Každý zákazník pri výbere nového smartfónu berie do úvahy viac ako technické parametre. Či už si to chcem priznať, alebo nie, náš finálny výber výrazne ovplyvňuje aj vizuálne prevedenie, čiže dizajn. Predsa len je to to prvé, čo na novom smartfóne vidíme a čo nás osloví, a teda ide o veľmi dôležitý faktor. Aký dizajn však zákazníkov láka najviac? Na túto otázku odpovedá prieskum, o ktorého výsledky sa s nami podelil známy výrobca Motorola.
Prejsť na:
Ísť má o vôbec prvý prieskum o farbách v technológiách na území strednej a východnej Európy. Uskutočnený bol pri príležitosti oslavy oznámenia Farby roka 2024 a exkluzívneho partnerstva s autoritou v oblasti farieb Pantone Color Institute.
Prieskum nám poskytuje hneď niekoľko zaujímavých poznatkov. Podľa jeho výsledkov je biela absolútne najmenej žiadanou farbou pri kúpe nového smartfónu u mužských respondentov, pričom necelá polovica z nich (47 %) prejavilo túžbu vlastniť telefón v odtieni Viva Magenta.
Prečítajte si tiež:
- Samsung Galaxy S23 FE OFICIÁLNE. Ikonický dizajn a špičkový výkon ponúka už od 699 €
- Samsung na nikoho nečaká: Na týchto modeloch už má testovať One UI 6.1. Čo všetko prinesie?
- Tablet Oscal Pad 18 má obrovský displej, až 24 GB RAM a veľmi lákavú cenovku
Ešte než sa pustíme do podrobností, treba podotknúť, že prieskum bol realizovaný v 8 krajinách, a to na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Rumunsku, Bulharsku, Ukrajine, Maďarsku a Srbsku. Celková vzorka pozostávala z 22 200 respondentov.
Jasný favorit
Ktorá farba je najobľúbenejšia? Až pre 33 % respondentov nie je modrá len farbou, ale aj vyjadrením, nakoľko modrú farbu označili za obľúbenú. Mladšie ženy vedú v obľube spektra farieb, čím spochybňujú tradičnú trojicu čierna, modrá a zelená.
Čierna farba skončila na druhom mieste. Generácia Z sa ukazuje ako najkonzervatívnejšia, pokiaľ ide o preferencie farieb, keďže je jedinou vekovou skupinou, v ktorej prevláda čierna farba. Zelená je na treťom mieste, pričom 13 % opýtaných preferuje túto farbu spomedzi všetkých vekových skupín. Štvrté miesto pripadlo červenej s 10 % hlasov. Fialová farba vedie v rebríčku najčastejšie vyberaných farieb v otvorenej možnosti „Ostatné“, čo naznačuje jej rastúcu popularitu.
Rozmanitosti sú otvorení najmä mileniáli
Neuveriteľných 82 % respondentov je pripravených spestriť si život telefónom v obľúbenej farbe. Ukázalo sa, že mileniáli sú ochotnejší opustiť konvencie a vrhnúť sa do sveta živých technológií po hlave. Znamená to odklon od monochromatickej éry a zdôrazňuje túžbu po prispôsobenom a expresívnom technickom príslušenstve.
Čierna je stále náramne populárna
Čierna farba, ktorú možno klasifikovať ako „večnú klasiku“, dokazuje svoju obľúbenosť. Až 42 % respondentov uviedlo, že posledný telefón, ktorý si kúpili, bol skutočne čierny. Farebné prevedenia ju však dobiehajú – vybralo si ich 38 % respondentov. Kov si drží svoju pozíciu so 16 % hlasov, zatiaľ čo biela farba postupne upadá a stáva sa čoraz menej preferovanou farbou.
Záleží na tom vôbec?
Podľa výsledkov je farba náramne dôležitá pre mnohých zákazníkov obzerajúcich sa po novom smartfóne. Viac ako 35 % žien a 30 % mužov uvádza, že farba zariadenia patrí medzi hlavné posudzované faktory. Toto percento je ešte vyššie v prípadne jednej špecifickej skupiny, a to 18 až 24 ročných.
Tieto výsledky dokazujú, že telefóny už nie sú len o praktickosti, ale aj o vizuálnom charaktere, prostredníctvom ktorého môžu používatelia vyjadriť svoje názory a preferencie.
Viva Magenta žne úspech
Viva Magenta ako farbu Pantone za rok 2023 prijalo s nadšením až 63 % respondentiek, ktoré tvrdia, že by si kúpili telefón v tomto módnom ružovo-červenom odtieni. To hovorí nielen o preferencii farieb, ale aj o ochote prijať trendy a odvážne vyjadriť svoj štýl pomocou technológií. U mužov sa dočkala o čosi menej veľkolepého prijatia. Výsledok je však stále veľmi slušný – 47 %.
Záleží aj na materiáloch
Takmer polovica respondentov (49 %) uprednostňuje chladný dotyk kovu pri zadných krytoch telefónov. Muži prikývli na plast ako na druhú najlepšiu možnosť (18 %), zatiaľ čo ženy preferujú skôr eleganciu tvrdeného skla (20 %). Vegánska koža je náramne obľúbená medzi ženami vo veku nad 35 % rokov.
Až 62 % respondentov pritom tvrdí, že materiál, z ktorého je smartfón vyrobený, môže ovplyvniť ich rozhodnutie o kúpe, zatiaľ čo iba 10 % toto nevníma ako kľúčový či rozhodujúci faktor.