Ak obľubuješ nakupovanie cez internet, je vysoká pravdepodobnosť, že skôr či neskôr natrafíš na podvodný e-shop, ktorého jediným cieľom je obrať ťa o peniaze. Žiaľ, takýchto obchodníkov je na Slovensku viac, než dosť. Našťastie ale máme organizácie, ktoré ich aktivitu pozorne monitorujú a patrične sa pred nimi snažia varovať verejnosť. Jednou takou je aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).
Prejsť na:
SOI opätovne zverejnila zoznam rizikových internetových obchodov, ktorým odporúča sa oblúkom vyhýbať. „Uvedené e-shopy SOI považuje za rizikové z dôvodu nedodržiavania niektorých zákonných povinností, ale aj problematického vymáhania spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov,“ uvádza inšpekcia.
Desiatky nebezpečných obchodov
Organizácia dodáva, že zoznam nemusí byť kompletný. V skutočnosti tak môže v oblasti slovenského e-commerce figurovať viacero podvodných subjektov. SOI pripomína, že skutočnosť, že určitý internetový obchod nie je v zozname zaradený, neznamená to, že je bezpečný. „Zaradenie internetových stránok na zoznam rizikových e-shopov je len odporúčaním pre spotrebiteľov, aby nákup na internetových stránkach dôkladne zvážili. V žiadnom prípade ale nejde o úplný zoznam rizikových e-shopov.“
SOI aktuálne považuje za podvodné tieto e-shopy:
- Nakupuj123.sk
- Bonky.sk
- Suprisimo.sk
- Booho.sk
- Finlando.sk
- Rayray.sk
- Fashy.sk
- Gigastore.sk
- Zozu.sk
- Lunzo.sk
- Shopolo.sk
- Alabo.sk
- Mobiluj.sk
- Eleganceshop.sk
- Chyza.sk
- Rajpradla.sk
- Zasielkonos.sk
- Fashionline.com
- Jordanshoes.com
- Moletka.eu
- Svet-siat.eu
- Vip-moda.eu
- Perfektna.sk
- Kociky-leja.sk
- Elektroeldo.sk
- Sunsea.sk
Jeden a ten istý úmysel
Spôsoby, akými uvedené e-shopy klamú zákazníkov, sú rôzne. Jedno však majú spoločné, a to úmysel obrať ich o peniaze.
Proces môže v praxi prebiehať napríklad tak, že zákazník navštívi e-shop a niečo pekné si z neho vyberie. Všetko prebieha v poriadku, od výberu tovaru až po jeho vloženie do košíka. Akonáhle je výber ukončený, zákazník je presmerovaný k platbe. Tú s plnou dôverou vykoná, pričom na e-mail mu príde potvrdenie o transakcii.
Svoj objednaný tovar však nikdy neuvidí. Obchody to môžu ospravedlňovať napríklad nedostatočnými zásobami v skladoch, prípadne inými komplikáciami. V prípade, že sa ich zákazník snaží osloviť, buď nedostane žiadnu odpoveď, alebo dostane len stručný e-mail, ktorý vlastne neposkytuje žiadne bližšie informácie.
V ojedinelých prípadoch môže byť tovar dodaný, no aj to po mnohých mesiacoch od zadania objednávky.
Riskovať to však neodporúčame. Ak si chceš byť svojimi nákupmi 100-percentne istý, dôkladne si pozri, prípadne ulož vyššie uvedený zoznam, a obchodom na ňom sa snaž vyvarovať. Tvoja peňaženka ti poďakuje.