Známy čínsky výrobca elektromobilov predstavil novú batériu, ktorá sľubuje dojazd až 1 000 km na jedno nabitie. Dôkaz, že nejde len o prázdne slová, prináša priamo generálny riaditeľ spoločnosti, ktorý sa rozhodol kapacity akumulátora demonštrovať prostredníctvom až 14-hodinového livestreamu, informuje portál Business Insider.
Prejsť na:
Elektromobily mnohí vnímajú ako budúcnosť osobnej dopravy. No hoci je tento scenár veľmi reálny, vozidlá s čisto elektrickým pohonom stále majú mnoho odporcov. Tí pre svoje nepriaznivé komentáre majú rôzne dôvody, no veľmi často sa medzi nimi objavuje batéria a s ňou späté témy ako výdrž (dojazd) alebo nabíjanie.
Je pravda, že prevádzka elektromobilov stále nie je taká jednoduchá, ako prevádzka tradičných spaľovákov. Elektromobily si vyžadujú nabíjanie, ktoré trvá podstatne dlhšie ako tankovanie benzínu alebo nafty. A taktiež netreba zabúdať na skutočnosť, že nabíjacích staníc je oveľa menej ako čerpacích staníc.
Nové technológie, nové riešenia
Poprední výrobcovia sa nám však snažia dokázať, že nie je dôvod ani na obavy, ani na kritiku. Takmer neustále vyvíjajú nové, pokročilé batériové technológie, ktoré sa snažia predĺžiť dojazd, spomaliť degradáciu, zrýchliť nabíjanie, alebo všetko uvedené dokopy.
Do tejto skupiny spadá aj známa čínska spoločnosť NIO. Tá aktuálne prichádza s novým typom batérie, ktorá poskytuje dojazd až 1 000 km. Samozrejme, ambiciózne dojazdy v minulosti uvádzali viacerí, no skutočné čísla sa pohybovali na oveľa nižších úrovniach. Aby NIO dokázala, že z jej strany nejde len o plané sľuby, jej generálny riaditeľ William Li sa rozhodol špecifikáciu demonštrovať počas až 14-hodinového živého prenosu. Konkrétne išlo o livestream 14-hodinovej jazdy medzi dvoma čínskymi mestami.
Li, ktorý si získal povesť „čínskeho Elona Muska“, sa 17. decembra vydal na cestu zo Šanghaja do Sia-menu. Podľa Distance calculator sú tieto dve mestá od seba vzdialené zhruba 1 015 km. Samozrejme, hovoríme o cestnej vzdialenosti, nie vzdušnej.
Riaditeľ po skončení živého prenosu zverejnil príspevok na sociálnej sieti, v ktorom tvrdí, že jeho elektromobil NIO ET7 dokázal celú 14-hodinovú cestu absolvovať bez akéhokoľvek dobíjania, a to aj napriek tuhým mrazom. Po pokrytí vyše 1 000 km dlhej vzdialenosti mu vraj v batérii ostali 3 % energie.
Schopná, no veľmi drahá
Nový akumulátor sa má pýšiť kapacitou 150 kW a najvyššou energetickou hustotou spomedzi všetkých sériovo vyrábaných batérií pre elektromobily na svete. NIO plánuje sériovú výrobu tejto batérie rozbehnúť v priebehu apríla 2024. Nepôjde o však o žiadny lacný špás. Len batéria ako taká má vychádzať na takmer 300 000 jüanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 38 000 €. Za takú cenu si už viete kúpiť lacnejší elektromobil v celom kuse.
Táto cena sa mnohým môže zdať prehnaná, no netreba zabúdať, že elektromobily a s nimi späté batériové technológie sú stále relatívne mladými segmentmi, ktoré si vyžadujú obrovské investície, finančné i časové. A tie sa firmám musia vrátiť, v ideálnom prípade aj s úrokmi v podobe zisku.
Taktiež treba poznamenať, že NIO svojim zákazníkom umožňuje nákup vozidiel bez batérie, pričom následne musia každý mesiac odvádzať predplatné. Za poplatok získajú prístup k sieti viac ako 2 000 výmenných staníc, pričom na každej z nich môžu jednoducho vymeniť vybitú batériu za nabitú. Zdá sa ale, že táto stratégia sa ktovieako nevypláca, teda aspoň zatiaľ. Lihong Qin, prezdient spoločnosti, totiž nedávno pre denník Financial Times prezradil, že NIO na každom vyrobenom vozidle stráca približne 12 000 amerických dolárov, čiže takmer 11 000 €.
Znamená vysoká cena maximálnu spoľahlivosť?
Nakoľko si NIO za svoju novú batériu plánuje pýtať desiatky tisíc eur, asi každý z nás očakáva, že technológia bude maximálne spoľahlivá. Máloktorá firma by totiž mala toľko „odvahy“ aby si pýtala tak obrovské sumy za nekvalitný produkt, nieto ešte ak ide o tak známe meno.
Veríme, že sa nemýlime, hoci štatistiky nám hovoria niečo iné. Ako sme vás informovali v samostatnom článku začiatkom decembra, elektrické vozidlá sú stále oveľa menej spoľahlivé v porovnaní so spaľovákmi. Hovorí tak analýza, ktorá skúmala spätnú väzbu od majiteľov viac než 330 000 áut. Konkrétne elektromobily, ktoré vyšli v posledných troch modelových rokoch, vraj majú v priemere až o 79 % viac problémov.
„Väčšinu elektromobilov dnes vyrábajú buď tradičné automobilky, pre ktoré sú technológie elektromobilov nové, alebo spoločnosti ako Rivian, ktoré s výrobou elektromobilov ešte len začínajú. Niet sa čo čudovať, že majú problémy s rastom a potrebujú nejaký čas na odstránenie chýb,“ povedal Jake Fisher, riaditeľ pre testovanie áut v spoločnosti Consumer Reports.
Pozoruhodným faktom je, že elektromobily sú „kazivejšie“ ako spaľováky, hoci majú menej súčiastok. Podľa Fishera medzi najproblémovejšie položky patria elektromotory a batérie.