Na Slovensko až z ďalekej Číny prichádza nový výrobca elektrických vozidiel. Konkrétne ide o spoločnosť BYD, ktorá vo svete elektromobility predstavuje jedno z najvplyvnejších mien. Silné renomé si však vydobyla aj vďaka svojim kvalitným spaľovákom.
Prejsť na:
Príchod BYD na Slovensko je obrovskou novinkou. No ako píše server TECHBOX.sk, zatiaľ sa netýka všetkých. Spoločnosť na našom trhu zatiaľ nebude predávať osobné elektromobily. Spočiatku sa bude zameriavať výhradne na predaj nákladných vozidiel, a to prostredníctvom firmy Delta-Truck.
Na skúšku pošle 3 modely
Delta-Truck tak bude figurovať ako oficiálny predajca modelov BYD eTruck. Táto pozícia má zastrešovať predajné i popredajné služby elektrických dodávok a nákladných vozidiel s hmotnosťou do 19 ton. BYD má na slovenský trh vstúpiť s troma modelmi, a to ETM6, ETH8 a ETP3.
„Rozhodnutie začať spoluprácu so spoločnosťou BYD, popredným svetovým výrobcom elektrických vozidiel, vychádza z našej dlhodobej stratégie. Tá predpokladá spoločensky zodpovedný a udržateľný rozvoj, zameraný na rozvíjajúce sa potreby našich zákazníkov podporený starostlivosťou o životné prostredie,“ hovorí konateľ spoločnosti VIARENT a manažér obchodnej jednotky BYD Truck Zsombor Páll.
BYD ETM6
Prvý model, teda ETM6, je kompaktnejšie nákladné vozidlo s celkom elegantným dizajnom. Meria 5,950 x 2,095 x 2,940 m a váži 3 500 kg. Jeho konštrukcia pritom umožňuje prevoz nákladu o hmotnosti až 3 990 kg, čo znamená hrubú hmotnosť 7 490 kg.
Pod kapotou sa nachádza elektromotor s najvyšším výkonom 150 kW, ktorý v spolupráci s pohonom 4 x 2 umožňuje vyvinutie maximálnej rýchlosti 100 km/h. Kľúčovou súčasťou výbavy je aj 126 kWh batéria, ktorá poskytuje dojazd približne 200 km pri plnej záťaži. Nabíjanie prebieha príkonom 120 kW, a teda celý proces obnovy energie trvá okolo 70 až 80 minút.
BYD ETH8
Model ETH8 je o niečo robustnejší. Jeho rozmery môžu dosahovať až 10,190 x 2,530 x 3,280 m a jeho hrubá hmotnosť okolo 8 250 kg. Dokáže pritom uniesť ešte viac, než koľko sám váži. Maximálna nosnosť má dosahovať 10 950 kg.
Elektromotor vo vnútri vozidla ponúka maximálny výkon 180 kW, ktorý umožňuje rýchlosť do najviac 90 km/h. Pohon je opäť 4 x 2. Batéria má kapacitu 255 kWh a ponúka dojazd do 250 km. Príkon nabíjania opäť dosahuje 120 kW.
BYD ETP3
Posledným členom trojice je model ETP3, ktorý možno poňať ako modernú elektrickú dodávku. Vozidlo meria 4,460 x 1,720 x 1,875 m a váži iba 1 640 kg. Nosnosť sa pohybuje okolo 780 kg, čo avizuje maximálnu hrubú hmotnosť 2 420 kg.
Elektromotor má v tomto prípade výkon 100 kW a umožňuje vyvinutie maximálnej rýchlosti 100 km/h. Batéria dostala kapacitu 44,9 kWh a podporu pre 50 kW nabíjanie, ktorá poskytuje dojazd od 233 km do 275 km.
Dobrá správa pre ľudí aj planétu
Príchod BYD na Slovenský trh je vrelo vítaný, aj keď sa zatiaľ týka len nákladných vozidiel a dodávok. Slováci čoraz častejšie nakupujú a objednávajú online, čo vyvíja čoraz vyšší tlak na doručovacie spoločnosti. Tie musia objednávky nejak dodať, pričom najčastejšie volia práve kamióny alebo dodávky. A ako iste vieš, tie nie sú zrovna ekologické.
Na doručovanie menších balíkov môžu kuriérske firmy využiť napríklad zmienenú e-dodávku BYD ETH8. Áno, nemá ktovieaký výkon a ani ktovieaký dojazd, no aj napriek tomu dokáže náramne poslúžiť, napríklad na doručovanie v mestách. Na prepravu väčších zásielok, ako sú napríklad tovary a materiály, medzi jednotlivými spoločnosťami, zase môže poslúžiť model ETM6, ktorý je stavaný na obrovskú záťaž.
Dôraz na ekológiu je potrebný. Neustále sa objavujú nové dôkazy o tom, že ak ľudstvo okamžite nezakročí a nezačne šetriť planétu všade tam, kde sa to dá, pomaly a iste spraví zo svojej domovskej planéty skleník s neúnosnými teplotami.
Doprava je jedným z najväčších producentov škodlivých emisií, ktoré končia v našom ovzduší. Preto je potešujúce vidieť, že firmy aj ľudia prejavujú neustále vyšší záujem o alternatívne, resp. ekologickejšie formy pohonu, ako je elektrina.