Tesla Cybertruck, futuristický pick-up s unikátnym dizajnom a elektrickým pohonom, má len pár týždňov po oficiálnom vydaní na konte svoju prvú dopravnú nehodu. Ako píše portál The Verge, konkrétne ide o kolíziu dvoch osobných vozidiel, ktorá sa odohrala v Spojených štátoch. Druhým účastníkom nehody bola Toyota Corolla z roku 2009, ktorú šoféroval 17-ročný mladík.
Prejsť na:
Ako prvý na nehodu upozornil jeden z používateľov siete Reddit prostredníctvom dvoch fotografií, ktoré zachytávali odstavený Cybertruck a značne poškodenú Toyotu Corolla. Neskôr nehodu pre The Verge potvrdila kalifornská diaľničná polícia.
Bez vážnych zranení
Mnoho detailov ohľadne udalostí tesne pred kolíziou nám nie je známych. Vieme však, že ani jeden z účastníkov neutrpel vážne zranenia.
„Podľa nášho predbežného vyšetrovania sa vozidlo Toyota Corolla pohybovalo po ceste SR-35 smerom na juh, južne od Page Mill Road, neznámou rýchlosťou, keď vodič z neznámych príčin odbočil doprava a následne narazil do hlineného násypu na pravom okraji cesty. Toyota sa následne vrátila na vozovku, prešla cez dvojitú žltú čiaru od severného jazdného pruhu a narazila do vozidla Tesla Cybertruck, ktoré išlo po ceste smerom na sever,“ uviedla diaľničná polícia.
Podľa záznamov diaľničnej polície si nehoda vyžiadala len ľahké zranenie vodiča Cybertrucku. Ten poprel potrebu lekárskeho prevozu. Záznamy taktiež uvádzajú, že sa nezdá, že by bol elektromobil v čase nehody v autonómnom režime. Počasie malo byť zamračené a vlhké.
Zatiaľ čo škodu na zdraví mal utrpieť vodič Cybertrucku, podľa už zmienených fotografií zverejnených na Reddite bola väčšia majetková škoda zaznamenaná na Corolle, teda vozidle údajného vinníka nehody. Je však pravda, že nemáme k dispozícii fotografie prednej časti Cybertrucku, takže ťažko súdiť, ktoré auto si to „odnieslo“ viac. Bočné strany elektromobilu však nevykazujú výrazné poškodenie.
Po dlhom čakaní konečne na cestách
Tesla priniesla prvé modely elektrického pick-upu na trh koncom novembra. Stalo sa tak po dlhých rokoch čakania, keďže pôvodne bol elektromobil predstavený ešte v roku 2019. Nadšenie komunity by sa v tom čase dalo krájať, a to aj napriek tomu, že demonštrácia Cybertrucku neprebehla úplne podľa plánov. Áno, narážame tým na rozbité bočné sklo.
Fanúšikovia dúfali, že na nové vozidlo nebudú musieť čakať pridlho. No mýlili sa. Tesla vydanie Cybertrucku niekoľkokrát odložila, pričom nám poskytovala len veľmi málo podrobných informácií.
Diskusie ohľadne elektromobilu na chvíľu utíchli, no v tomto roku sa znovu rozprúdili. Prekvapila predovšetkým informácia, že Cybertruck si ešte pred oficiálnym vydaním objednalo cez 2 milióny ľudí. To je obrovský dopyt, ktorý Tesla pri súčasných (ani pri plánovaných) výrobných kapacitách nemá šancu uspokojiť.
Elon Musk v rozhovore s Joeom Roganom, známym podcasterom, prezradil, že Tesla chce docieliť minimálny ročný objem produkcie 200 000 kusov. Pod túto hranicu by teda nechcel klesnúť. V ideálnom scenári by sa malo ročne vyprodukovať od 250 000 do 500 000 kusov. To znamená, že aj keby výrobné linky pracovali na maximum, poniektorí by si aj tak museli na Cybertruck počkať celé roky. A taktiež treba pripomenúť, že ročný objem výroby 500 000 kusov nebude možné dosiahnuť okamžite, ale až keď na to budú adekvátne uspôsobené linky v továrňach.
Aké sú parametre?
Česká stránka spoločnosti Tesla uvádza ponuku na tri rôzne verzie Cybertrucku, a to verziu s pohonom zadných kolies (RWD), verziu s pohonom všetkých kolies (AWD) a verziu Cyberbeast.
Najnižšiu verziou je tá s RWD. Oficiálne parametre uvádzajú dojazd 402 km, akceleráciu z 0 na 100 km/h za 6,7 s a maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Pri verzii AWD sú informácie hojnejšie. Elektromobil má v tejto konfigurácii vážiť 2 995 kg a merať 2,4 x 5,7 x 1,8 m. Aj napriek tomu však odhadovaný štandardný dojazd dosahuje 547 km. Predĺžený dojazd má potom činiť viac ako 755 km. Poteší aj zrýchlenie. Elektromobil sa vraj dokáže vyšplhať z 0 na +00 km/h v priebehu len 4,3 s. Maximálna rýchlosť opäť dosahuje 180 km/h.
Vitálnou súčasťou konštrukcie sú 20-palcové kolesá, ktoré dokážu uniesť 5 pasažierov. Tí majú vpredu i vzadu k dispozícii dotykové obrazovky. Vpredu sa nachádza 18,5-palcový displej s riadiacimi prvkami, vzadu sa nachádza 9,4-palcová obrazovka.
Čo sa týka nabíjania, to má prebiehať príkonom maximálne 250 kW, pričom po 15 minútach na nabíjačke by malo byť vozidlo schopné prejsť okolo 235 km.
Posledná uvedená verzia nesie názov Cyberbeast. Ide o najvýkonnejší model, ktorý sa pýši štandardným dojazdom 515 km a predĺženým dojazdom cez 705 km, ďalej zrýchlením z 0 na 100 km/h len za 2,7 s a maximálnou rýchlosťou 209 km/h. Priemer pneumatík ostáva nezmenený, teda na 20“. Zmenila sa však hmotnosť, ktorá je v tomto prípade vyššia – 3 104 kg.
Chcete si objednať? Nachystajte si veľa trpezlivosti
Ako sme zmienili vyššie, Tesla nemá šancu stíhať súčasnému dopytu po novom elektromobile. Ak si teda plánujete vozidlo v dohľadnej dobe objednať, rátajte s tým, že si naň budete musieť počkať nie mesiace, ale roky. Konkrétne česká stránka Tesly pri modeli RWD uvádza dodanie v roku 2025.