Je na jazdu a prevádzku spoľahlivejší elektromobil, alebo spaľovák? Z hľadiska logiky vyzerá správnou odpoveďou elektromobil, nakoľko má menej komplexných a pohyblivých súčiastok, ktoré by sa mohli pokaziť. Prekvapivo to však správna odpoveď nie je, teda aspoň podľa výsledkov prieskumu spoločnosti Consumer Reports.
Prejsť na:
Táto správa tvrdí, že vlastníci elektromobilov sa sťažujú na oveľa väčšie množstvo problémov v porovnaní s autami na benzín či naftu, ale aj v porovnaní s hybridmi. Elektrické vozidlá, ktoré vyšli v posledných troch modelových rokoch, majú vraj v priemere až o 79 % viac problémov, než bežné vozidlá.
Prečo je tomu tak?
Táto štatistika má vychádzať z odpovedí majiteľov viac než 330 000 áut, pričom zahŕňa 20 potenciálnych problémových oblastí vrátane motoru, prevodovky, elektromotoru, tesnenia, ale aj informačného systému.
„Väčšinu elektromobilov dnes vyrábajú buď tradičné automobilky, pre ktoré sú technológie elektromobilov nové, alebo spoločnosti ako Rivian, ktoré s výrobou elektromobilov ešte len začínajú. Niet sa čo čudovať, že majú problémy s rastom a potrebujú nejaký čas na odstránenie chýb,“ hovorí Jake Fisher, riaditeľ pre testovanie áut v spoločnosti Consumer Reports.
A čo sa na elektromobiloch najviac kazí? Keďže majú menej súčiastok, nie je veľmi z čoho vyberať. Podľa Fishera medzi najproblémovejšie položky patria elektromotory a batérie, pod ktoré spadá aj nabíjanie.
Ako je na tom Tesla?
Vyššie bolo spomenuté, že mnohé elektromobily sú vyrábané firmami, ktoré ich technológie ešte len objavujú a skúšajú. No čo napríklad taká Tesla, ktorá na tomto trhu figuruje už dlhé roky?
Niektorých to zrejme prekvapí, no tá je z hľadiska spoľahlivosti niekde na priemere. V poslednom období sa však celkom zlepšuje. Napríklad Model Y, ktorý bol predstavený v modelovom roku 2020, je aktuálne spoločnosťou Consumer Reports odporúčaný. Jeho používatelia postupne hlásia stále menej problémov. Okrem Model Y spoločnosť dokáže odporučiť aj Model 3.
„Tesla Model 3 a Model Y sú teraz sladkou bodkou v automobilovom priemysle, pokiaľ ide o výrobu elektromobilov,“ hovorí Fisher. „Tesla je síce v tomto segmente stále relatívne nová, ale s výrobou elektromobilov má viac skúseností, než ktorákoľvek iná automobilka.“
Steven Elek, vedúci programu analýzy automobilových dát v Consumer Reports, tvrdí, že Tesla má aktuálne veľmi solídne pohonné jednotky. Problémami vraj trpí skôr konštrukcia. Zaradiť medzi ne možno napríklad nerovnomerne rozotretý lak, rozbité obloženie, nefunkčné kľučky či nepriliehajúce kufre.
Kto víťazí?
Už teda vieme, že elektromobily nie sú také spoľahlivé, ako by si mnohí mohli myslieť. Tak ktoré teda vyhrávajú? Nie, nie sú to ani spaľováky. Absolútne najspoľahlivejším typom vozidiel majú byť hybridy. Tie vraj majú v porovnaní so spaľovákmi až o 26 % menej problémov, a to aj napriek tomu, že majú ako tradičnú, tak aj elektrickú pohonnú jednotku.
„Možno sa to nezdá byť tak dávno, ale Toyota uviedla hybridný Prius na trh zhruba pred 25 rokmi,“ hovorí Elek. „Automobilky vyrábajú hybridy už dosť dlho na to, aby v tom boli naozaj dobré. Navyše mnoho hybridov vyrábajú taktiež výrobcovia, ktorí majú tendenciu vyrábať celkom spoľahlivé vozidlá, ako sú Toyota, Hyundai a Kia.“
Hybridy sú taktiež podľa Fishera skvelými vozidlami pre tých, ktorí chcú mať nízku spotrebu a nepotrebujú k jazde tie najmodernejšie technológie. „Tieto vozidlá nie sú nutne technologickým zázrakom, takže sa nich jednoducho môže pokaziť menej vecí,“ vysvetľuje.
Neplatí to pre všetkých
Treba zdôrazniť, že nie všetky hybridy sú tie najspoľahlivejšie. Platiť to má najmä pre plug-in hybridy. Tie majú viac komponentov a technológií, a tak sa toho na nich, resp. v nich môže viac pokaziť.
Fisher ako príklad použil minivan Chrysler Pacifica. Jeho konvenčná verzia sa má pýšiť vysokým skóre spoľahlivosti, vďaka čomu môže byť s kľudom na duši odporúčaná. Plug-in hybridná verzia je však úplne iný príbeh, nakoľko jej skóre spoľahlivosti je hlboko pod priemerom.
Samozrejme, nie všetky plug-in hybridy sú nekvalitné či kazivé. Nájdu sa aj výnimky, asi ako pri všetkom. „Plug-in hybridy sú ako trieda nespoľahlivé, ale Toyota RAV4 Prime plug-iny hybrid je jedným z najspoľahlivejších modelov v našom tohtoročnom prieskume,“ hovorí Fisher.
Elektromobily nie sú v dobrej pozícii
Skutočnosť ohľadne nižšej spoľahlivosti elektromobilov ešte väčšmi zhoršuje fakt, že tieto vozidlá sú stále relatívne drahé na opravu. Priemerná výška opravných nákladov pri elektromobiloch v 3. štvrťroku 2023 dosiahla 4 474 dolárov, čo v prepočte vychádza na zhruba 4 185 €. Pre porovnanie, priemerná výška opravných nákladov pri spaľovákov dosiahla v tom istom období 4 205 dolárov, teda zhruba 3 934 €.
Tesla je pritom ešte drahšia. Opravy jej vozidiel stoja priadne mastné sumy, v priemere vraj až 5 552 dolárov, čiže približne 5 194 €.
Prečo je tu taký rozdiel? Napríklad aj kvôli už niekoľkokrát zmieneným špičkovým technológiám, ktorých vývoj, prevádzka a inovovanie jednoducho niečo stojí. Výmena či oprava špičkových prvkov tak môže byť relatívne nákladná, a to aj pri menej vážnych kolíziách. Túto tému sme podrobnejšie rozobrali v samostatnom článku na tomto odkaze.