Keď sa obzeráme po novom aute, zaujíma nás nielen značka, technické špecifikácie či farba, ale aj veľkosť. Každému vyhovujú iné rozmery, väčšinou v závislosti od toho, na čo daný zákazník plánuje vozidlo využívať. Keby sme však boli v Japonsku, asi by sme sa obzerali po čo najkompaktnejšej možnosti, a to z dôvodu husto premávaných dopravných sietí, ako aj husto zaľudnených oblastí. Práve preto sú Japonci odborníkmi na vozidlá typu „kei“, teda malých autíčok prevažne na cesty po meste.
Prejsť na:
Ako však píše server Electrek, miestna automobilka KG Motors sa rozhodla pre niečo, čo ani v Japonsku nemá obdoby. Kusunoki Kazunari, jej šéf, inšpirujúc sa americkými startupmi prehlásil, že spoločnosť prináša na trh unikátny elektromobil s miestom pre jedného. Je extrémne kompaktný a úporný, no taktiež má relatívne krátky dojazd.
Rýchlosť 60 km/h a dojazd 100 km
Toto vozidlo je prvým výrobkom japonskej firmy. Po dizajnovej stránke do istej miery pripomína golfový vozík. Má žltú farbu, štyri malé kolieska a je také úzke, že by sa dokázalo zmestiť aj na chodník.
Čo sa týka výbavy, vozidlo je vybavené elektromotorom s výkonom 5 000 W (necelých 7 konských síl), ktorý ponúka maximálnu rýchlosť 60 km/h. Dôležitú úlohu potom zohráva aj batéria, ktorá podľa slov automobilky vystačí na dojazd 100 km. Nabíjanie trvá približne 5 hodín.
Na mesto to postačí
Tieto parametre nie sú ktovieaké. Treba však mať na pamäti, že účelom vozidla nie je brázdiť diaľnice. Poslúžiť má predovšetkým obyvateľom husto obývaných miest, aby sa dokázali čo najpohodlnejšie a najefektívnejšie prepraviť z bodu A do bodu B. A na také účely je maximálna rýchlosť 60 km/h či dojazd 100 km tak akurát dosť.
Automobilka sa mala pri vývoji vozidla riadiť výsledkami vládnych prieskumov o používaní automobilov. Výsledky ukázali, že približne 70 % majiteľov áut v Japonsku tvrdí, že počas pracovných dní jazdia v aute sami. Cez víkendy je toto percento trochu nižšie, no stále relatívne vysoké (50 %).
To znamená, že väčšinu času vezú japonské autá len jedného pasažiera, resp. šoféra. Preto automobilke prišlo rozumné vyvinúť vozidlo, ktoré má len jedno miesto, čím sa šetrí nielen miesto, ale aj prevádzkové náklady.
Láka aj na nízku cenu
Nie sú to však len rozmery, čím sa vozidlo snaží nalákať zákazníkov. Presvedčiť sa ich snaží aj cenou, ktorá má dosahovať iba 1 milión jenov, čo v prepočte vychádza na približne 6 200 €.
Túto cenu sa KG Motors podarilo dosiahnuť efektívnym výrobným plánom, ktorý zahŕňa symetrické komponenty. Vďaka tomu sa znižuje množstvo potrebných procesov a nástrojov. Podobný prístup v minulosti aplikovala napríklad francúzska automobilka Citroën, konkrétne pri modeli Ami, ktorý používa rovnaký predný a zadný panel.
KG Motoros má v pláne svoje vozidlo otestovať v priebehu budúceho roku, pričom štart výroby sa predpokladá na rok 2025.
Dobrý nápad, alebo zbytočnosť?
Reakcie na vozidlo sú rôzne. Poniektoré ho chvália, poniektoré ho zase označujú za zbytočnosť. Nájdu sa však aj takí, ktorých názor je niekde medzi. „Pekný nápad. Ale v skutočnosti väčšina z nás potrebuje jedno auto, ktoré pokryje všetky jeho potreby. Nie jedno auto na krátke jazdy pre jedného človeka, jedno auto na dlhšie jazdy s viacerými pasažiermi azď. Z tohto dôvodu nakoniec kupujeme vozidlo, ktoré dokáže pokryť aj okrajové prípady, ako sú výlety. Nechcem vlastniť viacero áut. Chcem jedno auto, ktoré zvládne všetky moje potreby,“ stojí v jednom z komentárov pod článkom od Electrek.
Tento komentár má čosi do seba. Hoci je pravda, že bežné vozidlá sú drahšie, dokážu pokryť väčšinu našich potrieb, byť to cesty do práce, výlety, nákupy alebo vozenie detí do školy či škôlky. Vozidlo, ako je to od KG Motors, sa dá využiť len v obmedzenom počte prípadov.
Tým však rozhodne netvrdíme, že nenájde svoju cieľovku. Rozhodne sa nájdu ľudia, ktorí by takto kompaktné vozidlo ocenili a dokázali plnohodnotne využiť. Koniec koncov, určené je primárne pre Japonsko, kde sa hustota zaľudnenia miest ani zďaleka nedá porovnať s európskymi mestami.