Meta a Európska únia (EÚ) si zrejme vyrovnali účty. Už tento týždeň totiž môže americký gigant na našom území spustiť svoju novú sociálnu sieť, ktorá tu bola spočiatku blokovaná kvôli obavám zo spôsobu, akým mala narábať s údajmi svojich používateľov. Konkrétne ide o sieť Threads, ktorá po funkčnej (ale i vizuálnej) stránke náramne pripomína X, kedysi Twitter. Debutovať by v EÚ mohla vo štvrtok, píše server Android Authority.
Prejsť na:
Threads možno poňať ako upravenú formu Instagramu zameranú nie na fotografie, ale textové príspevky. Úspech zožala takmer okamžite po svojom debute, nakoľko len v priebehu týždňa mala na konte až 100 miliónov aktívnych užívateľov. O to väčší to bol úspech s prihliadnutím na fakt, že v tom čase nebola dostupná na území EÚ. A tak tomu je aj dnes.
Problémy s legislatívou
Vstup siete na európsky trh skomplikoval Akt od digitálnych trhoch (DMA), prostredníctvom ktorého sa EÚ snaží zabezpečiť rovnaké, resp. férové podmienky nielen pre najväčšie technologické firmy pôsobiace na jej území. To však nebolo všetko.
Čo je DMA? Účelom DMA je zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetky digitálnych spoločnosti, bez ohľadu na ich veľkosť. Akt však stanovuje pravidlá pre technologické firmy s cieľom zabrániť im v ukladaní nespravodlivých podmienok podnikom a spotrebiteľom. DMA má zamedziť neférovým praktikám, ako je napríklad lepšie hodnotenie vlastných služieb a produktov alebo nemožnosť odstrániť predinštalovaný softvér.
Dá sa povedať, že EÚ vadil predovšetkým objem informácií, ktoré mala sieť zbierať o svojich používateľoch, ako aj to, akým spôsobom ich zbiera. EÚ chcela, aby boli zbierané dáta transparentné a ľahko trasovateľné. Adam Mosseri, šéf Instagramu, ešte v lete naznačil, že Meta usilovne pracuje na tom, aby nastaveným podmienkam vyhovela. „Nejde len o zverejňovanie informácií a súhlas. Ide aj o overenie, či nedochádza k úniku údajov. Musíte zaviesť procesy a technológie, ktoré zaručia, že všetko, čo poviete, môžete overiť,“ povedal v tom čase Mosseri pre denník The New York Times.
Spor s DMA nastal aj v súvislosti s inzerovaním. EÚ prostredníctvom legislatívy zabraňuje technologickým gigantom, aby bez súhlasu používateľa opätovne používali osobné údaje používateľov pre cielenú reklamu.
Situácii veľmi nepomáhala ani nutnosť prepojenia používateľského konta na Threads s kontom na Instagrame. Meta totiž takto mohla sledovať čerstvých používateľov Threads pomocou údajov, ktoré predtým zozbierala z ich aktivity na Instagrame.
A aj to je len špička ľadovca. Podrobnejšie si o záležitostiach, ktoré blokovali vstup Threads na územie EÚ, môžete prečítať v samostatnom článku na tomto odkaze.
Threads už vo štvrtok?
Zdá sa ale, že dve strany konečne dospeli k dohode. Na stránke Threads sa totiž objavil časovač, ktorý má vypršať vo štvrtok. Pozoruhodnou skutočnosťou je, že tento časovač sa objavuje len na územiach, kde sieť ešte nie je dostupná, teda v EÚ.
Je teda vysoko pravdepodobné, že Threads absolvuje európsky debut už vo štvrtok 14. decembra.