Elektromobily v posledných rokoch zásadne pokročili. Stále sa však s nimi spája nejká tá kritika, predovšetkým kvôli batériám a nabíjaniu. Automobilky sa však túto kritiku snažia postupne umlčať, a to vývojom nových, schopnejších technológií. Jednou z nich je aj svetoznáma Toyota, ktorá chce už do troch rokov umožniť dojazd cez 1 000 km, pričom stačiť naň má len 10 minút nabíjania, píše Autosalon TV.
Prejsť na:
Toyota oznámila vývoj nového typu batérie s vyššou hustotou a výkonom. Ide o bipolárnu lítium-iónovú batériu s niklovou katódou, ktorá by sa v prvých modeloch japonskej automobilky mala objaviť už niekedy v priebehu roku 2027. Vyvíjaná je v rámci stratégie s názvom Battery 3R.
Dojazd cez 1 000 km už o necelé dva roky
Súčasný špičkový elektromobil toyota bZ4x ponúka dojazd približne 500 km na jedno nabitie. Už po roku 2026 by sa však mal dojazd viac než zdvojnásobiť, konkrétne na 1 100 km. A aby toho nebolo málo, zároveň by sa malo zrýchliť nabíjanie. Batériu vraj bude možné z 0 na 80 % kapacity nabiť v priebehu len 20 minút, čo je pre mnohých nepredstaviteľné.
Ďalšia iterácia vývoja, ktorú Toyota plánuje, však povedie k batérii s ešte atraktívnejšími kapacitami. Akumulátor s pevným elektrolytom podľa automobilky poskytne dojazd až na 1 200 km na jedno nabitie. Ešte lepšie potom vyzerá rýchlosť nabíjania, ktorá by sa mala skrátiť viac ako dvojnásobne. Obnova energie z 0 na 80 % kapacity vraj potrvá menej ako 10 minút, čo znamená, že každá minúta na nabíjačke poskytne dojazd na vyše 100 km.
Umlčí kritiku
Ak sa to Toyote podarí, nabíjanie jej vozidiel sa už o 3 roky náramne priblíži tankovaniu benzínu a nafty, čo sa týka rýchlosti. Samozrejme, v tomto konkrétnom smere majú spaľováky stále navrch, no zrejme je len otázkou času, kým sa dočkáme batérie, ktorá sa im vyrovná, prípadne ich prekoná.
Prečítajte si tiež:
- Dve svetoznáme automobilky spájajú sily. Spoločne vybudujú novú sieť rýchlonabíjačiek pre elektromobily
- Kamión poháňaný solárnou energiou zdolal najvyššiu sopku sveta. Nastavil tým nový rekord
- Píše sa história: Manželia na elektromobile prešli zo severného pólu na južný. Trasa o dĺžke cez 27 000 km im zabrala 9 mesiacov
Iniciatíva japonskej automobilky je jasným náznakom, že elektromobilita má obrovský potenciál a jedného dňa zrejme naozaj nahradí súčasné spaľovacie motory. A nepochybne svojou stratégiou umlčí nemálo kritikov.
V súčasnosti sa elektromobily nabíjajú celkom dlho. Samozrejme, závisí to od modelu. Aj napriek tomu sa však tešia hojnej popularite. Viaceré krajiny totiž vo veľkom budujú nabíjacie infraštruktúry – hustá sieť nabíjačiek dokáže do určitej miery vykompenzovať kratšie dojazdy.
Slovensko je na chvoste EÚ
Čo sa týka Slovenska, u nás je nabíjacích staníc relatívne málo. Dá sa povedať, že hustejšie pokryté sú iba západné oblasti. To znamená, že pre mnohých by ani elektromobil s dojazdom cez 1 000 km nebol ktovieakou spásou. Budeme však musieť zabrať, nakoľko už od roku 2035 začne v EÚ platiť zákon, podľa ktorého budú musieť byť nové predávané vozidlá úplne bezemisné. To znamená, že bežným spaľovákom definitívne odzvoní.
Aktuálne je však snaha Slovenska v tomto ohľade na bode mrazu. Mnohí by si radi kúpili elektromobil, no neurobia tak, byť to kvôli slabej nabíjacej infraštruktúre alebo nedostatku finančných prostriedkov. Predsa len elektromobil nie je lacná záležitosť. A žiaľ, situácii veľmi nenapomáha ani fakt, že štát na nákup nových elektromobilov ponúka de facto nulové dotácie.
Na Slovensku počet nových registrovaných elektromobilov v priebehu prvých 10 mesiacov tohto roka stúpol o 72,3 %, čo vyzerá ako obrovský pokrok. Akonáhle si však percentá prehodíme do čísel, dostaneme úplne iný príbeh. Počet nových registrovaných elektromobilov stúpol z 1 111 na 1 914, čo znamená, že Slovensko je v tomto smere stále na chvoste EÚ.
Zatiaľ čo na Slovensku podiel elektromobilov na nových registrovaných vozidlách dosiahol podiel iba 2,53 %, priemer v EÚ bol vyše 14 %.
V súčasnosti Slováci preferujú skôr plug-in hybridy, ktorých počet v prvých 10 mesiacoch stúpol o 109,7 %, konkrétne z 1 218 na 2 554 vozidiel. Polepšili si potom aj iné elektrické hybridy, a to o 44,9 % zo zhruba 14 200 na 20 500. Pre porovnanie, v EÚ počet nových registrovaných plug-in hybridov medziročne stúpol len o 1 %.
Dominantnú pozíciu u nás stále majú spaľováky. V prvých 10 mesiacoch boli absolútne najobľúbenejšou voľbou benzínové autá, nakoľko ich podiel na registrovaných vozidlách predstavoval až 47,72 %, zatiaľ čo nafta dosiahla podiel 17, 2 %. Pre porovnanie, priemerný podiel benzínových áut v EÚ činil 35,95 % a naftových áut 13,89 %.
Spomedzi európskych štátov sa elektromobilom najviac darí v Nórsku, kde na celkovom počte registrovaných vozidiel dosiahli podiel až 83,49 %. To znamená, že približne 8 z 10 nových vozidiel, ktoré sa tu predajú, majú elektrický pohon.