Foxconn je jeden z najväčších prevádzkarov tovární na svete. Toto meno sa spája predovšetkým s výrobou smartfónov na území Číny, no už čoskoro vraj môže byť všetko inak. Ako informuje portál TechSpot, firma má plánovať drastickú zmenu, a to prechod na výrobu elektromobilov.
Prejsť na:
Foxconn stojí za produkčným procesom azda najznámejšej značky smartfónov – iPhone. Jeho záber mu nepochybne generuje nemalé tržby, no v budúcnosti to vzhľadom na súčasnú situáciu môže byť úplne inak. Kvôli stupňujúcemu sa napätiu medzi Čínou a Spojenými štátmi vraj uvažuje nad tým, že v závodoch mimo Číny prestane vyrábať smartfóny a namiesto toho sa zameria na produkciu elektrických vozidiel.
Úniková cesta
Young Liu, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Foxconn, nedávno opísal svoje plány na rozšírenie podnikania v oblasti elektromobility. Vnímať ju má ako únikovú cestu, nakoľko zmienené napätie medzi dvoma svetovými veľmocami ohrozuje súčasný hlavný zdroj príjmov spoločnosti, teda smartfóny.
Jej továrne doposiaľ vyrobili len niekoľko modelov elektrických vozidiel. Do budúcna však má Liu v pláne zvýšiť podiel spoločnosti na tomto trhu rovno na 5 %, a to z globálneho hľadiska. Aktuálne vraj uvažuje, že výrobu elektrických vozidiel spustí v továrňach mimo Číny, konkrétne v Spojených štátoch, Thajsku, Indonézii a prípadne v Indii.
Foxconn a americko-čínske spory
Hoci Foxconn sídli v Taiwane, jeho hlavnými generátormi príjmov sú továrne v Číne. Háčik je v tom, že tu vyrába predovšetkým smartfóny iPhone, ktoré následne idú na export do Spojených štátov. Obáva sa teda, že ak budú spory medzi Čínou a Spojenými štátmi ešte väčšmi eskalovať, dôjde k obmedzeniam, ktoré ho odstrihnú od hlavného zdroja príjmov, ako bolo spomenuté vyššie.
Spory sa pritom týkajú aj Taiwanu, teda miesta sídla spoločnosti. Zatiaľ čo Čína považuje krajinu za „gaunerskú“ provinciu, Spojené štáty stoja za zachovaním samosprávy ostrova. Mnohí sa obávajú, že tieto spory by mohli časom prerásť aj do násilia. A neohrozujú len Foxconn, ale prakticky všetky taiwanské firmy, ktoré exportujú do Spojených štátov, teda napr. aj TSMC, popredného svetového výrobcu polovodičov.
Perspektívna expanzia
Liu v rozsiahlom rozhovore pre britské BBC uviedol, že elektrické vozidlá pre Foxconn predstavujú rozumnú perspektívu expanzie, nakoľko táto oblasť zdieľa viacero podobností so smartfónmi. Spoločnosť sa tak snaží preniesť svoje skúsenosti, ktoré nadobudla pri výrobe smartfónov, predovšetkým súčiastok ako batérie či motorčeky, na elektrické vozidlá. Dokonca aj hlavný displej palubnej dosky, ktorý je súčasťou mnohých moderných vozidiel, označil za „veľký iPhone“.
Predseda predstavenstva sa vyjadril dokonca aj k minuloročnej kontroverzii, ktorá vypukla v súvislosti so zúfalou snahou pracovníkov spoločnosti vyhnúť sa opatreniam uvaleným kvôli pandémii koronavírusu. Dôrazne poprel pravdivosť akýchkoľvek špekulácií, ktoré tvrdili, že počas poruchy v jednej z tovární, ktorá vtedy produkovala iPhone 14 Pro, zomrelo 8 ľudí.
Dodáva, že v tom čase firma nahradila pracovníkov, ktorí odišli, a niektorých sa snažila odškodniť mzdovými bonusmi. Ak by takáto situácia nastala znovu, vraj by do došlo k úplnému zastaveniu výroby, hoci by to mohlo poškodiť dobré vzťahy s Apple.
Riskantný krok
Ťažko povedať, či by sa Foxconn dokázal uchytiť vo výrobe elektromobilov. Je to však vysoko pravdepodobné, vzhľadom na postavenie a skúsenosti spoločnosti. Taktiež treba poukázať na rastúci dopyt po elektromobiloch, ktorý je úzko spätý s propagovaním a pretláčaním elektromobility ako nastávajúcej éry nielen osobnej cestnej dopravy zo strany vlád a integračných zoskupení.
Európska únia (EÚ) dokonca plánuje od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Povolené tak budú len vozidlá s nulovými emisiami, čiže elektromobily. Alternatívnym riešením môžu byť iné pohony, ktoré dokážu preukázateľne odvádzať svoju činnosť bez produkcie škodlivých plynov.