Elektromobily nám postupne dokazujú, že už dávno nie sú tak neohrabanou technológiou ako kedysi. Organizácia zo Švajčiarska s názvom Peak Evolution, ktorú sponzoruje rakúska firma Gebrüder Weiss zameraná na dopravu a logistiku, úspešne pomocou elektrického vozidla vystúpila na najvyššiu sopku sveta. Tou je Ojos del Salado na hranici medzi Čile a Argentínou s výškou 6 893 metrov.
Prejsť na:
Ako píše server Electrek, tím sa rozhodol vulkán zdolať po západnom okraji, a to prostredníctvom elektrického kamiónu, ktorý čerpá energiu zo solárnych panelov.
Príprava na cestu bola dlhá a náročná, rovnako ako aj cesta samotná. Pred dvoma mesiacmi bol elektrický kamión prevezený zo Švajčiarska do Čile. Odtiaľ bol po súši prevezený do oblasti Atacama, kde sa tím začal pripravovať na výstup na čilské soľné jazero Maricunga, ktoré sa nachádza v nadmorskej výške zhruba 3 400 metrov.
Len elektromotory a solárne panely
Vozidlom, ktoré bolo použité na výpravu, bol kamión Aebi VT450. Nepoháňal ho však ani benzín, ani nafta, O pohon sa starali dva elektromotory, každý s výkonom 120 W. Tie úzko spolupracovali s lítium-iónovou batériou EcoVolta s kapacitou 90 kWh. Akumulátor na jedno nabitie ponúkal dojazd zhruba 200 km.
Kamión čerpal energiu zo 4 solárnych panelov umiestnených na streche a 16 panelov rozmiestnených po zemi. Panely mali výkon 370 W a účinnosť 22,5 %. Celkový výkon mal predstavovať 7,4 kWp, takže dojazd okolo 150 km bolo možné dosiahnuť po približne 5-hodinovom nabíjaní.
Mysleli na všetko
Solárna energia sa dodávala z panelov do vozidla prostredníctvom jednosmerného nabíjacieho systému s trojitou redundanciou pre prípad poruchy. K dispozícii bolo hneď 5 regulátorov solárneho nabíjania, ktoré stanovovali hranicu pre vyrobenú energiu. Nechýbal však ani menič na striedavý prúd (240 V), aby si tím mohol v prípade potreby nabiť svoje vybavenie.
Vďaka elektrickému pohonu a solárnym panelom vozidlo nestrácalo výkon ani vo vysokej nadmorskej výške, čo je zaručene veľká výhoda. Napriek tomu však pre tím išlo o tvrdú výzvu.
„Napriek týmto extrémnym podmienkam sa nášmu špeciálne vyvinutému vozidlu podarilo vyviezť vyššie ako akémukoľvek inému e-vozidlu – nehovoriac o vozidle na solárny pohon,“ povedal Patrik Koller, generálny riaditeľ spoločnosti Peak Evolution. „Na tento moment sme trénovali štyri roky, takže vzdanie sa nikdy neprichádzalo do úvahy.“
Ďalší dôležitý rekord
Toto pritom nie je jediná rekordná púť, ktorú sa človeku podarilo zdolať pomocou elektromobilu. Ako sme ťa informovali v samostatnom článku, jednu takúto cestu absolvoval aj škótsky manželský pár, ktorý sa rozhodol, že prejde zo severného pólu na južný výhradne na elektrický pohon. Zdolanie trasy o dĺžke cez 27 000 km mu trvalo zdolať približne 9 mesiacov.
Manželia Chris a Julie Ramsey na cestu využili vozidlo Nissan Aryia s drobnými úpravami. Najdôležitejšou zmenou boli 39-palcové pneumatiky s prispôsobenými. Upravené vašk bolo aj riešenie prevodovky, ťažné zariadenie a konštrukcia rámu a podvozku.
Trištvrte roka sa môže zdať ako veľmi dlhá doba, no v skutočnosti presne toľko predpovedal pôvodný plán. Plánovací proces totiž zohľadňoval všetky možné faktory, vrátane vplyvu globálneho otepľovania na cesty na severnom póle. Tie sa v vplyvom rastúcej teploty topia skôr, než zvyčajne. Štart cesty musel byť čo najrýchlejší, nakoľko po topení sú cesty na severnom póle neprejazdné.
Aj v tomto prípade boli na nabíjanie, teda aspoň z veľkej časti, využívané solárne panely. V krajinách s náročnými poveternostnými podmienkami sa totiž nabíjacie stanice len-tak nevyskytujú.