Európska únia (EÚ) dáva Apple poriadne zabrať. Kalifornský gigant musel kvôli prísnym reguláciám viacerými spôsobmi pozmeniť svoj štýl podnikania a svoju firemnú politiku. Tieto zmeny ale ešte ani zďaleka neskončili. Ešte stále je tu viacero záležitostí, ktoré v súvislosti s ním EÚ rieši. Medzi nimi nájdeme aj podozrivú dominanciu platobnej služby Apple Pay na smartfónoch iPhone.
Kapitoly článku:
Ako píše server iMore, v tomto smer nás môže čakať veľká zmena. Apple v súčasnosti umožňuje na smartfónoch iPhone vykonávať bezkontaktné platby výhradne prostredníctvom Apple Pay. Využitie platobných služieb tretích strán, ako je napríklad Google Pay, teda jednoducho nie je možné.
Presne to sa ale má zmeniť. Tlačová správa Európskej komisie (EK) odhaľuje, že Apple sa zaviazal sprístupniť funkciu tap-to-pay poskytovateľom platobných služieb tretích strán. Zrejme sa to však týka len EÚ, čo znamená, že nie všade vo svete môže Apple takto otvoriť svoj prísne strážený ekosystém. Aspoň my by sme teda mali získať možnosť využívať na platby aj iné služby ako Apple Pay, byť to už spomínaný Google Pay alebo iné alternatívy.
Súboj dvoch ideológií
Apple si svoj ekosystém stráži všetkými možnými prostriedkami. Len zriedka si doň púšťa tretie strany, oveľa radšej poskytuje používateľom vlastné riešenia a de facto ich núti k ich využívaniu. To je praktika, s ktorou EÚ zásadne nesúhlasí.
Prílišná dominancia vlastných služieb a platforiem Apple v rámci operačného systému iOS je tŕňom v oku orgánov EÚ už veľmi dlhú dobu. Ku konkrétnym krokom však začali pristupovať až relatívne nedávno.
Doposiaľ najväčšou zmenou, ktorú Apple musel učiniť kvôli novým podmienkam EÚ, bolo presedlanie z vlastného konektora Lightning na konektor USB-C v nových smartfónoch iPhone 15. Samozrejme, Apple počas oficiálnej prezentácie ani len nenaznačil, že tak spravil kvôli EÚ. USB-C prezentoval ako šikovné riešenie, ktoré prináša kopu výhod, hoci nie tak úplne dávno predtým robil všetko pre to, aby sa USB-C dokázal vyhnúť.
EÚ má dve efektívne zbrane
Pri konektore však EÚ rozhodne nekončí. Ako sme avizovali vyššie, EÚ sa nepáči dominancia vlastných služieb Apple v prostredí iOS, preto spoločnosť núti k väčšej otvorenosti voči tretím stranám. A núti ju k tomu veľmi efektívne, konkrétne prostredníctvom dvoch právnych aktov zameraných na technologické spoločnosti. Týmito aktmi sú Akt o digitálnych trhoch (DMA) a Akt o digitálnych službách (DSA).
Ak náhodou neviete, o čo ide, DMA má za účel zabezpečiť identické trhové podmienky pre všetky digitálne spoločnosti, bez ohľadu na ich veľkosť. Akt jasne stanovuje pravidlá pre technologické firmy s cieľom zabrániť im v ukladaní nespravodlivých podmienok podnikom a spotrebiteľom. Medzi tieto praktiky možno zaradiť napríklad lepšie hodnotenie vlastných služieb a produktov či nemožnosť odstrániť predinštalovaný softvér.
DSA sa zase zameriava na zvýšenie bezpečnosti online priestoru formou ochrany základných práv. Hlavnými obavami, ktoré chce legislatíva adresovať, sú obchod s nelegálnym tovarom, službami a obsahom, ako aj algoritmy, ktoré zvyšujú šírenie dezinformácií. Jedným z cieľov DSA je vytvorenie jednotnej komunikačnej platformy, v rámci ktorej by vzájomne spolupracovali všetky popredné četovacie služby.
DSA má taktiež zabezpečiť používateľom viac kontroly a možností lepšie sa dozvedieť, na základe čoho im je zobrazený špecifický obsah. Napokon DSA zakazuje používanie cielenej reklamy u mladistvých používateľov.
Podrobnejšie si o oboch legislatívach môžete prečítať na stránkach Európskeho parlamentu.
Apple robí najviac problémov
EÚ tak nové podmienky uplatňuje nielen na Apple, ale na všetky popredné technologické spoločnosti, ktoré pôsobia na jej trhu. Je však pravda, že Apple možno považovať za ich najväčšieho odporcu, preto sa v tejto súvislosti dostáva na titulky magazínov a novín najčastejšie.
Prečo Apple nechce otvoriť svoj ekosystém? Odvoláva sa bezpečnostnými dôvodmi, no v skutočnosti je dôvodov oveľa viac. Samozrejme, peniaze medzi nimi rozhodne nechýbajú.
EÚ však tieto dôvody nekompromisne odmieta a pokračuje v úsilí dotlačiť Apple k tomu, aby spustil svoje hradby a pustil si k telu aj iných, než samého seba. Kalifornskému gigantovi sa to síce nepáči, no nemá veľmi na výber. Ak chce v Európe fungovať bez problémov, musí sa prispôsobiť.
A dá sa povedať, že postupne sa prispôsobuje. Na jeseň minulého roku predstavil rad iPhone 15 vybavený USB-C konektorom. Nasledovať by malo umožnenie používateľom realizovať bezkontaktné platby prostredníctvom služieb tretích strán, teda iných služieb ako Apple Pay.
A čo ďalej? Nedávno sa špekulovalo napríklad aj o RCS, čo je nový štandard pre odosielanie správ, teda náhrada tradičných SMS a MMS správ. Apple tvrdil, že svojim používateľom ponúka vlastnú náhradu v podobe iMessage. To ale EÚ nestačí, nakoľko k iMessage majú prístup iba majitelia smartfónov iPhone. Štandard RCS by mal po správnosti fungovať medzi širokou škálou zariadení, a to bez ohľadu na operačný systém.
Napokon majú Apple a EÚ rozbroj aj čo sa týka obchodu s aplikáciami App Store. Znovu ten istý príbeh – Apple umožňuje používateľom iOS čerpať aplikácie len z App Store. Iná možnosť nie je. Pre porovnanie, Google na Androide umožňuje sťahovať aplikácie aj mimo oficiálneho obchodu, resp. cez obchody tretích strán, akými sú napríklad Amazon Appstore alebo Aurora Store.