Ako už iste viete, Európska únia (EÚ) má už od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Konkrétne bude povolený len predaj vozidiel s nulovými emisiami, akými sú napríklad elektromobily, prípadne vozidlá poháňané tzv. e-palivami. Teraz však vyplávala na povrch informácia, že blok môže účinnosť tejto prísnej legislatívy napokon odložiť na neskôr. O novinke informuje server Autosalon TV.
Kapitoly článku:
Dôraz na ochranu životného prostredia je dnes silnejší ako kedykoľvek predtým. V nemalej miere tomu pomohli priam strašidelné predpovede ekológov, ktorí tvrdia, že ak ľudstvo okamžite nezmení svoje správanie, resp. prístup k životnému prostrediu, môže dôjsť ku katastrofickým scenárom.
Z tohto dôvodu nielen spoločnosti, ale aj vlády upravujú svoje fungovanie tak, aby predstavovalo čo najnižšiu ekologickú záťaž.
Autá ako najväčší škodcovia
Uvedomujú si pritom, že niektoré sektory zaťažujú planétu viac ako ostatné. Jedným z najväčších producentov emisií CO2 je automobilový priemysel. A práve preto odborníci vnímajú jeho transformáciu na čo najekologickejšiu formu ako nutnosť, nie ako možnosť. Docieliť to možno viacerými spôsobmi, no momentálne najefektívnejším sa zdá byť zákaz vozidiel so spaľovacím motorom, čiže ich náhrada za vyššie zmienené elektromobily alebo pohon na e-palivo.
Tento zákaz pred časom vyhlásila EÚ s tým, že účinný bude už od roku 2035. Pochopiteľne, mnohé krajiny s ním nesúhlasili a ani nesúhlasia s argumentom, že na takúto výraznú zmenu nie sú dostatočne pripravené. A je to celkom pádny argument. Súbežne požadovali, aby EÚ účinnosť zákazu posunula.
Nie sme dostatočne pripravení
Pádny argument je to preto, lebo je pravdivý. Medzi krajinami, ktoré volajú po odklade, je aj Slovensko, kde je stav elektromobily celkom žalostný. Nielenže máme nízku priemernú mzdu, z ktorej si kúpu elektromobilu môže dovoliť len málokto, máme aj veľmi slabú nabíjaciu infraštruktúru. Hoci sa dá povedať, že nabíjačky pre elektromobily nájdeme po celej krajine, ich rozmiestnenie nie je ani zďaleka dostatočne husté na pohodlnú prevádzku. V tomto smere je „problémový“ najmä juh Slovenska.
Pokiaľ ide o finančnú stránku, situácii veľmi nenapomáha ani fakt, že Slovensko aktuálne neposkytuje prakticky akékoľvek efektívne dotácie či stimuly na nákup elektromobilov. Nie sú dokonca ani nijak extra zvýhodnené. Napríklad na diaľniciach platia tie isté ceny za známky ako spaľováky. Pre porovnanie, v susednej Českej republike majú elektromobily diaľnice zadarmo.
Samozrejme, nepripravenosť na plný nástup elektromobility nehlási iba Slovensko. A zrejme aj preto sa objavila správa, podľa ktorej má EÚ uvažovať nad odkladom zákazu predaja áut so spaľovacím motorom na neskôr. Konkrétne s touto informáciou prišiel Lutz Meschke, finančný riaditeľ automobilky Porsche.
„Mohlo by sa to odložiť“
O svoje myšlienky sa podelil pri príležitosti predstavenia nového Porsche Macan, čo je celkom paradox, keďže ide o elektromobil. „V súčasnej dobe sa o konci spaľovacieho motora veľa diskutuje, myslím, že by sa to mohlo odložiť,“ uviedol Meschke podľa denníka Automotive News.
Pravdepodobne tým naráža na problém, ktorý sme spomenuli vyššie, a síce nepripravenosť mnohých krajín na tak výraznú transformáciu. Odkazovať však mohol aj na početné problémy, ktoré sa s elektromobilitou spájajú, a ktoré znižujú ochotu ľudí kupovať elektrické vozidlá.
Najväčším problémom je asi cena. A niet sa čo čudovať. Priemerná nákupná cena nového elektromobilu je stále o poznanie vyššia než priemerná cena nového auta so spaľovacím motorom. Samozrejme, existujú aj dostupnejšie možnosti, no pri tých sa zvyčajne treba pripraviť na rázne kompromisy, predovšetkým čo sa týka dojazdu. A takýto kompromis nie je ochotný učiniť každý.
Vysoké ceny sa pretavujú aj do opráv. Tie sú taktiež podstatne nákladnejšie než pri spaľovákoch, o čom sme vás informovali aj v samostatnom článku. Prečítať si ho môžete na tomto odkaze.
Tieto a mnohé ďalšie mohli viesť finančného riaditeľa Porsche k predpokladu, že EÚ napokon prehodnotí svoj postoj a zákaz predaja spaľovákov posunie. A nenaznačuje to len on. Napríklad Spojené kráľovstvo pôvodne chcelo tento zákaz zaviesť už od roku 2030, no napokon ho posunulo na rok 2035.
Zrušenie dotácií bola chyba
Meschke taktiež skritizoval rozhodnutie zrušiť dotácie na masovo vyrábané autá. Podľa neho išlo a aj ide o veľkú chybu. „Musíme zistiť, ako strmá bude krivka nárastu v nadchádzajúcich rokoch. Pokiaľ nastane situácia ako teraz, teda určitá neochota kupovať elektromobily v Európe, potom sa možno dotácie vrátia,“ skonštatoval.
Dokonca aj Nemecko, najsilnejšia ekonomika Európy, urýchlilo ukončenie dotácií, nakoľko na ne v rozpočte neostal dostatok prostriedkov.
Stále je tu však nádej, a to na strane výrobcov. Technológie napredujú rapídnym tempom, čo znamená, že svetové automobilky čoraz rýchlejšie prichádzajú s novšími, efektívnejšími a predovšetkým lacnejšími riešeniami. Napríklad Tesla plánuje už v roku 2025 spustiť výrobu svojho cenovo dostupného elektromobilu. Predávať by sa mal za približne 25 000 dolárov, čo v prepočte na našu menu a po zarátaní dane vychádza na zhruba 28 000 €.
Bezemisné budú aj autobusy
Nebudú to však len osobné vozidlá, ktorých sa nová legislatíva dotkne. Nedávno publikovaná tlačová správa Európskej komisie (EK) prezradila, že dekarbonizácia sa bude týkať aj vozidiel nákladnej a autobusovej dopravy.
Je však pravda, že v prípade ťažkých úžitkových vozidiel nebudú emisné kritériá také prísne ako pri osobných automobiloch. Dohoda medzi Európskym parlamentom a Radou o predbežnej politickej dohode hovorí, že do roku 2030 až 2034 by sa mali emisie CO2 týchto vozidiel znížiť o 45 %. To ale nie je všetko – medzi rokmi 2035 až 2039 by malo dôjsť k zníženiu o 65 % a od roku 2040 o 90 %, konkrétne v porovnaní s úrovňami z roku 2019.
Prísnejšie budú kritériá pre mestské autobusy, ktorých emisie sa budú musieť doku 2030 znížiť o 90 %. Od roku 2035 potom majú byť úplne bezemisné.
„Dnešná dohoda vysiela ďalší jasný signál výrobcom, prevádzkovateľom dopravy a používateľom s cieľom nasmerovať investície do inovačných technológií s nulovými emisiami a podporiť zavádzanie nabíjacej a čerpacej infraštruktúry,“ uviedla EK.
Aj tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku.