Dve svetoznáme automobilky sídliace v Európe, menovite Mercedes-Benz a BMW, sa rozhodli založiť spoločný podnik (Joint Venture). Pod jedným menom sa budú snažiť o vybudovanie rozsiahlej siete rýchlonabíjačiek pre elektromobily, informuje BMW Group. No žiaľ, táto sieť nevyrastie u nás, teda aspoň nateraz. Dve automobilky majú svoje skúsenosti a know-how priniesť do Číny.
Prejsť na:
EÚ prikazuje, štáty nestíhajú
Nástup elektromobilov je evidentný a dá sa povedať, že neodvratný. V čase, kedy mnohé vplyvné ekonomiky bojujú za to, aby sa dodržiavali klimatické kvóty, je úloha elektrického pohonu ešte dôležitejšia. Práve cestná doprava je totiž jedným z najväčších producentov škodlivých emisií. No aby mohli elektromobily napredovať, potrebujú dostatočnú infraštruktúru. A tá, žiaľ, dnes v mnohých krajinách chýba. A áno, jednou z nich je aj Slovensko.
Prečítajte si tiež:
- Kamión poháňaný solárnou energiou zdolal najvyššiu sopku sveta. Nastavil tým nový rekord
- Elektromobily Tesla trpia vážnou chybou: Kvôli tomuto musí opraviť až 2 milióny vozidiel
- Bolt má bič na Slovákov: Kto na kolobežke ohrozí seba a okolie, skončí
Európska únia (EÚ) v rámci svojej „zelenej“ iniciatívy stanovila, že od roku 2035 nebude možné predávať a kupovať nové vozidlá so spaľovacím pohonom. Povolené budú len predaje vozidiel s nulovými emisiami. Sem spadajú najmä elektromobily, hoci horúcimi kandidátmi sa zdajú byť aj iné formy pohonu, napríklad syntetické palivá.
No hoci bude zákaz účinný až od roku 2035, prvé obmedzenia začnú oveľa skôr. Už v priebehu rokov 2025 až 2030 budú musieť nové osobné vozidlá produkovať o 25 % menej CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021, pričom v rokoch 2030 až 2035 sa toto percento dvihne na 55 %.
Európa je pritom celkom rozmanitý región s náramne bohatými, ako aj nie až tak prosperujúcimi ekonomikami. Napr. v Nórsku sú elektromobily extrémne populárne. No žiaľ, nie každá krajina má také prostriedky a možnosti.
Sú dva kritické problémy, ktoré vo viacerých štátoch nie sú adekvátne adresované – slabé dotácie a nedostatočná infraštruktúra.
Vlády sa s dotáciami netrápia
Ten prvý problém môžu vyriešiť vlády, no nie každá je ochotná to spraviť. Dotácie znamenajú mínus zo štátnej pokladnice, a to mnohým politikom nie je po chuti. Konkrétne na Slovensku sú dotácie pre elektromobily na priam katastrofálnej úrovni. Elektrický pohon u nás nie je takmer nijak zvýhodnený. Dokonca aj za diaľnice musia majitelia elektromobilov platiť rovnako ako majitelia spaľovákov, hoci preukázateľne produkujú menej emisií. V tomto konkrétnom smere je Slovensko raritou. V Česku majú elektromobily diaľnice bezplatné.
No povedzme si, že aj napriek absencii akýchkoľvek dotácii konečne našetríme na nový elektromobil. Skvelé. Tu však nastáva ten druhý spomenutý problém, čiže nedostatočná infraštruktúra. Na Slovensku je nabíjacích staníc relatívne málo. Lokality blízko Bratislavy sú na tom celkom dobre, no čím viac ideme na východ, hustota staníc klesá. Obyvatelia niektorých regiónov sú tak vystavení riziku, že nedôjdu na najbližšiu nabíjačku včas. A asi málokomu sa chce niečím takým stresovať vždy, keď sadne do auta a naštartuje.
Tisíce nabíjacích bodov pre Čínu
Prečo sme to všetko spomenuli? Chceli sme tým poukázať na dôležitosť podpory rozvoja infraštruktúry (najmä tej nabíjacej) pre elektromobily na území EÚ. Preto je celkom zarmucujúce, že dve gigantické automobilky z Európy uzavreli spoločný podnik s cieľom budovať nabíjaciu sieť v Číne a nie „u seba doma“. Nuž, taký je biznis, takže sa nemáme právo hnevať.
Týmito automobilkami, ako sme už spomenuli, sú Mercedes-Benz a BMW. Spoločnými silami sa pokúsia využiť skúsenosti, ktoré nabrali na globálnom trhu, aby do Číny priniesli špičkovú nabíjaciu infraštruktúru s vysokým výkonom. Novo vybudovaná sieť by mala zákazníkom poskytovať len tie najkvalitnejšie služby.
Podnik má v pláne do konca roka 2026 vybudovať v Číne sieť pozostávajúcu z minimálne 1 000 rýchlonabíjacích staníc s približne 7 000 nabíjacími bodmi. Pilotnú výstavbu pritom vraj plánuje zahájiť už priebehu budúceho roku, konkrétne v regiónoch s najvyššiu hustotou elektromobilov.
Skvelou správou je, že podnik sa bude snažiť čerpať energiu na napájanie novej siete z obnoviteľných zdrojov. Upozorňujeme, že sa o to posnaží. V niektorých prípadoch, ak si to bude situácia vyžadovať, tak zrejme bude využívať aj iné, menej ekologické zdroje.
Nová sieť bude dostupná verejne a pre všetky značky elektromobilov. Avšak zákazníci, ktorí vlastnia elektromobil od BMW alebo Mercedes-Benz, získajú hŕstku špeciálnych výhod, ako napríklad možnosť predbežnej rezervácie nabíjacieho bodu.