.
Čo sa týka výkonu predaja v priebehu jednotlivých mesiacov, Tesla Model Y bol najpredávanejším vozidlom v 7 z 12 mesiacov, zatiaľ čo Dacia Sandero sa na prvé miesto usadila v 4 mesiacoch. Zvyšný mesiac vyplnil Volkswagen T-Roc.
Motiváciou nemuseli byť len peniaze
Tento ohromný úspech zo strany Modelu Y poukazuje na odhodlanie spotrebiteľov pomôcť k dosiahnutiu udržateľnejšej cestnej dopravy. Je dosť možné, že okrem financií boli nákupcovia motivovaní aj novou stratégiou EÚ, ktorá chce od roku 2035 zakázať predaj vozidiel produkujúcich emisie, čiže tradičných spaľovákov.
Ohromný úspech je to preto, lebo bol celkom nečakaný. V roku 2022 sa v Európe najlepšie predával Peugeot 208, za ktorým nasledovala Dacia Sandero. Vzostup Modelu Y v roku 2023 predstavuje prvý prípad, kedy si elektromobil dokázal zabezpečiť prvé miesto vo výročnej správe o predaji vozidiel v Európe.
A čo Volkswagen Golf? Ten bol na čele rebríčka v roku 2021. Teraz sa očakáva, že sa prepadne až na siedme miesto.
Tu je rebríček 20 najpredávanejších vozidiel v Európe za rok 2023 podľa údajov Dataforce:
- Tesla Model Y – 254 822
- Dacia Sandero – 235 893
- Volkswagen T-Roc – 206 438
- Renault Clio – 202 942
- Peugeot 208 – 194 376
- Opel Corsa – 188 662
- Volkswagen Golf – 184 279
- Toyota Yaris Cross – 176 685
- Volkswagen Tiguan – 174 267
- Škoda Octavia – 161 794
- Ford Puma – 159 778
- Toyota Yaris – 158 838
- Hyundai Tucson – 158 831
- Peugeot 2008 – 158 571
- Dacia Duster – 156 556
- Kia Sportage – 152 342
- Citroen C3 – 146 008
- Nissan Qashqai – 145 476
- Renault Captur – 145 078
- Volkswagen Polo – 139 761
Elektromobil chce čoraz viac ľudí
Vedúca pozícia Modelu Y ako najpredávanejšieho vozidla v Európe jasne ukazuje na rastúcu popularitu elektromobilov. Uspieť sa im darí aj napriek početným kritikám zo strany mnohých ľudí, ktorí tieto vozidlá odsudzujú kvôli vysokým predajným cenám, nákladným opravám a pomalému dobíjaniu energie.
V skutočnosti však elektromobily v posledných rokoch zásadne pokročili, a to vo všetkých troch oblastiach. Hoci je pravda, že ich opravy sú stále drahšie ako opravy bežných spaľovákov, rozdiel sa postupne zmenšuje. Rovnako automobilky riešia aj otázku nabíjania, pričom takmer neustále vymýšľajú nové, rýchlejšie a efektívnejšie riešenia.
Ako informuje CleanTechnica, podľa štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) bolo v minulom roku na území EÚ zaregistrovaných celkovo 1 538 621 elektromobilov. Pre porovnanie, v roku 2022 bolo zaregistrovaných 1 123 444 elektromobilov, čo znamená, že segment si vlani polepšil až o 37 %. Novo zaregistrovaných bolo aj 813 480 plug-in hybridov, čo je o 7 % menej v porovnaní s rokom 2022.
Je pravda, že vozidlá so spaľovacím motorom stále dominujú. Podiel benzínových áut na celkovom počte registrovaných vozidiel v roku 2023 predstavoval 35,3 %, čiže viac ako tretinu, zatiaľ čo podiel dieselových áut dosiahol 13,6 %.
Elektromobily si však z koláča postupne ukrajujú čoraz väčší kus. Zatiaľ čo hybridy si pripísali podiel 17,1 %, elektromobily si dokázali zadovážiť 14,6-percentný podiel. Rozhodne teda ešte majú čo dobiehať. Sú však na veľmi dobrej ceste, keďže sa v uplynulom roku predávali lepšie ako autá na diesel.