Prestížna univerzita v hlavnom meste Českej republiky sa rozhodla pre celkom kuriózny zákrok. Od budúceho roka študenti jednej fakulty nebudú písať bakalárske práce, ktoré sú zvyčajne potrebné na získanie prvého akademického titulu. Dôvod? Mnohí študenti si pri písaní práce až príliš napomáhali generatívnymi modelmi umelej inteligencie (AI). O novinke informuje portál Živě.cz.
Prejsť na:
Umelá inteligencia vznikla na to, aby pomáhala ľudstvu. Jej kapacity využíva prakticky každý z nás, a to každý jeden deň, hoci si to často neuvedomujeme. No žiaľ, nie každý človek má čisté úmysly. Netrvalo dlho a AI začali poniektorí jedinci zneužívať. Prehrešky sú rôzne. Niektoré sú väčšie, niektoré menšie, a niektoré sú niekde medzi. A asi práve „niekde medzi“ by sme mohli zaradiť študentov vysokých škôl, ktorí si prostredníctvom AI neférovo napomáhajú k úspechu.
Sám som nedávno ukončil štúdium na vysokej škole a viem, že pri písaní záverečnej práce sa často spomínali generatívne modely AI. Tie pritom nevychádzali len z úst študentov, ale aj učiteľov, ktorí nás opakovane varovali, že v prípade zistenia falšovania bakalárskej práce pomocou AI hrozia veľké tresty. Taktiež nás varovali pred systémami, ktoré používali na odhaľovanie prác napísaných rukou AI.
Písomnú prácu nahradia kreatívne projekty
Či tieto systémy mali, alebo nás len strašili, neviem. Radšej som to neriskoval. Ako však ukazuje Vysoká škola ekonomická (VŠE) v Prahe, odhaľovanie falzifikátov nie je úplne jednoduchá úloha.
Rozhodla sa totiž, že študenti Podnikovohospodárskej fakulty od budúceho akademického roku už nebudú písať bakalárske práce. „Pri dobre zvládnutých otázkach môže umelá inteligencia zhotoviť podstatnú časť bakalárskej práce. A keďže je nereálne túto skutočnosť odhaliť, je vhodné nahradiť bakalárske práce projektmi, pri ktorých je viac zrejmé, že ide o vlastnú prácu študenta,“ vysvetľuje Jiří Hnilica, dekan fakulty.
Presná nátura projektov, ktoré nahradia bakalárske práce, nie je známa. Môže však ísť napríklad o zahraničné stáže, podnikateľské plány či účasti na fakultatívnych výskumných projektoch.
VŠE je zatiaľ jedinou vysokou školou v Českej republike, ktorá sa rozhodla zrušiť písanie akademickej práce. Ostatné školy ich stále považujú za prínosné a rušiť ich neplánujú.
Dokonalá aplikácia neexistuje
Zo strany VŠE ide o posledné možné riešenie. Predtým sa škola snažila vytvoriť systém, pomocou ktorého by dokázala rozlíšiť práce písané študentmi od prác písaných počítačom. Napokon ale zistili, že niečo také nie je možné. „Po konzultáciách s poprednými odborníkmi, a to nielen českými, sme dospeli k záveru, že nie je reálne takýto systém zaviesť,“ konštatuje Hnilica.
Rovnakého názoru je aj Jakub Havlíček, metodik výukových inovácií z Masarykovej univerzity v Brne. „Aplikácie, ktoré niečo také ponúkajú, detegujú využitie AI s určitou pravdepodobnosťou, ale nie sú schopné to odhaliť stopercentne, nieto to ešte bez akýchkoľvek pochybností dokázať,“ hovorí Havlíček, pričom za efektívne riešenie problému považuje vysvetlenie študentom, ako AI využívať k prospešným účelom. „Nebál by som sa povedať, že aplikácie na detegovanie využitia AI sú vlastne zbytočné,“ dodáva.
S generatívnymi modelmi AI má problém viacero univerzít, a to nielen v Česku či na Slovensku. Niektoré sa snažia situáciu riešiť, niektoré ju zase ignorujú a iba študentov zastrašujú následkami.
Existujú aj iné riešenia
Jedným z efektívnych nástrojov, ako odradiť študentov od používania AI, sa zdá byť aj zvýšený dôraz na niektoré náležitosti samotnej bakalárskej práce, predovšetkým na zdroje uvedených informácií. „Ak vedúci záverečných prác nadobudnú podozrenie, že študenti používajú AI, vyžadujú od nich uvedenie zdrojov a správne citácie. Niektorí študenti potom prácu prepracovali alebo rezignovali na jej odovzdanie v najbližšom termíne,“ hovorí Jana Kasaničová, hovorkyňa Univerzity Jana Evangelistu Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
AI pritom rozhodne nie je jediným spôsobom, akým sa študenti snažia uľahčiť si tvorbu bakalárskej práce. Jiří Schwarz, rektor Anglo-americkej vysokej školy, dokonca tvrdí, že ešte náročnejšie je odhaľovanie prác, za ktorých spísanie si študenti zaplatili u niekoho iného. Pre účely detegovania prác písaných AI táto škola používa program zvaný Turnitin, rovnako ako Univerzita Karlova.
Konkrétne hovorca Univerzity Karlovej Václav Hájek tvrdí, že v tejto súvislosti je potrebné prehodnotiť predovšetkým rozsah prác. „Práve v generovaní dlhých nesúvislých textov je umelá inteligencia skutočným majstrom,“ podotýka.
„V súvislosti s rozšírením a ľahkou dostupnosťou nástrojov AI a veľkých jazykových modelov typu CharGPT alebo Bing chat sa skutočne diskutuje o možnosti nahradenia písomných záverečných prác inými formami, ako je napríklad komplexnejší projekt alebo portfólio,“ podporuje Hájkov názor Havlíček.
Boj len začína
Je pritom nutné podotknúť, že odhaľovanie prác napísaných umelou inteligenciou sa v budúcnosti ešte väčšmi sťaží. AI sa totiž učí na vstupoch, ktoré jej ľudia zadávajú. Postupne sa teda vďaka študentom učí lepšie písať bakalárske práce, a to nielen po obsahovej, ale aj po štrukturálnej stránke.
„V reakcii na prenikanie AI do tvorby záverečných prác je každopádne dôležité, aby členovia komisií šli pri obhajobách viac do hĺbky a odhaľovali prípadné slabé miesta na strane znalostí a prípravy študenta,“ podotýka Hnilica.
Je otázne, ako bude vyzerať skutočne konečné riešenie tohto problému. Náhrada bakalárskych prác za projekty, pri ktorých musia študenti naplno využívať vlastnú kreativitu, sa však zdá byť krokom v tom správnom smere.