Mnohých z nás už prekvapila nevídane vysoká faktúra za mobilné služby. Operátori totiž veselo účtovali za predražené služby na Slovensku či mimo neho bez toho, aby vás na nečakané náklady navyše informovali. Stávalo sa to napríklad pri roamingu mimo EÚ či po presiahnutí predplatených dát priamo na Slovensku. Tomu však bude koniec, informoval úrad na svojom webe.
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb mobilným operátorom uloží ako povinnosť informovať klientov o blížiacom sa dosiahnutí limitu predplatených balíčkov. Týka sa to nielen dát, ale aj predplatených minút a SMS správ.
Operátori začnú posielať upozornenia
Vyhláška č. 440/2023 Z.z. hovorí o tom, že operátori musia klientov informovať o tom, že ich predplatený balík služieb prekročil 80% hranicu čerpania. Druhá správa má zákazníkov informovať o tom, že prečerpali 100% predplatených jednotiek (dáta, minúty, SMS). Zákazníkom takáto správa umožní včasne reagovať na danú skutočnosť a obmedziť využívanie služieb tak, aby sa vyhli vysokej faktúre.
„Vyhláška ustanovuje, že operátori, ktorí poskytujú internet alebo komunikačnú službu (napr. volania, SMS, dáta) majú upozorniť zákazníka na skutočnosť, že jeho spotreba minút, dát a pod. sa blíži resp. dosiahla stanovený objem. Prvé upozornenie obdrží zákazník pri dosiahnutí úrovne 80 % celkového objemu služby (minút, dát a pod.) a druhé upozornenie pri úplnom vyčerpaní objemu služby. Operátor bezplatne upozorní zákazníka na úroveň čerpania spotreby služby napríklad zaslaním SMS, push notifikáciou alebo elektronickou poštou,“ píše úrad v stanovisku.
Od 1. januára 2024
Vyhláška už síce schválená bola, no do platnosti vstúpi až 1. januára 2024. Notifikáciu o prečerpaní teda čakajte až v budúcom roku. Každopádne, ide o fantastickú novinku, ktorá reálne môže pomôcť vyhnúť sa vysokej spotrebe nad rámec predplatených balíčkov či programov. Tento mesiac si však na spotrebu dajte pozor.