Povinnosťou sociálnych sietí a obľúbených online platforiem obecne je chrániť používateľov pred škodlivým, resp. zavádzajúcim obsahom. No žiaľ, nie vždy si túto povinnosť plnia. A o to väčší je to problém, ak ju zanedbáva taká obrovská platforma, ako je YouTube. Tá v týchto okamihoch čelí vážnemu obvineniu z laxného prístupu k blokovaniu podvodných reklám, a to priamo u našich českých susedov.
Prejsť na:
Ako informuje portál Živě.cz, táto reklama zobrazuje Petra Pavla, prezidenta Českej republiky, alebo šéfa spoločnosti ČEZ Daniela Beneša, ktorí lákajú na zaručené zárobky vo výške desiatich tisícov korún mesačne, a to bez akejkoľvek námahy. Konkrétne v prípade reklamy s Danielom Benešom reklama uvádza nasledovné: „Vaše peniaze pracujú pre vás. Cenovo dostupné pre každého Čecha.“
Prvé obete
Polícia tvrdí, že podvodné reklamy so známymi českými menami už nalákali prvé obete. Konkrétne v Opave sa mali nachytať hneď dvaja ľudia, ktorých podvodníci obrali o stovky tisíc korún, konkrétne 85-ročný muž a 62-ročná žena. Obaja uverili, že reklama predstavuje unikátnu príležitosť na investovanie do akcií skupiny ČEZ. „To 85-ročného muža zaujalo, a tak vyplnil údaje o svojej osobe a počkal, kým ho niekto kontaktuje. Netrvalo dlho a údajný finančný poradca sa ozval, v ten istý deň,“ popísali miestni policajti.
Muž z moravsko-sliezskeho kraja od podvodníkov získal heslo na ďalšiu komunikáciu. Tá prebiehala s pracovníkom, ktorý muža kontaktoval telefonicky a následne mu odoslal odkaz, cez ktorý si mal stiahnuť aplikáciu pre investovanie. Počas ďalšieho telefonátu muž spravil definitívnu chybu, nakoľko podvodníkom prezradil dôležité informácie o svojej platobnej karte, vrátane jej čísla, platnosti a CVV kódu. A aby toho nebolo málo, prihodil aj IBAN.
V priebehu najbližších dvoch hodín mal muž čakať, než sa jeho bankové konto prepojí s novo vytvoreným kontom na investície. Bolo mu oznámené, aby sa do svojho bankového účtu počas tejto doby neprihlasoval, nakoľko by to mohlo ohroziť proces prepojenia. Investičné konto však napokon nikdy nevzniklo. Namiesto toho mužovi zmizlo z účtu okolo 150 000 korún (6 000 €).
Polícia v tejto veci už zahájila trestné stíhane. V prípade dolapenia a uznania viny hrozí podvodníkom až 5 rokov odňatia slobody.
Vcelku všedná taktika
Smutnou správou je, že podvodov, ktoré využívajú podobnú taktiku ako reklama na investovanie do ČEZ, je na česko-slovenskom internete omnoho viac. Okrem taktiky majú tieto podvody aj rovnaký úmysel, a to obrať ľudí o peniaze.
Zvyčajne sú obeťami staršie osoby, ktoré nemajú veľa skúseností s internetom. Ľahko tak veľa veciam uveria, čo sa môže stať ich osudovou chybou. Konkrétne v prípade YouTube sa nie veľmi zriedka zvyknú vyskytovať na hlavnej stránke ako oficiálne platená inzercia. Tí znalejší môžu už na prvý pohľad zistiť, že ide o podvod, prípadne môžu mať aspoň podozrenie. Preto treba takéto reklamy okamžite nahlásiť, aby ich správcovia platformy čím skôr zmazali, aby sa predišlo vzniku ďalších obetí. No žiaľ, tí na takéto hlásenia nie vždy adekvátne reagujú.
Obchádzajú bezpečnostné mechanizmy
„Máme prísne zásady, ktorými sa musia reklamy na našich platformách riadiť. Tieto zásady presadzujeme kombináciou automatizovaných systémov a ľudskej kontroly,“ vysvetľuje princíp ochranných mechanizmov YouTube Alžbeta Houzarová, hovorkyňa českej pobočky Google.
Spoločnosť sa zároveň bráni argumentom, že podvodníci sa naučili jej bezpečnostné mechanizmy, vrátane detekcie škodlivého obsahu, efektívne obchádzať. To znamená, že kontrola vidí niečo iné, než na čo poukazujú hlásenia. To platí aj v prípade reklamy lákajúcej na investovanie do ČEZ.
„Rozhodli sme sa, že túto reklamu neostránime. Zistili sme, že reklama neporušuje zásady spoločnosti Google, ktoré zakazujú určitý obsah a postupy, ktoré sú podľa nás škodlivé pre používateľov a online ekosystém ako taký,“ stojí v odpovedi YouTube na nahlásený podvod.
Skutočnosť, že Google na podvodnú reklamu doposiaľ nezareagoval a zrejme ani v dohľadnej dobe nezareaguje, je alarmujúca. Znamená to totiž, že sa môže (a pravdepodobne aj bude) používateľom zobrazovať aj naďalej. Môžu teda vzniknúť ďalšie oklamané obete. Pasivita platformy však môže predstavovať veľký problémy aj pre samotný YouTube a Google.
Dôvodom je Akt o digitálnych službách (DSA), čo je nová legislatíva Európskej únie (EÚ) na ochranu používateľov v online priestore. Aby sme boli konkrétnejší, DSA sa zameriava na zvýšenie bezpečnosti online priestoru formou ochrany základných práv. Hlavnými problémami, ktoré chce legislatíva adresovať, sú obchod s nelegálnym tovarom, službami a obsahom, ako aj algoritmy, ktoré zvyšujú šírenie dezinformácií. Vďaka DSA majú používatelia získať viac kontroly a možností lepšie sa dozvedieť, na základe čoho im je zobrazený špecifický obsah. Taktiež si vďaka nemu budú môcť zvoliť možnosť bez využitia profilovania. Okrem uvedeného akt zakazuje používanej cielenej reklamy u mládeže.
Google čelí mastnej pokute
Z uvedeného jasne vyplýva, že YouTube neodstránením podvodnej reklamy porušuje nariadenie uložené EÚ, čo možno vnímať ako vážny prečin. „Digital Services Act (DSA) ukladá poskytovateľom hostingových služieb, medzi ktoré spadá práve Google aj Meta, povinnosť odstraňovať nelegálny obsah. Táto povinnosť dopadá aj na inzerciu, ktorá je formou obsahu zverejňovaného používateľovi na týchto platformách,“ hovorí Zdeněk Smrček z advokátnej kancelárie Kučera Associates.
„Akonáhle sa poskytovateľ dozvie o protiprávnosti zverejneného obsahu, zodpovedá zaň a v prípade neodstránenia sa vystavuje riziku vysokej pokuty,“ dodáva Smrček.
Ako nám hovoria náležitosti DSA, porušenie pravidiel stanovených právnym aktom sa môže trestať finančnou pokutou vo výške 6 až 10 % globálneho obratu daného subjektu. A keďže YouTube spadá pod Google, jendu z najhodnotnejších firiem na svete, uložená pokuta by v takomto prípade dosahovala miliardových výšok.
Ako sa chrániť?
Existuje viacero spôosobov, akými sa možno chrániť pred nástrahami podvodníkov. Tým hlavným je maximálna obozretnosť. Nie všetko, čo ponúka jednoduchý prístup k hodnotým veciam alebo peniazom, je legitímne. Práve naopak, zdá sa, že takýchto ponúk, ktoré sú zároveň aj dôveryhodné, je čoraz menej.
Kliknutím na podvodnú reklamu, chtiac či nechtiac, ešte neznamená koniec sveta. Vážne následky hrozia väčšinou až vtedy, keď sa príliš naivný používateľ rozhodne nasledovať zadané pokyny, ktoré už od pohľadu predstavujú vážne narušenie súkromia. Najsilnejšou červenou je okamih, kedy sa od používateľa požaduje zadanie citlivých informácií o bankovom konte, čo je proces zvyčajne sprevádzaný vzdialenou komunikáciou s podvodníkom cez služby, akou je napr. TeamViewer.
Za žiadnych okolností nezadávajte nikam svoje bankové údaje, ak nemáte o danej stránke 100-percentnú istotu. Pred učinením takéhoto kroku si môžete overiť legitímnosť stránky tým, že si ju vyhľadáte a zistíte si, či pred ňou určité médium v minulosti nevarovalo. Alternatívne nebude na škodu skontrolovať URL adresu danej stránky. Ak sa podvodníci pretvarujú napr. za Alzu, môžete to zistiť odlišnosťami v URL adrese oproti oficiálnej stránke.
Napokon treba zdôrazniť dôležitosť hlásiť podvodné reklamy alebo akékoľvek iné záškodnícke praktiky polícii, ktorá v ideálnom prípade okamžite zasiahne.