Asi už iste vieš, že YouTube nedávno vyhlásil vojnu všetkým blokovačom reklám. Cieľom tohto boja je prinútiť ľudí k tomu, aby buď videá na platforme sledovali s reklamami, alebo aby si predplatili prémiové členstvo. Pochopiteľne, odozva komunity bola a aj je prinajmenšom ostrá. A žiaľ, nové skutočnosti situáciu rozhodne neodľahčujú.
Prejsť na:
Ako informuje portál Android Authority, YouTube sa načíta pomalšie niektorým používateľom, ktorí ku platforme pristupujú cez prehliadače Firefox a Edge. Oneskorenie má predstavovať až 5 sekúnd, čo rozhodne nie je málo. Pobúrení diváci tak zamierili na komunitné fóra, kde svoje sťažnosti sprevádzajú snímkami obrazovky a videami. Na tých možno vidieť, že obrazovka sa pri spustení videí na chvíľku vypne.
Robí to YouTube zámerne?
Ide o celkom pozoruhodné správanie, nakoľko používatelia Google Chrome si žiadneho oneskoreného načítania videí nevšimli. To vyvolalo otázku, či to náhodou YouTube nerobí zámerne. Používateľská základňa dotknutých prehliadačov je relatívne malá, čo znamená, že by mohlo ísť o akýsi neohlásený experiment.
Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že YouTube nemá problém vo svojich praktikách, ktorými si sa snaží dotlačiť ľudí k sledovaniu reklám, resp. predplácaniu YouTube Premium, postupne pritvrdzovať. Nedávno dokonca začal niektorým používateľom zobrazovať upozornenie, že ak si nevypnú blokovač reklamy, videá si jednoducho nepozrú.
Používatelia siete Reddit, ktorí si všimli spomaleného načítania videí, sa rozhodli na vec pozrieť trochu podrobnejšie. A priniesli celkom znepokojujúce poznatky. Zistili totiž, že v JavaScript kóde pre klienta YouTube sa nachádzajú zátvorky, medzi ktorými je vložené umelo vytvorené oneskorenie prehrávania videí. A sedí aj čas – 5 sekúnd.
Hoci nemožno s istotou povedať, či naozaj slúži na oneskorené prehrávanie videí, je to vysoko pravdepodobné.
YouTube hľadá vinníka inde
YiuTube však má iný názor. V súvislosti so situáciou zverejnil vyjadrenie, v ktorom z pomalšieho načítania videí obviňuje blokovače reklám. „Aby sme podporili rozmanitý ekosystém tvorcov na celom svete a umožnili miliardám ľudí prístup k ich obľúbenému obsahu na YouTube, začali sme snahu vyzvať divákov so zapnutými blokovačmi reklám, aby povolili reklamy na YouTube alebo vyskúšali službu YouTube Premium,“ uviedol YouTube pre Android Authority. „Používatelia, ktorí majú nainštalované blokovače reklám, môžu zaznamenávať neoptimálne sledovanie bez ohľadu na prehliadač, ktorý používajú.“
Dôležitá je najmä tá posledná veta. V nej totiž YouTube ospravedlňuje de facto akékoľvek podivné správanie platformy. Zarážajúce je, že „neoptimálne“ správanie platformy sa môže vyskytovať bez ohľadu na prehliadač, a teda nemožno úplne vylúčiť, že sa oneskorené prehrávanie videí časom začne objavovať aj na iných prehliadačoch. V tomto bode však už prechádzame od faktov k teóriám.
Aktuálne sa oneskorené prehrávanie videí vyskytuje len pri sledovaní cez prehliadače Firefox a Edge. Ak jeden z nich používaš a trápi ťa rovnaký problém, odporúčame ti presedlať na Chrome.
Najskôr experiment, neskôr razia
YouTube začal s testovaním obmedzení pre používateľov, ktorí používajú blokovače reklám, experimentovať v priebehu júna. Začiatkom tohto mesiaca však prišla tvrdá zmena – platforma vyhlásila, že tí, ktorí majú nainštalovaný blokovač reklám, si už videá nepozrú. Christopher Lawton, manažér pre komunikácie v YouTube, povedal, že používanie blokovačov reklám hrubo porušuje podmienky používania platformy YouTube, nakoľko reklamy výrazne podporujú rôznorodý ekosystém tvorcov.
V tom sa rozhodne nemýli. Reklamy na mnohých platformách, teda nielen na YouTube, figurujú ako jednoduchý a zároveň vysoko efektívny spôsob generovania tržieb. Konkrétne YouTube zo získaných finančných prostriedkov dotuje inovácie na svojej platforme a vypláca tvorcov, ktorí na nej pôsobia.
Bez inzercie by platforma ani zďaleka nezarábala dostatok peňazí na to, aby dokázala držať krok so stúpajúcimi štandardmi tvorcov a komunity, ktorá sleduje ich videá. Je pritom úplne jasné, že ak by boli reklamy dobrovoľné, drvivá väčšina používateľov by ich okamžite vypla, čím by sa YouTube pripravil o značný príjem.
Tí, ktorí nechcú sledovať videá s reklamami, majú len jedinú možnosť, a to predplatiť si YouTube Premium. No hoci je prémiový program dobrovoľný, YouTube z neho robí čoraz väčšiu nevyhnutnosť. Reklamy sa totiž postupne predlžujú a zväčšuje sa ich počet. V máji platforma dokonca uviedla 30-sekundové reklamy bez možnosti preskočenia, hoci zatiaľ len pre inteligentné TV.
Dá sa pochopiť, že YouTube chce zarábať čo najviac peňazí, k čomu si napomáha rôznymi spôsobmi. Niektoré z nich však prekračujú zdravé medze. Do tejto skupiny môže spadať aj spomaľovanie načítania videí, teda ak sa zistí, že zaň naozaj môže YouTube a nie určitá, nám zatiaľ neznáma chyba.