Hernému vývojárovi Insomniac Games nedávno uniklo mnoho citlivých informácií, ktoré nám prinášajú celkom zaujímavé, hoci nie zrovna potešujúce poznatky. Ako píše The SportsRush, niektoré z odhalených dokumentov uvádzajú, že tituly určené pre herné konzoly PlayStation od Sony budú relatívne čoskoro opäť o čosi drahšie. Ceny pritom nemajú vzrásť len o pár eur, ale rovno o desiatky.
Prejsť na:
Keď si dnes chceme zakúpiť AAA titul pre PlayStation 5, treba rátať s cenovkami okolo 60 až 70 €. Viacero štúdií pritom v poslednej dobe volí celkom zaujímavú stratégiu – ponúkajú viacero edícií svojich hier, napr. základnú za najnižšiu možnú cenu, strednú s určitými bonusmi a najvyššiu, resp. exkluzívnu, ktorá často obsahuje aj rôzne darčeky a dodatočný obsah.
Doba je náročnejšia
Obecný rast cien hier je témou, ktorá sa naprieč hernou komunitou rozoberá už veľmi dlhú dobu. Nové tituly v porovnaní s érou PlayStation 2 vzrástli o zhruba 30 až 40 €, čo rozhodne nie je málo. Na druhú stranu, herný priemysel v priebehu posledných rokov značne pokročil. Zlepšila sa grafika aj hrateľnosť, za čo možno vďačiť pokročilejším systémom vývoja. A tento pokrok, žiaľ, nie je zadarmo.
Napriek tomu ale mnohí hráči veria, že štúdiá si za svoje hry dnes pýtajú príliš vysoké ceny. Neraz pritom volia výrazy ako „zderstvo“.
Zdá sa ale, že kritika komunity veľmi nefunguje. PeterOvo prostredníctvom siete X totiž informoval, že ceny hier pre PlayStation sa majú v roku 2027 opäť dvihnúť, a to hneď o desiatky eur. Zatiaľ čo dnes bežne nové AAA hry stoja okolo 60 až 70 €, po novom môžu stáť 80 až 100 €. Zdroj síce uvádza ceny v dolároch, no v prepočte na našu menu (a po zarátaní daní) je to zhruba rovnako.
Rastú náklady, rastú ceny
Rast cien titulov pre PlayStation možno pripísať vysokej inflácií, ktorá v priebehu posledného roka postihla de facto celý svet. Nemusí teda nutne ísť o „zderstvo“ zo strany vývojárov. A podľa všetkého ani nejde.
Napríklad v roku 2001 stáli hry okolo 50 dolárov, čo sa môže na dnešné pomery zdať ako výhodná ponuka. Keď si však zarátame rastúcu infláciu v priebehu rokov, zistíme, že vtedajších 50 dolárov je dnes rovných približne 90 dolárom. A ako sme už spomenuli, priemerne dnešné hry stoja okolo 70 dolárov. To znamená, že v skutočnosti kupujeme nové tituly lacnejšie, než pred vyše 20 rokmi.
V očiach bežných ľudí ceny hier rastú. No keď sa pozrieme na štatistiky, zistíme, že opak je pravdou. A platí to aj pre Slovensko. U nás sa prémiové tituly pred 10 rokmi predávali za približne 50 €, pričom priemerná mesačná mzda dosahovala približne 1 100€ (Statista). Dnes hry stoja okolo 60 až 70 €, zatiaľ čo priemerná mesačná mzda necelých 1 500 €, V skutočnosti teda rast cien hier nie je taký závratný, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
Inflácia postihuje všetkých z nás. Ovplyvňuje nákupnú silu spotrebiteľov, no taktiež aj zárobky firiem. Preto je celkom pochopiteľné, že štúdiá priebežne dvíhajú ceny svojich hier. Ak by tak nerobili, ich činnosť by bola stratová. A koniec koncov, zisk je hlavným cieľom každého podnikateľa.
Komunita napriek tomu zúri
Napriek tomu vždy, keď vývojári dvihnú ceny, komunita zúri. Dá sa to chápať, nakoľko v priebehu rokov nezdraželi len hry, ale aj základné životné náklady, vrátane energií, potravín a podobne. Obrovská vlna kritiky na adresu Sony sa vzniesla aj s vydaním konzoly PlayStation 5, kedy spoločnosť dvihla priemernú cenu svojich hier o 10 €, Ani si nechceme predstaviť tú odozvu, keď sa priemerná cena dvihne rovno o 30 €.
Ľudia v dobe, kedy všetky zdražuje, jednoducho nechcú míňať 100 € za hru, ktorú môžu prejsť do týždňa či dvoch. No žiaľ, taká je doba.