Smartfónom sa v poslednom období príliš nedarí. Len nedávno sme ťa informovali o poklese globálnych dodávok viacerých popredných výrobcov. A keďže bol pokles zaznamenaný celosvetovo, logicky sa príliš nedarilo ani jednotlivým územiam. Napríklad v Európe, hovoriac o uplynulom štvrťroku, klesol objem dodávok nových smartfónov o približne 11 % v medziročnom porovnaní. Nad vodou sa viac-menej držal len jediný výrobca.
Prejsť na:
Túto štatistiku prináša analytická spoločnosť Counterpoint. V sprievodnej správe uvádza, že v západných krajinách Európy objem dodávok nových smartfónov klesol o 8 %, čo je síce negatívny výsledok, no stále je lepší v porovnaní s predošlým kvartálom, kedy pokles predstavoval až 14 %. Východné krajiny sú na tom o poznanie horšie, predovšetkým kvôli pretrvávajúcim ekonomickým ťažkostiam. Objem expedovaných smartfónov tu klesol o 15 %.
Najslabší tretí kvartál od roku 2011
„Q3 2023 zaznamenal najmenej výkonný tretí kvartál v dodávkach smartfónov od roku 2011. Niektorým výrobcom sa však podarilo presadiť na trhu, napríklad značkám Transsion TECNO a Infinix (najmä v Rusku), zatiaľ čo spoločnosti Honor sa darí v západnej Európe. Aj keď trhové podiely popredných hráčov zostávajú rovnaké, čínski výrobcovia si medzi sebou vymenili poradie,“ vysvetľuje analytik Harshit Rastogi.
„Hoci trh naďalej klesal, významné uvedenia na trh, ako napríklad iPhone 15 či piata generácia skladacích smartfónov Samsung, tento pokles zmiernili. Tempo poklesu sa spomaľuje, a hoci ešte neveštíme návrat k rastu, sme optimistickí, pokiaľ ide o silný záver roka v 4. štvťroku. Ekonomické podmienky sú však aj naďalej ťažké a ľudia si svoje zariadenia držia dlhšie ako kedykoľvek predtým. Preto očakávame, že trh zostane v dohľadnej budúcnosti utlmený,“ dodýva Jan Stryjak, zástupca riaditeľa v spoločnosti Counterpoint.
Viaceré väčšie i menšie ekonomiky si v poslednom roku prešli krušnými obdobiami, ktoré vznikli v dôsledku doznievajúcej pandémie koronavírusu, ako aj v dôsledku vojny na Ukrajine. Tieto obdobia sa ešte čas od času vyskytujú, čo znamená, že úplne zotavenie trhu so smartfónmi nejaký čas potrvá.
Polepšil si len jeden výrobca
Čo sa týka výkonnosti jednotlivých výrobcov, všetci veľkí hráči si medziročne pohoršili. Jedinou výnimkou je Honor, ktorý v medziročnom porovnaní zaznamenal rast o 8 %.
Juhokórejský Samsung zaznamenal medziročný pokles o 15 % a vykázal najslabší tretí štvrťrok od roku 2011. Ako je spomenuté vyššie, pokles mierne spomalila priaznivá recepcia skladacích smartfónov Galaxy Z Fold5 a Galaxy Z Flip5, ktoré debutovali koncom júla.
Apple zase vykázal najslabší tretí kvartál od roku 2014. Očakáva sa však, že v najbližších mesiacoch sa jeho výsledky zlepšia, predovšetkým kvôli dopytu po čerstvých modeloch iPhone 15.
Honor je jedinou firmou v rebríčku, ktorá vykázala medziročný rast. Naopak Realme kleslo až o 30 %, zatiaľ čo Xiaomi o 13 %.
Samsung zostáva na pozícii lídra
Samsung si aj napriek slabému výkonu v uplynulom kvartáli udržal pozíciu najväčšieho výrobcu smartfónov v Európe, nakoľko mu pripadá trhový podiel v objeme 34 %. Apple ja na druhom mieste s podielom 24 %. Od juhokórejského konkurenta ho teda stále delí celkom značný rozdiel. Uvidíme, či sa to v najbližšom období zmení.
Tretie miesto si udržalo čínske Xiaomi, a to s trhovým podielom 22 %. Ostatné firmy obsiahnuté v rebríčku, teda Realme a Honor, majú podiely 4 %, resp. 2 %.
Dá sa teda povedať, že európsky trh so smartfónmi ovládajú len tri značky, a to Samsung, Apple a Xiaomi. Ich spoločný trhový podiel dosahuje neuveriteľných 78 %.