Hry v digitálnej podobe kedysi slúžili jednému primárnemu účelu – zábave hráčov. Tí ako kompenzáciu poskytli vývojárom finančné prostriedky tým, že si ich hru či hry kúpili. Jednoduché. Dnes už je to úplne inak. Herné štúdiá vymýšľajú čoraz vyšpekulovanejšie spôsoby, ako z hráčov vytlačiť čo najviac peňazí aj po tom, čo si kúpia alebo stiahnu ich tituly.
Kapitoly článku:
Medzi tieto štúdiá sa zaraďuje aj strojca jednej z najpopulárnejších online strieľačiek (FPS) súčasnosti. Samozrejme, reč je o hre Counter-Strike, ktorá mala minulý rok zarobiť takmer 1 miliardu dolárov (takmer 919 miliónov €) vďaka tzv. loot boxom, píše Business Insider.
Plaťte čo najviac
Povieme to bez servítky, herné štúdiá sú čoraz chamtivejšie. A žiaľ, výnimkou často nie sú ani tie najznámejšie mená. Napríklad také EA je známe tým, že si od vás vypýta nemalú sumu za hru, v ktorej vám následne účtuje poplatky za prístup k časti obsahu. A keď už ste zaplatili za hru, nedáte už tých pár eur navyše za ďalších pár hodín zábavy?
Ide o psychologický trik, ktorý využívajú mnohé štúdiá, známe i menej známe. Nalákajú vás na kúpu hry, ktorá je zábavná a pútavá. No onedlho na to narazíte na bariéru, ktorá sa dá prekonať len tým, že zaplatíte. A ak nie sú bariéry priamo v hre, štúdiá vymyslia iné spôsoby, ako zarobiť.
Tvorcovia môžu okrem hlavného deja navrhnúť krátke pokračovania, ktoré si treba doplatiť. Prípadne v hrách ponúknu doplnkové veci, ktoré si môžete zakúpiť za virtuálnu menu. No samozrejme, táto virtuálna mena sa dá zakúpiť len za skutočnú menu. Potom tu máme battle passy, čo sú pravidelné odmeny fungujúce na báze predplatného.
Ako-takým pozitívom je, že v mnohých prípadoch sú veci za príplatok kozmetické, teda nemajú žiadny vplyv na priebeh hry, nerobia ju ani ťažšiu, ani jednoduchšiu. V takom prípade je to asi celkom v poriadku. Jednoducho kto nechce zaplatiť, nezaplatí. Horším prípadom sú tzv. pay-to-win (P2W) tituly, čiže hry, do ktorých investícia prináša obrovské benefity, ktoré vás robia oveľa silnejšími ako ostatných. Samozrejme, toto je problém týkajúci sa najmä online žánrov.
Je tu však ešte jedna praktika na ťahanie peňazí z vreciek hráčov, ktorá je ešte zákernejšia. A čo navyše, podľa mnohých je aj celkom nebezpečná. Konkrétne tým narážame na loot boxy.
Skrytý hazard
Ľudia, ktorí podliehajú hazardu, často strácajú celé výplaty či úspory kvôli tomu, že sa snažia vyhrávať v partičkách pokru či za herným automatom. V skutočnosti však na vytvorenie tejto závislosti nemusíte ani len vystrčiť päty z domu. A nie, nehovoríme o online pokri či virtuálnych kasínach.
Hovoríme o hrách, ktoré ponúkajú mechaniku loot boxov. V čom presne je problém? Loot box je zvyčajne balíček za poplatok, ktorý obsahuje určité vybavenie, kozmetické úpravy, skiny a podobne. Hráč však nikdy nevie, ktorú položku zo zoznamu dostane. Všetko funguje na náhode. Pripomína vám to niečo?
Dajme tomu, že v nejakej vymyslenej hre je loot box, ktorý stojí 2 €. Máte pritom šancu na neskutočne krásny doplnok pre vašu hernú postavu, ale aj na škaredý klobúk, za ktorý vás ostatní vysmejú. Áno, môžete mať šťastie a na krásny doplnok otvoriť len tri loot boxy, no môže sa taktiež stať, že ich otvoríte desiatky a stále ho niet. Môžete teda minúť 6 € a získať, čo ste chceli, ale aj minúť 50 € a stále mať prázdne ruky. Je to jednoducho hazard.
Niektorí bez hanby, niektorí potajomky
A keďže je to hazard, mnohé regulačné orgány neberú túto praktiku na ľahkú váhu. Ako príklad môžeme použiť neslávne známe Diablo Immortal, akčné RPG od Blizzardu, jedného z najväčších a najznámejších herných štúdií na svete.
Diablo Immortal sa prezentuje ako hra, v ktorej nemusíte platiť za nič, ak nechcete. V skutočnosti je však neplatiaci hráč značne znevýhodnený. A to nie je výmysel. Jeden hráč dal do tejto hry toľko peňazí, že mu nedokázala nájsť adekvátneho protivníka na súboj.
A áno, sú tu aj loot boxy. Blizzard síce tvrdí, že nie, ale sú tam. No namiesto toho, aby ste zaplatili priamo za krabicu s vybavením, musíte najskôr odbehnúť 5-minútový Rift. Ak by to bolo všetko, nešlo by o mechaniku loot boxu. No žiaľ, Diablo Immortal umožňuje zakúpenie tzv. Crestov (za reálne peniaze), ktoré zvyšujú šancu na to, že na konci Riftu dostanete lepšie vybavenie.
Keď sa na to pozrieme z väčšej diaľky, zistíme, že Blizzard de facto len skryl mechaniku loot boxu za 5 minút zábavy, aby sa vyhol problémom s regulačnými úradmi. Tie ho však odhalili. Napríklad v Holandsku a Belgicku je hra zakázaná.
No žiaľ, loot boxy nemá len Diablo Immortal. Má ich napríklad aj taký Counter-Strike. Odkazujeme tým na krabice so skinmi, ktoré môžete otvárať pomocou za skutočné peniaze kúpených kľúčov.
Tieto kľúče nie sú ktovieako drahé, no aj napriek tomu dokázali vývojárovi zarobiť poriadnu sumu peňazí. Podľa údajov stránky CS2 Case Tracker, ktorá monitoruje príjmy Counter-Strike, mala hra len na kľúčoch pre loot boxy zarobiť až 980 miliónov dolárov. A aby toho nebolo málo, táto čiastka nezahŕňa príjmy z balíčkov obsahujúcich kľúče, ktoré sa v hre obchodujú.
Nuž, je to hazard, ktorý zarába. No žiaľ, vo väčšine prípadov zarába len jednej strane.