Elektromobily stále majú kopu múch, ktoré sa výrobcovia postupne snažia vyladiť. Väčšina z nich sa týka peňazí, teda nákladovosti. Komponenty, z ktorých sa vyrábajú, sú o čosi drahšie, ako komponenty pre bežné spaľováky. To znamená, že sú drahšie aj ich opravy, vrátane opráv, ktoré je nutné vykonať po dopravných nehodách. Ako píše server Teslarati, Tesla má stále relatívne vysoké náklady na opravy. Iné značky elektromobilov však sú na tom čoraz lepšie.
Prejsť na:
Podľa údajov od spoločnosti Mitchell, ktorá poskytuje softvér na správu opráv po kolíziách, dosahovala priemerná výška nákladov na opravy vozidiel Tesla v 3. štvrťroku tohto roku hodnotu 5 552 amerických dolárov (5 193,56 €). Pri iných elektromobiloch sú náklady podstatne nižšie, konkrétne okolo 4 474 dolárov (4 185,16 €). To je pre zákazníkov dobrá správa, nakoľko priemerná výška nákladov na opravy spaľovákov dosahuje 4 205 dolárov (3 933,53 €).
Elektromobily sú nákladnejšie, no z dobrých dôvodov
Existuje niekoľko dôvodov, prečo sú opravy elektromobilov o čosi vyššie ako opravy spaľovákov. Tými hlavnými sú nákupná cena a vek. Priemerný elektromobil je podstatne drahší ako priemerný spaľovák. O tom asi niet pochýb. A čo sa týka veku, priemerný elektromobil na cestách bol vymodelovaný v roku 2022, zatiaľ čo priemerný spaľovák na cestách bol vyrobený v roku 2016. Platí teda jednoduchá rovnica – čo je novšie, je aj drahšie.
Elektromobily sú taktiež vybavené špičkovými bezpečnostnými a technickými prvkami, ktorých vývoj, prevádzka a vynovovanie niečo stojí. Výmena a oprava týchto prvkov tak môže byť relatívne nákladná, a to aj pri menej vážnych kolíziách.
Náročné technológie a menej komponentov
Spôsoby, akými môžu pokročilé bezpečnostné systémy, predovšetkým v prípade Tesly, viesť k nákladnejším opravám, vysvetlil Ryan Mandell, riaditeľ pre likvidáciu poistných udalostí v oblasti fyzických škôd na automobiloch v spoločnosti Mitchell. „Tieto vozidlá sú na špičke všetkých takýchto bezpečnostných a digitálnych technológií, a to všetko bude hrať úlohu, keď sa stanú účastníkmi kolízie. Mohlo by dôjsť k nárazu do ľavého predného rohu, čo by nejakým spôsobom narušilo senzor na varovanie pred opúšťaním jazdného pruhu. Možno je potrebné túto časť vymeniť, možno ju treba prekalibrovať,“ vysvetlil Mandell.
Ďalej poukázal na skutočnosť, že novšie vozidlá sú zvyčajne vyrábané za použitia menšieho množstva komponentov, čo znamená, že opravy si vyžadujú vyššiu kvalifikáciu technikov a viac času, ktorý treba zaplatiť.
Postupne by náklady mohli klesať
Elektromobily teda rozhodne sú drahšie na opravu ako bežné spaľováky. No sú k tomu pádne dôvody. Novšie technológie, lepšie komponenty, špecializovaní mechanici, to všetko stojí peniaze. Možno však očakávať, že čím budú elektromobily rozšírenejšie, tým viac bude nákladovosť opráv klesať. V tomto smere možno poukázať na prípravu lacnejších elektromobilov. Jeden taký momentálne chystá aj Tesla.
Automobilka údajne pripravuje spustenie výroby cenovo dostupnejšieho elektromobilu na pôde Gigafactory Berlin, teda továrne v blízkosti hlavného mesta Nemecka. Prínos to bude najmä pre Európu, a to kvôli nižším nákladom na export, resp. import.
Zatiaľ nie je jasné, kedy presne výroba tohto elektromobilu započne. Špekuluje sa však, že by sa mohol predávať za približne 25 000 €.
(1 USD = 0,94 EUR)