YouTube tvrdo zakročil proti všetkým používateľom, ktorí sledujú videá so zapnutým blokovačom reklám. Je to pár mesiacov, čo platforma začala upozorňovať, že používanie blokovačov nie je v súlade s podmienkami používania, no v tom čase žiadne konkrétne kroky nepodnikla. To sa teraz mení. Ako informuje portál The Verge, YouTube teraz po celom svete odmieta spúšťať videá, ak má daný používateľ zapnutý blokovač inzercie.
Prejsť na:
Túto bariéru platforma uplatňuje už niekoľko posledných týždňov, no zobrazovala sa len niektorým používateľom. Christopher Lawton, manažér pre komunikácie v YouTube, teraz tvrdí, že obmedzenie sa rozširuje do celého sveta. Ak si sa teda s upozornením (nižšie) ešte nestretol, čakaj, že sa to v blízkom období zmení.
Používatelia, ktorým sa zobrazí, majú dve možnosti. Buď vypnú blokovač reklám, alebo si predplatia YouTube Premium. Žiadna iná možnosť nie je.
Najskôr len „malý experiment“
YouTube začal s testovaním tejto bariéry ešte v priebehu júna, no v tom čase bola označovaná len ako „malý globálny experiment“. Teraz, ako sme už zmienili vyššie, sa funkcia z fázy experimentu posúva do stabilnej verzie. Lawton tvrdí, že používanie blokovačov reklám hrubo porušuje podmienky používania platformy YouTube, nakoľko reklamy výrazne podporujú rôznorodý ekosystém tvorcov.
V tom sa YouTube nemýli. Reklamy sú jednoduchým, no zároveň vysoko efektívnym spôsobom, akým generuje tržby, z ktorých financuje údržbu platformy, nové funkcie a tvorcov, ktorí na nej aktívne pôsobia.
Reklamy sú kľúčový zdroj príjmov
Bez inzercie by platforma ani zďaleka nezarábala dostatok peňazí na to, aby dokázala držať krok so stúpajúcimi štandardmi tvorcov a komunity, ktorá sleduje ich videá. Je pritom úplne jasné, že ak by boli reklamy dobrovoľné, drvivá väčšina používateľov by ich okamžite vypla, čím by sa YouTube pripravil o značný príjem.
Tí, ktorí nechcú, aby ich od videa delili reklamy, majú možnosť zakúpiť si program YouTube Premium, za ktorý si platforma pýta pravidelný, resp. mesačný poplatok.
Viditeľný nátlak
Na druhú stranu, hoci je prémiový program dobrovoľný, YouTube z neho robí čoraz väčšiu nevyhnutnosť. Reklamy sa totiž postupne predlžujú a zväčšuje sa ich počet. V máji dokonca uviedla 30-sekundové reklamy bez možnosti preskočenia, hoci zatiaľ sa to týka len aplikácie pre inteligentné TV.
Niet pochýb, že YouTube chce, aby si väčšina návštevníkov predplácala YouTube Premium. Dá sa to pochopiť. Preto okrem absencie reklám platiacim zákazníkom ponúka niekoľko ďalších možností, ako je napríklad prehrávanie videí na pozadí či možnosť pozerať videá v offline režime.