Z výrobnej linky v Číne zišiel vôbec prvý elektromobil na svete s unikátnym typom batérie, ktorá vystupuje z radu predovšetkým svojím zložením. Neobsahuje totiž široko zaužívané lítium. O novinke informuje server CarNewsChina.com.
Prejsť na:
Hatchback Yiwei bude ako prvý elektromobil na svete používať valcovitú sodíkovo-iónovú batériu od pekinskej spoločnosti HiNa Battery s využitím vlastnej technológie JAC s názvom UE (Unitized Encapsulation). Táto technológia sa preslávila najmä vďaka svojmu voštinovému vzhľadu, pričom ide o ďalšiu koncepciu štruktúry batérie, ako je CTP od spoločnosti CATL alebo Blade od automobilky BYD.
Pričinil sa aj Volkswagen
Yiwei možno poňať ako novú značku elektromobilov z dielne spoločnosti Anhui-Jianghuai Automobile (JAC), ktorá je jednou z tých mladších automobiliek. Bola totiž založená tento rok. Zaujímavosťou je, že na novej batérii bez lítia má určitú zásluhu aj nemecký koncern Volkswagen, nakoľko vlastní 50 % materskej spoločnosti JAC – Anhui-Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Volkswagen odkúpil polovičný diel v roku 2020. Zvyšná polovica patrí štátu.
Zdá sa, že Volkswagen javí veľký záujem o prezenciu na čínskom trhu. Napríklad v júli tohto roku investoval 700 miliónov dolárov do výrobcu Xpeng, za čo výmenou získal takmer 5-percentný podiel v spoločnosti a prístup k platforme E/E Edward.
Koniec Sehol, nástup Yiwei
Späť k JAC, mladá automobilka vo februári oznámila, že je vôbec prvým výrobcom vozidiel, ktorý do elektromobilu implementoval sodíkovo-iónovú batériu, teda batériu neobsahujúcu lítium. Týmto elektromobilom bol hatchback Sehol E10X. Akumulátor mal kapacitu 25 kWh, hustotu 120 Wh/kg, nabíjanie 3C až 4C (z 10 % na 80 % v priebehu 20 minút) a dojazd 252 km.
Keď bola v máji uvedená na trh značka Yiwei, výrobca oznámil, že skončí so značkou Sehol a všetky nadchádzajúce vozidlá debutujú s označením JAC alebo Yiwei. To znamená, že Sehol E10X sa bude musieť premenovať. Výrobca však zatiaľ nepotvrdil, ako sa bude vozidlo volať po novom, no jedna je z možností je Yiwei E10X.
Dôraz na výskum a vývoj
Vieme však, že JAC v poslednom období náramne tlačila na posilnenie výskumu a vývoja v oblasti batériových technológií s cieľom vyvinúť nový typ akumulátora bez obsahu lítia. A podarilo sa mu to. Počas autosalónu v Šanghaji, ktorý sa konal v apríli, predstavil výsledok svojej práce, a to model Yiwei 3, ktorý bol demonštrovaný so sodíkovo-iónovou batériou.
V tomto prípade ide o kompaktný hatchback, ktorý sa snaží konkurovať modelom ako Wuling Bingo, BYD Seagull či ORA Funky Cat. Debutoval v dvoch výkonnostných verziách, pričom prvá má výkon 70 kW a druhá 100 kW. V oboch prípadoch ide o pohon predných kolies. Batéria má kapacitu 51,5 kWh a ponúka dojazd 505 km.
„Sodíkovo-iónové batérie sa stanú dôležitým typom batérií, ktoré doplnia batérie LFP, a nízkonákladovým riešením, ktoré podporí popularizáciu masových elektrických vozidiel pre široké davy,“ uviedol Xia Shunli, predseda Yiwei.
Batérie z Číny prekonávajú očakávania
Správa o prvom vozidle so sodíkovo-iónovou batériou prichádza krátko po tom, čo čínska spoločnosť NIO prišla s vlastným novým riešením batériovej technológie. Sľubovala pri nej dojazd až 1 000 km, čo sa mnohým nepochybne zdalo ako príliš ambiciózne tvrdenie. William Li, generálny riaditeľ spoločnosti, však tieto tvrdenia dokázal 14-hodinovým livestreamom, ktorý zachytával jeho cestu medzi dvoma čínskymi mestami, vzájomne vdzialenými zhruba 1 015 km. Batéria túto cestu skutočne zvládla na jedno nabitie, pričom na konci v nej ostali zhruba 3 % energie.
Nová batéria od NIO sa má pýšiť najvyššou energetickou hustotou spomedzi všetkých sériovo vyrábaných batérií pre elektromobily. Sériová výroba tejto batérie má začať v priebehu apríla 2024. Nebude však lacná. Len sama o sebe má vychádzať na necelých 300 000 jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 38 000 €,